32 650 läst ·
148 svar
33k läst
148 svar
Solceller monterade på jordbruksfastighet
Är det fortfarande något du funderar på, solceller på näringsfastigheter? Du nämnde energipriser i tidigare inlägg, vore intressant med en uppdaterad kalkyl med tanke på senaste tidens utveckling.ElleH skrev:
Hej Thomas,
Det låter absolut som en bra idé. För närvarande är det tyvärr tiden som inte riktigt räcker till för min del, två små barn och många projekt igång på gården. Men förhoppningen är att snart ha lite "vintervila" och ta tag i inomhusprojekten istället och då hinna med dylika saker. Men hinner du börja innan dess kommer jag gärna med input under hand!
Jag skulle gärna titta på en sådan kalkyl!Thomas_N skrev:
Jag började ta fram ett excelblad men sen körde jag på magkänslan och beställde en anläggning för 200k + moms!V Vardagsrum skrev:
Har inte fått anläggningen än men i och med att jag betalade nästan 2.5kr/kWh i mars inkl överföring (fast avgift ej inkluderad) så ångrar jag inte det beslutet. Hade nog ett dåligt avtal men skulle bli förvånad om återbetalningstiden blir mycket längre än de 7 år som offerten sade.
Det är lite snårigt...C cpalm skrev:
Vad gäller inköpet så får kostnaderna tas upp i företaget eftersom anläggningen tillhör ekonomibyggnaden. Inkluderande kostnader för reparation, underhåll och avskrivningar.
Vad gäller moms så är det lite beroende på hur elen används. Jag kommer delvis att använda den privat och delvis i företaget (som 99% av alla andra?). Då får jag lyfta momsen på "den delen" som avser företaget.
Hur stor den delen är? Jag har bara en mätare in till hela gården och har tidigare tagit upp en kostnad i en schablonprocentsats på företaget.
Vi försäljning av el är väl beloppet som skall tas upp är det jag skulle fått betalt om jag istället skulle ha sålt. Skall bokföras som näringsinkomst i företaget.
Ovan uppgifter har jag fått från denna sida:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/394014.html?date=2021-07-02
Om någon har en annan tolkning så ventilera gärna denna här i tråden!
Det verkar när jag läser igen som att schablonen/fördelningen privat/näringsförbrukning skall användas när det gäller att lyfta moms på reparationer och underhåll.Thomas_N skrev:
Avskrivning verkar skall ske enligt byggnadsregler...
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327381.html?date=2014-11-12
Det som är grejen är väl det som togs upp tidigare i tråden, att du så att säga inte får utnyttja den privat, utan att den el du använder privat skall tas upp som ett uttag ur näringsverksamheten, till marknadsmässigt värde. Om jag förstod det rätt.Thomas_N skrev:
Ja, så är det. Man kan dock montera en privat anläggning på en näringsfastighet. Men då kan man inte dra moms eller betala med oskattade pengar. Det är de två vägar som finns att gå.
Jaha, det var precis det jag uppfattade inte skulle gå när anläggningen är placerad på en ekonomibyggnad enligt den rättsliga vägledningen från Skatteverket i #26.D Daniel 109 skrev:
Är den placerad på privatbostaden är det så klart en annan sak.
Då har de nog ändrat praxis sedan jag tittade på det. Det var ett tag sedan.
Låt säga att det blir negativt elpris på elmarknaden. Då skall man alltså betala till bostadshuset för att bli av med elen. Sen så ser jag inte varför man inte skulle få teckna ett 0-avtal med bostadshuset heller.Thomas_N skrev:
Vad är det jag missar i det hela? Det ser ju ut som om man kan hitta kryphål för att förse bostadshuset med fri solel och fortfarande skippa momsen på solcellsanläggningen.
Kryphål finns väl alltid för den som är lurig.M merbanan skrev:Låt säga att det blir negativt elpris på elmarknaden. Då skall man alltså betala till bostadshuset för att bli av med elen. Sen så ser jag inte varför man inte skulle få teckna ett 0-avtal med bostadshuset heller.
Vad är det jag missar i det hela? Det ser ju ut som om man kan hitta kryphål för att förse bostadshuset med fri solel och fortfarande skippa momsen på solcellsanläggningen.
Men man kan nog inte teckna avtal med bostadshuset (sig själv). Anledningen att man måste ta upp det som inkomst är väl att det skulle bli alldeles för förmånligt annars?
Är väl lite som en tjänstebil. Betalas av företaget men du måste skatta för den privat.
Finns några andra exempel där det är helt OK med skatteverket att man köper något genom företaget för att använda det privat?
Om du gör en överföring till dig som privatperson som inte är på kommersiell nivå så ska du förmånsbeskattas. Så nej det finns inga kryphål.
Tyvärr medför det att man många gånger tvingas att använda ett mindre lämpligt tak om man vill ha det privat.
Tyvärr medför det att man många gånger tvingas att använda ett mindre lämpligt tak om man vill ha det privat.
Vad menar du med överföring? Eget uttag beskattas inte i enskild firma.D Daniel 109 skrev:
Om du för över el till dig som privatperson utan att debitera marknadsmässigt pris.