27 588 läst · 148 svar
28k läst
148 svar
Solceller monterade på jordbruksfastighet
Medlem
· stockholm
· 78 inlägg
Det jag tänker i första hand är ju att smäcka upp panelerna på ett tak på ladan =>6-8kW.
Får man däremot inte något stöd för att det är en näringsverksamhet (?) eller i bästa fall 15% så är det mer tveksamt..Speciellt om det ska krångla med förbrukning, skatteverket osv...
Andra varianten är att slå på stort och då är ju syftet att sälja el. Kör man på denna variant är större == bättre och 100kW hade för mig varit en rimlig investering och arbetsinsats. Riskerna med detta kan ju diskuteras men skulle man få 40% på denna investering och om stöldskydd (staket, lås etc) inte drar iväg för mycket så är det ju bättre än många andra investeringar...
Får man däremot inte något stöd för att det är en näringsverksamhet (?) eller i bästa fall 15% så är det mer tveksamt..Speciellt om det ska krångla med förbrukning, skatteverket osv...
Andra varianten är att slå på stort och då är ju syftet att sälja el. Kör man på denna variant är större == bättre och 100kW hade för mig varit en rimlig investering och arbetsinsats. Riskerna med detta kan ju diskuteras men skulle man få 40% på denna investering och om stöldskydd (staket, lås etc) inte drar iväg för mycket så är det ju bättre än många andra investeringar...
Jag gav faktiskt upp. En anledning va att jag läste på lite om solceller och att sätta det i Sverige gynnar inte miljön. Tycker man det är kul och ser ekonomi i det är det väll en sak men miljövänlig är man inte.
Som exempel så är det ok på några års sikt OM solcellen ersätter el producerad av kolkraft. Det är icke fallet i Sverige. Här tjänars aldrig co2 utsläppet som sker vid tillverkning in.
Som exempel så är det ok på några års sikt OM solcellen ersätter el producerad av kolkraft. Det är icke fallet i Sverige. Här tjänars aldrig co2 utsläppet som sker vid tillverkning in.
Nja, inte när solcellerna faktiskt producerar el.
Det är ett standardpåstående som när man kikar på siffror faller. ... Räknar på hur mkt solceller i Sverige ersätter fossilt i Sverige så...även om vi räknar med export så får man inte ihop det als. Jag blir gärna motbevisad!
Vi har begränsade resurser och energi att producera solceller i världen. Totalt resursslöseri att sätta kolkraft producerade solceller i Sverige där dom oftast även hamnar suboptimalt. Det tar som sagt några år att tjäna in dom om dom hade ersatt kolkraft med 100% av sin producerade el. Sverige använder inte konstant fossilt så....
Vi har begränsade resurser och energi att producera solceller i världen. Totalt resursslöseri att sätta kolkraft producerade solceller i Sverige där dom oftast även hamnar suboptimalt. Det tar som sagt några år att tjäna in dom om dom hade ersatt kolkraft med 100% av sin producerade el. Sverige använder inte konstant fossilt så....
Vi skaffade solcellspaneler från https://www.rofoto.se/solcellsprodukter/ som har paneler från tyska Heckert. De producerar egen ström med solcellspaneler på ett stort fält bredvid fabriken i Chemnitz.
När inte den egna solströmmen förslår köper de endast Eco-ström.
Men jag tror att själva solcells-wafersarna kan vara tillverkade i Asien. Det sitter 60 st i varje panel.
Man måste ju inte skaffa panelerna från Asien/Afrika där kanske förnyelsebar energi inte beaktas så noga.
Men jag tror att själva solcells-wafersarna kan vara tillverkade i Asien. Det sitter 60 st i varje panel.
Man måste ju inte skaffa panelerna från Asien/Afrika där kanske förnyelsebar energi inte beaktas så noga.
Eco-energi finns inte. Om de enbart köper vindenergi, så köper någon annan kolkraften istället. Det är rent lurendrejeri. Detta kan bara regleras genom statlig styrning.A Arnodt skrev:Vi skaffade solcellspaneler från [länk] som har paneler från tyska Heckert. De producerar egen ström med solcellspaneler på ett stort fält bredvid fabriken i Chemnitz.
Det är ju produktionen av de i gående delarna som förbrukar lejonparten av energin. Att montera ihop paneler är den lilla delen.
Hej! Vi har pausat, jag gjorde en snabb jämförelse med att sätta samma månadssumma på börsen och då gick det på ett ut med den offerten jag hade. Då är det ju lite mer flexibelt att ha pengarna på börsen - tröttnar jag på det går det ju att använda pengarna till annat. Plus att jag slipper risken det innebär att eternittaket pajar vid monteringen. Men nu ser ju både bensinpriset och elpriset lite besvärande ut och som sagt var det bara en snabb jämförelse, så jag har i planeringen att räkna en gång till på hur ekonomin ser ut. Jag har tyvärr inte stött på någon leverantör som kan lämna en offert som visar hur ekonomin ser ut om man försöker Skatteverkets inställning (dvs. beaktar förhållandena med moms, skatt osv). Har du?
Jag har inte kontaktat någon leverantör än. Bara gjort snabbkalkyler på deras hemsida som privatperson.ElleH skrev:
Vi kanske skall försöka oss på att ta fram en sådan kalkyl (excel-mall) själva? Kanske finns här fler medlemmar som kan ge feedback på en sådan?
Hej Thomas,
Det låter absolut som en bra idé. För närvarande är det tyvärr tiden som inte riktigt räcker till för min del, två små barn och många projekt igång på gården. Men förhoppningen är att snart ha lite "vintervila" och ta tag i inomhusprojekten istället och då hinna med dylika saker. Men hinner du börja innan dess kommer jag gärna med input under hand!
Det låter absolut som en bra idé. För närvarande är det tyvärr tiden som inte riktigt räcker till för min del, två små barn och många projekt igång på gården. Men förhoppningen är att snart ha lite "vintervila" och ta tag i inomhusprojekten istället och då hinna med dylika saker. Men hinner du börja innan dess kommer jag gärna med input under hand!