231 läst ·
2 svar
231 läst
2 svar
Solceller och batteri, resonemang ang offert.
Hej. Bor i villa med garage i SE3. Bergvärme samt elbil som jag oftast åker med på helgerna. Förbrukning 2024 på ca 14000kwh.
Har läst och försökt bilda mig en balanserad åsikt ang solceller samt eventuell intjäning på en sådan investering och tycker det är svårt hur man ska räkna. Är med på att jag troligen inte kan gå i tidig pension och leva på denna avkastningen av denna anläggning men vill kännna att detta kan vara ett bra köp. Kanske är det säljaren som varit duktig
På garaget är det nylaggt papptak och tanken är attl montera solceller där.
Har fått följande förslag på totalt 96283 Kr.
Nova 590 Panel : 18 stycken (10kwp)
Windons Montagematerial För Papp
Montering, tot 36.500kr ink moms för solcellsanläggningen.
Solis 12kW + Eway 30,72kWh
✓Solis 12kW Växelriktare
✓E Way BMS
✓4x E Way Batterimodul (7.68kWh)
59 783 kr
Någon som vill delge en tanke om detta? Avkastning/återbetalningstid samt prylarna i sig, är det bra produkter? Och priset, känns billigt?
Har läst och försökt bilda mig en balanserad åsikt ang solceller samt eventuell intjäning på en sådan investering och tycker det är svårt hur man ska räkna. Är med på att jag troligen inte kan gå i tidig pension och leva på denna avkastningen av denna anläggning men vill kännna att detta kan vara ett bra köp. Kanske är det säljaren som varit duktig
På garaget är det nylaggt papptak och tanken är attl montera solceller där.
Har fått följande förslag på totalt 96283 Kr.
Nova 590 Panel : 18 stycken (10kwp)
Windons Montagematerial För Papp
Montering, tot 36.500kr ink moms för solcellsanläggningen.
Solis 12kW + Eway 30,72kWh
✓Solis 12kW Växelriktare
✓E Way BMS
✓4x E Way Batterimodul (7.68kWh)
59 783 kr
Någon som vill delge en tanke om detta? Avkastning/återbetalningstid samt prylarna i sig, är det bra produkter? Och priset, känns billigt?
Hej,
Jag bor också i SE3 och har liknande funderingar, har dock inte tagit in några offerter och kan inte ge några synpunkter på prylarna, men kanske lite hur man KAN tänka. Vi har bergvärme, 170m2 med uppvärmt garage 70m2 (10 grader, LVP), och två elbilar. Gör av med ca 10500kwh/år totalt (åker inte mycket bil och huset är välsiolerat, två personer.). Under Mars-September gör vi av med runt 4000 kwh (bilarna tar ca 1000 kwh av dessa). Låt oss säga att en solcellsinstallation (med batteri) skulle göra oss oberoende av att köpa el under Mars-September skulle det med ett elpris (inkluderat alla rörliga kostnader som elpris, överföring, skatt, moms etc) om ca 1,5kr/kwh (vilket det varit mindre än under senaste två åren under perioden, här iaf) spara oss runt 6000 kr under perioden. Jag får inte ihop kalkylen, om inte framtidens elpriser kommer öka avsevärt. Ska tilläggas att jag inte räknar med någon som helst intäkt från vare sig försäljning eller eller stödtjänster eftersom dom känns kraftigt osäkra för mej, påverkar naturligtvis kalylen. Jag är trots min enkla kalkyl intresserad av solceller och följer marknaden, men som det ser ut just nu avvaktaktar jag.
Jag bor också i SE3 och har liknande funderingar, har dock inte tagit in några offerter och kan inte ge några synpunkter på prylarna, men kanske lite hur man KAN tänka. Vi har bergvärme, 170m2 med uppvärmt garage 70m2 (10 grader, LVP), och två elbilar. Gör av med ca 10500kwh/år totalt (åker inte mycket bil och huset är välsiolerat, två personer.). Under Mars-September gör vi av med runt 4000 kwh (bilarna tar ca 1000 kwh av dessa). Låt oss säga att en solcellsinstallation (med batteri) skulle göra oss oberoende av att köpa el under Mars-September skulle det med ett elpris (inkluderat alla rörliga kostnader som elpris, överföring, skatt, moms etc) om ca 1,5kr/kwh (vilket det varit mindre än under senaste två åren under perioden, här iaf) spara oss runt 6000 kr under perioden. Jag får inte ihop kalkylen, om inte framtidens elpriser kommer öka avsevärt. Ska tilläggas att jag inte räknar med någon som helst intäkt från vare sig försäljning eller eller stödtjänster eftersom dom känns kraftigt osäkra för mej, påverkar naturligtvis kalylen. Jag är trots min enkla kalkyl intresserad av solceller och följer marknaden, men som det ser ut just nu avvaktaktar jag.
Oktober brukar vara rätt bra produktionsmånad. Med ett batteri skulle vi vara "självförsörjande".J Johan62 skrev:Hej,
Jag bor också i SE3 och har liknande funderingar, har dock inte tagit in några offerter och kan inte ge några synpunkter på prylarna, men kanske lite hur man KAN tänka. Vi har bergvärme, 170m2 med uppvärmt garage 70m2 (10 grader, LVP), och två elbilar. Gör av med ca 10500kwh/år totalt (åker inte mycket bil och huset är välsiolerat, två personer.). Under Mars-September gör vi av med runt 4000 kwh (bilarna tar ca 1000 kwh av dessa). Låt oss säga att en solcellsinstallation (med batteri) skulle göra oss oberoende av att köpa el under Mars-September skulle det med ett elpris (inkluderat alla rörliga kostnader som elpris, överföring, skatt, moms etc) om ca 1,5kr/kwh (vilket det varit mindre än under senaste två åren under perioden, här iaf) spara oss runt 6000 kr under perioden. Jag får inte ihop kalkylen, om inte framtidens elpriser kommer öka avsevärt. Ska tilläggas att jag inte räknar med någon som helst intäkt från vare sig försäljning eller eller stödtjänster eftersom dom känns kraftigt osäkra för mej, påverkar naturligtvis kalylen. Jag är trots min enkla kalkyl intresserad av solceller och följer marknaden, men som det ser ut just nu avvaktaktar jag.
Februari brukar man få rätt bra betalt för elen man säljer. Fick 120 öre/kWh, men med batteri blir det nog ingen försäljning i February.
Årets Mai månad har börjat som riktigt bra försäljningsmånad.
Klicka här för att svara