Solceller monterade på jordbruksfastighet

2k läst  31 svar

1. A
    Medlem Nivå 12
    Är lite sugen på att sätta upp solpaneler men det visar sig vara så att om jag monterar dom på ladutaket så tillhör dom automatisk jordbruksfastigheten och inget annat. Jordbruksfastigheten drar inte mycket energi så det är i nuläget ingen vits att förse denna med solel. Å andra sidan kanske det ändå är en poäng eftersom jag får dra av momsen och skriva av investeringen på x antal år. Om jag sedan köper all el av mig själv så borde den inkomsten som jordbruket får kunna kvittas mot avskrivningen så det i praktiken blir samma (fast krångligare) sak ?

Är det någon som gjort liknande och kan säga om det finns någon vits med att tänka tanken eller ej innan jag försöker bena ut alla regler och skatter själv...

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Kan inte en privatperson(du som privatperson) hyra plats på taket på jordbruksfastigheten för att montera solcellsmoduler?
    Solcellsmodulerna ägs då av privatpersonen och ingår inte i förmögenhetsmassan på jordbrukfastigheten.

Annat alternativ kan vara att montera solcellsmodulerna på jordbruksfastighetens tak och dra DC-solarkablarna till växelriktaren som är monterad på en privatpersons fastighet och nära dennes elmätare. Det kan klart inte vara alltför långt avstånd då det blir lång solarkablar.

En solcellsanläggning matar ut överskottseffekt på allmänna elnätet via elmätaren och registreras även på den elmätaren som produktionsanläggning. Om man får dra DC-kablar från en fastighet till annan, vet jag ej. Men jag tror det är tillåtet att ha ett eget elnät. Ett eget DC-elnät får man väl ha på sin fastighet och även dra ledning till annan fastighet, skulle jag tro, men vet inte?

Redigerat 7 mar 22:20
  3. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Överföring av elenergi mellan fastigheter år väl inte tillåtet?

4. C
    Medlem · Nivå 15
    Aha intressant. Själv grävde vi ner fiber på vår jordbruksfastighet förra året och det tillhör automatiskt privatbostaden och inget annat (ger dock inte rätt till ROT-avdrag eftersom det är utanför tomten). Lustigt hur olika principer gäller beroende på om det är en kostnad eller en "intäkt". :thinking:

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Nivå 16
    Köper du el från jordbruket blir de elproducenter och får betala skatt, redovisa moms på försäljningen osv.

Nej. Tyvärr inget upplägg som jag skulle rekommendera.

Jordbruk är lite undantaget från nätkoncession, men det gäller byggnader innom samma jordbruk.

6. P
    Medlem Nivå 4
    Mm, finns undantag för ikn på just lantbruk...

Framgår inte riktigt hur ts tänkt sig, om det finns boningshus på fastigheten osv...

7. A
    Medlem Nivå 12
    Jag bor några få meter från ladan. Enligt skatteverket blir det dock automatiskt jordbruksfastigheten som äger cellerna om dom monteras på ladan... inte hittat nån läsning vad gäller undantag.

JAg har samma matning till både jordbruk och privatbostad idag eftersom jag inte direkt drar någon el i jordbruksfastigheten så orkar ja inte vela med att dela upp.

Om någon någonsin kontrollerar detta är väll en annan sak men eftersom det är såpass mkt pengar man investerar vill jag såklart göra rätt...

8. D
    Medlem · Nivå 17
    Jag har ingen aning om hur du bedriver jordbruk, men en jordbruksfastighet behöver inte vara kommersiell.

Dela inte upp abbonemanget i två, då får du dubbla nätkostnader. Att ha en anslutning till två fastigheter går inte att få i dag, men de som finns får finnas kvar.

9. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror du blandar ihop saker här.

1. Om du monterar solcellerna på ladan kommer de att tillhöra jordbruksfastigheten skattemässigt. Det betyder att du inte får göra rot-avdrag för dem mm.

2. Vad det gäller el-abonnemanget så har du ju bara ett abonnemang. Därmed borde du kunna kvitta el hur du vill där. Men om du producerar el så att du ska få intäkter så är det intäkter som går in i näringsbilagan (återigen skattemässigt)

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 12
    hmmm är du säker på detta? Om jag har solceller som tillhör jordbruksfastigheten så får jag väll knappast använda denna el "gratis" till mitt privata boende?

"Om solcellerna är placerade på den delen som är näringsfastighet, t.ex. en ekonomibyggnad, ska inkomsterna från försäljning av el beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Uttag av el som förbrukas i privatbostaden på en lantbruksenhet ska också tas upp som näringsinkomst."
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/360537.html?date=2017-01-31

11. ylven
    Medlem · Nivå 9

Där ser man. Det var klart och tydligt. Och väldigt destruktivt för vårt samhälle.

12. D
    Medlem · Nivå 17
    Men en lantbruksfastighet behöver inte vara näringsfastighet. Men om den är det så kan ju insvesteringen av solpanelerna dras av mot vinsten på elen. Lite bökigt redovisningsmässigt, men det borde inte bli mycket skatt.

13. C
    Medlem · Nivå 15
  14. D
    Medlem · Nivå 17
    Vad jag menar är att det inte behöver förekomma någon näringsverksamhet för att fastigheten är deklarerad som lantbruksfastighet. Men elproduktion är nog att se som näringsverksamhet i allmänhet.

15. C
    Medlem · Nivå 15
    Ja exakt. Sen är det lite knepigt det där, att äga en näringsfastighet räknas som näringsverksamhet även om det inte omsätts en enda krona. Detta enligt en särskild regel i inkomstskattelagens 13 kap. 1 §: "Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet."

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: