Om du har värmepannan i jordbruksfastigheten och överför varmvatten till huset så behöver du inte bekymra dig om regelverket. Varmvatten får man nämligen sälja vidare. Så länge som hushållselen köps in från nätet så...

Lagar och regler är till för att rundas...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Överföring av elenergi mellan fastigheter år väl inte tillåtet?
Det finns ett flertal undantag från nätkoncessionen så under vissa omständigheter får man det. Sen kan jag inte riktigt hitta fastighet som specifik gräns. Men det verkar vara en vedertagen gräns.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Det finns ett flertal undantag från nätkoncessionen så under vissa omständigheter får man det. Sen kan jag inte riktigt hitta fastighet som specifik gräns. Men det verkar vara en vedertagen gräns.
Nu är det antagligen inte heller fråga om överföring mellan fastigheter här, utan huruvida produktionen är att betrakta som privat eller näringsmässig, vad det innebär och hur man kan påverka det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ska få svar på frågan angående detta från solfirman jag har kontakt med....

Är näringsverksamheten mer eller mindre ett nollsummespel (som det är för många av oss smågårdsägare) kan du nog få till ett ganska bra upplägg på 30(?) års avskrivningstid. Annars blir väl den använda elen att betrakta som överskott i näringsverksamheten och beskattas därefter.

Jo så har ja tänkt oxå, men är det verkligen 30års avskrivning?? Kan man inte få det till typ samma som återbetalning student

Återbetalningstiden? Jo, Skatteverket ser det som rimligt att betrakta det som en inventarie, så 30 år är förstås att ta i.

Mer än 15år skulle jag inte rekommendera. Räkna iaf med ett inverterbyte efter 15år så lurar du dig själv inte för mycket.

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
känns ju vettigt att ha ungefär samma avskrivningstid som återbetalningstid men detta är väll inget man får bestämma själv utan är väll bestämt i någon paragraf gissar jag.

Maskiner 5år
under 1/2 basbelopp skrivs av direkt
Byggnad 20 år
solceller????
ny omriktare går väll som underhåll och skrivs av direkt

A Arne999 skrev:
"Om solcellerna är placerade på den delen som är näringsfastighet, t.ex. en ekonomibyggnad, ska inkomsterna från försäljning av el beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Uttag av el som förbrukas i privatbostaden på en lantbruksenhet ska också tas upp som näringsinkomst."
Det var som f*n! :sick::mad:
Jag har också funderat på solceller, och då huvudsakligen på ekonomibyggnadstaken. (I mitt fall är det inte olika friliggande byggnader då stall och loge är hopbyggt med huset, men det låter tyvärr inte som att det är den stora stötestenen.)

Intressant tråd, om än deprimerande...

C
En fundering som slog mig härom veckan... Hur är det med bergvärme om borrhålet ligger utanför privatbostaden? Eller kanske ett i praktiken vanligare scenario - jordvärme där slingorna ligger på åkern?

Företag i solcellsbranchen argumenterar att solceller är ett sätt att minska en byggnads energikonsumtion och det därmed skulle likställas tillägsisolering eller bergvärme. Det som haltar lite i denna jämförelse är att man inte kan skicka tillbaka och sälja den värmen någonstanns. Du kan inte tjäna pengar utan bara sänka kostnader.

Men om man kan förbruka värmeenergi så kan man ju alltid sätta upp solfångare. Så har du en pool så skulle det nog vara värt det.

Hur mycket panel tänker du dig sätta upp? är det så mycket att du kommer sälja och ha en netto inkomst på panelerna eller är det som ett bidrag för att sänka elkostnaden?

Om du "bara" skall sänka din förbrukning så skulle man kunna tänka så här eftesom du har samma matning för privat och näringsfastigheten:

Panellerna på ladan är för att täcka näringsverskamhetens elförbrukning, detta förutsätter att det inte finns elmätare på "ladan" så att det går att göra en riktig jämförelse, då är det ju en uppskattning/fördelning man får göra. ( med solceller så står ladan för sina egna elkostnader :) ) Samma matning och du betalar övrig el "privat"

Jo så har jag väll tänkt också men jag kan inte riktigt motivera nån större elförbrukning i ladan.

Hur ,mycket jag funderar på att sätta upp beror helt på ekonomin i det hela. Inte fått riktigt klart för mig vad som gäller och vilka stöd man kan söka som jordbruksfastighet. Någonstans läste jag att man kunde få upp till 40% om man investerade 100k själv och vips blir det ekonomi i att installera typ 100kW på åkern om man nu vill och får göra det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.