Lite nyfiken på vad man får i betalt om man har solceller på taket och bor i område 3?
Har inte solceller själv men kollar priset på elbörsen varje dag och snittpriset/kWh hittills i maj ligger på 33,68 öre kWh och när månaden är slut tar jag snittpriset x 3,15 så får jag fram vad jag totalt får betala / kWh och detta har stämt på kronan varje månad hittills i år.
Har funderat på att skaffa solceller och de ger ju mest under sommaren när solen lyser men vad får ni som har solceller i betalt / kWh när ni säljer ut elen?
Har inte solceller själv men kollar priset på elbörsen varje dag och snittpriset/kWh hittills i maj ligger på 33,68 öre kWh och när månaden är slut tar jag snittpriset x 3,15 så får jag fram vad jag totalt får betala / kWh och detta har stämt på kronan varje månad hittills i år.
Har funderat på att skaffa solceller och de ger ju mest under sommaren när solen lyser men vad får ni som har solceller i betalt / kWh när ni säljer ut elen?
Spotpris + 60 öre av staten + ca 5 öre av nätbolaget (nätnytta) per kWh löpande över dagen.Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite nyfiken på vad man får i betalt om man har solceller på taket och bor i område 3?
Jag har snittat på ca 17 öre/kWh sett till spotpris nu i maj på såld el. Maj 2023 var det ca 40 öre/kWh. Klart sämre betalt i år. Som många nämner så är det 60 öringen som ger mest klirr i kassan just nu.
Men hur står sig kalkylerna angående återbetalningstiden på köpt anläggning. Håller dom?
Inte så bra om det fortsätter vara låga elpriser. Men har haft min anläggning mindre än 2 år med väldigt olika priser dessa två år så vågar inte säga så mycket ännu. Men har snittat ca 7% avbetalning per år om jag minns rätt. Ser det hela som en diversifiering av mina investeringar.Grizzlybjörnen123 skrev:
Med tanke på den stora utbyggnadstakten med solcellsparker och även batteriparker så tror jag att vi får än mer problem i framtiden. Dvs ännu lägre priser på vår/sommarhalvåret. kanske såpass att man måste stänga av egen export helt vissa timmar. Vår 60-öring stretar emot avstängning. Risk att staten kanske omprövar detta bidrag/stöd/skatteväxling. Det finns ju en överproduktion vid negativt spotpris som måste hanteras.
Klicka här för att svara