32 648 läst ·
148 svar
33k läst
148 svar
Solceller monterade på jordbruksfastighet
Om du har värmepannan i jordbruksfastigheten och överför varmvatten till huset så behöver du inte bekymra dig om regelverket. Varmvatten får man nämligen sälja vidare. Så länge som hushållselen köps in från nätet så...
Lagar och regler är till för att rundas...
Lagar och regler är till för att rundas...
Nu är det antagligen inte heller fråga om överföring mellan fastigheter här, utan huruvida produktionen är att betrakta som privat eller näringsmässig, vad det innebär och hur man kan påverka det.M merbanan skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Är näringsverksamheten mer eller mindre ett nollsummespel (som det är för många av oss smågårdsägare) kan du nog få till ett ganska bra upplägg på 30(?) års avskrivningstid. Annars blir väl den använda elen att betrakta som överskott i näringsverksamheten och beskattas därefter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Återbetalningstiden? Jo, Skatteverket ser det som rimligt att betrakta det som en inventarie, så 30 år är förstås att ta i.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Mer än 15år skulle jag inte rekommendera. Räkna iaf med ett inverterbyte efter 15år så lurar du dig själv inte för mycket.
känns ju vettigt att ha ungefär samma avskrivningstid som återbetalningstid men detta är väll inget man får bestämma själv utan är väll bestämt i någon paragraf gissar jag.
Maskiner 5år
under 1/2 basbelopp skrivs av direkt
Byggnad 20 år
solceller????
ny omriktare går väll som underhåll och skrivs av direkt
Maskiner 5år
under 1/2 basbelopp skrivs av direkt
Byggnad 20 år
solceller????
ny omriktare går väll som underhåll och skrivs av direkt
Det var som f*n!A Arne999 skrev:
Jag har också funderat på solceller, och då huvudsakligen på ekonomibyggnadstaken. (I mitt fall är det inte olika friliggande byggnader då stall och loge är hopbyggt med huset, men det låter tyvärr inte som att det är den stora stötestenen.)
Intressant tråd, om än deprimerande...
Företag i solcellsbranchen argumenterar att solceller är ett sätt att minska en byggnads energikonsumtion och det därmed skulle likställas tillägsisolering eller bergvärme. Det som haltar lite i denna jämförelse är att man inte kan skicka tillbaka och sälja den värmen någonstanns. Du kan inte tjäna pengar utan bara sänka kostnader.
Men om man kan förbruka värmeenergi så kan man ju alltid sätta upp solfångare. Så har du en pool så skulle det nog vara värt det.
Men om man kan förbruka värmeenergi så kan man ju alltid sätta upp solfångare. Så har du en pool så skulle det nog vara värt det.
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Hur mycket panel tänker du dig sätta upp? är det så mycket att du kommer sälja och ha en netto inkomst på panelerna eller är det som ett bidrag för att sänka elkostnaden?
Om du "bara" skall sänka din förbrukning så skulle man kunna tänka så här eftesom du har samma matning för privat och näringsfastigheten:
Panellerna på ladan är för att täcka näringsverskamhetens elförbrukning, detta förutsätter att det inte finns elmätare på "ladan" så att det går att göra en riktig jämförelse, då är det ju en uppskattning/fördelning man får göra. ( med solceller så står ladan för sina egna elkostnader
) Samma matning och du betalar övrig el "privat"
Om du "bara" skall sänka din förbrukning så skulle man kunna tänka så här eftesom du har samma matning för privat och näringsfastigheten:
Panellerna på ladan är för att täcka näringsverskamhetens elförbrukning, detta förutsätter att det inte finns elmätare på "ladan" så att det går att göra en riktig jämförelse, då är det ju en uppskattning/fördelning man får göra. ( med solceller så står ladan för sina egna elkostnader
Jo så har jag väll tänkt också men jag kan inte riktigt motivera nån större elförbrukning i ladan.
Hur ,mycket jag funderar på att sätta upp beror helt på ekonomin i det hela. Inte fått riktigt klart för mig vad som gäller och vilka stöd man kan söka som jordbruksfastighet. Någonstans läste jag att man kunde få upp till 40% om man investerade 100k själv och vips blir det ekonomi i att installera typ 100kW på åkern om man nu vill och får göra det
Hur ,mycket jag funderar på att sätta upp beror helt på ekonomin i det hela. Inte fått riktigt klart för mig vad som gäller och vilka stöd man kan söka som jordbruksfastighet. Någonstans läste jag att man kunde få upp till 40% om man investerade 100k själv och vips blir det ekonomi i att installera typ 100kW på åkern om man nu vill och får göra det
