119 392 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag kollade nu, mitt inköpspris på monteringsskenor ligger i häraden 100kr/m + moms.Mikael_L skrev:
Kör jag med trä måste jag istället ha typ 45x120 impregnerat, vilket kostar ca 1/4.
Men det blir totalt kanske inte så våldsamma pengar ändå.
Mikael_L skrev:
Jag tycker förvisso att det är vettigt att 60-öringen försvinner, eller ev minskar.
Men man hade kunnat gjort det på olika sätt, t.ex. trappat ner bidraget, kanske med 10 öre per år eller något sånt.
Medborgare och företag är ju knappast imponerade och får ökad tillit till staten av all ryckighet.
Men rent generellt är jag emot subventioner av olika slag, en del måste typ finnas, andra är väl motiverade att ha en begränsad tid, för det ska ju finnas ett underliggande mål, att styra landet i en riktning som väljarna har valt, och därför har subventioner och (straff)beskattning en viss plats.
Men så fort det inte behövs, eller gör avsedd nytta för önskad samhällsutveckling ska sånt bort.
Och jag ser inte att ännu mer solceller på villatak behövs för att snabba upp en önskad inriktning.
Ett problem nu kommer väl dock att bli att hantera försäljning av el vid negativa priser, då borde man få moms tillbaka, då det även blir negativ moms
När jag köpte mina solceller 2021 var det med en tanke på att de skulle vara återbetalda inom en viss tid och då inberäknat med den så kallade 60öringen.jag Nu trappar de ner de här 60 örena till 45 öre i juli och förslag på att försvinna vid årsskiftet, det kan jag leva med även om det förlänger min återbetalning med en massa år. men nu med den här effektmätningen så ser det ut som om min investering aldrig kommer att bli återbetald. Men vi får se vad det här gör på några årMikael_L skrev:
Jag tycker förvisso att det är vettigt att 60-öringen försvinner, eller ev minskar.
Men man hade kunnat gjort det på olika sätt, t.ex. trappat ner bidraget, kanske med 10 öre per år eller något sånt.
Medborgare och företag är ju knappast imponerade och får ökad tillit till staten av all ryckighet.
Men rent generellt är jag emot subventioner av olika slag, en del måste typ finnas, andra är väl motiverade att ha en begränsad tid, för det ska ju finnas ett underliggande mål, att styra landet i en riktning som väljarna har valt, och därför har subventioner och (straff)beskattning en viss plats.
Men så fort det inte behövs, eller gör avsedd nytta för önskad samhällsutveckling ska sånt bort.
Och jag ser inte att ännu mer solceller på villatak behövs för att snabba upp en önskad inriktning.
Ett problem nu kommer väl dock att bli att hantera försäljning av el vid negativa priser, då borde man få moms tillbaka, då det även blir negativ moms.
Vad jag kan utröna måste man antingen vara väldigt snabb och på gång med det nya för att få bra avkastning på sin investering, eller alternativinvestera på annat.
Elbilen var väl först, man kunde ladda jättebilligt på natten och "åka gratis". iom att fler har köpt elbil så såg jag tendenser i vintras att det inte alla nätter längre är billigt att ladda på natten. värre blir det nog.
Solceller. Mycket bra affär, man kunde räkna hem investeringen elmässigt och dessutom gick värdet på huset upp med lika mycket som man lade på investeringen och då är den ju t.o.m "gratis".
Nu ser man som i tråden att man får inte betalt för elen. Vi har tack och lov inte sett allt för många artiklar om läckande tak och kursade solcellsföretag som inte tar ansvar... än. Jag hoppas verkligen inte det påverkar värdet på huset....
Nu verkar räddningen vara batterier! ladda billigt när det är dyrt och använd när det är dyrt.
Min teori om den framtiden: Ju fler som skaffar batterier desto mer utjämning sker, topparna försvinner och vipps så finns det ingen mening med det där batterier, för när du laddar batteriet så gör alla andra det också, och då blev det inte billigt längre, tvärs om när det är dyrt och alla skall använda sina batterier -- då blir ju belastningen låg och elpriserna sjunker.
Varför skall alla hushåll styra upp sin egen el och lägga 2-300.000 kr i investering? är det inte bättre att elnätsbolagen gör det. Det måste väl vara billigare investering och driftskostnader vid stordrift?
Dessutom är ju effektavgifterna på utrullning som nu ställer allt på ända, nu kan man inte ladda batterier och sin elbil, så får man straffavgifter. Men ladda batterierna på sommaren med egna solceller, säger då folk i tråden!
Jag hoppas att de flesta håller med mig om att det spelar ingen roll vad elen kostar maj - september, det utgör en försvinnande del av den totala elkostnaden på året. Jag behöver el på vintern.
Efter solcellsbatterier tror jag nästa stora grej blir (leasing) el bil och V2G. Leasingbilar brukar ju som bekant ha begränsad milsträcka men inte battericykelbegränsning Om man har en förmånsbil/personalbil med batteri i 2-3 år kan man köra skiten ur batteriet det och använda som andrabil vid behov och sen skeppa iväg det utslitna batterier till begagnatmarknaden, knappt nån värdeminskning då bilen endast har rullat 500 mil/år (obskyr referens till "hemdator" någon?). sen kör man jämt effektuttag; genom att ladda till/från bilen (kan man säga så?)
Elbilen var väl först, man kunde ladda jättebilligt på natten och "åka gratis". iom att fler har köpt elbil så såg jag tendenser i vintras att det inte alla nätter längre är billigt att ladda på natten. värre blir det nog.
Solceller. Mycket bra affär, man kunde räkna hem investeringen elmässigt och dessutom gick värdet på huset upp med lika mycket som man lade på investeringen och då är den ju t.o.m "gratis".
Nu ser man som i tråden att man får inte betalt för elen. Vi har tack och lov inte sett allt för många artiklar om läckande tak och kursade solcellsföretag som inte tar ansvar... än. Jag hoppas verkligen inte det påverkar värdet på huset....
Nu verkar räddningen vara batterier! ladda billigt när det är dyrt och använd när det är dyrt.
Min teori om den framtiden: Ju fler som skaffar batterier desto mer utjämning sker, topparna försvinner och vipps så finns det ingen mening med det där batterier, för när du laddar batteriet så gör alla andra det också, och då blev det inte billigt längre, tvärs om när det är dyrt och alla skall använda sina batterier -- då blir ju belastningen låg och elpriserna sjunker.
Varför skall alla hushåll styra upp sin egen el och lägga 2-300.000 kr i investering? är det inte bättre att elnätsbolagen gör det. Det måste väl vara billigare investering och driftskostnader vid stordrift?
Dessutom är ju effektavgifterna på utrullning som nu ställer allt på ända, nu kan man inte ladda batterier och sin elbil, så får man straffavgifter. Men ladda batterierna på sommaren med egna solceller, säger då folk i tråden!
Jag hoppas att de flesta håller med mig om att det spelar ingen roll vad elen kostar maj - september, det utgör en försvinnande del av den totala elkostnaden på året. Jag behöver el på vintern.
Efter solcellsbatterier tror jag nästa stora grej blir (leasing) el bil och V2G. Leasingbilar brukar ju som bekant ha begränsad milsträcka men inte battericykelbegränsning Om man har en förmånsbil/personalbil med batteri i 2-3 år kan man köra skiten ur batteriet det och använda som andrabil vid behov och sen skeppa iväg det utslitna batterier till begagnatmarknaden, knappt nån värdeminskning då bilen endast har rullat 500 mil/år (obskyr referens till "hemdator" någon?). sen kör man jämt effektuttag; genom att ladda till/från bilen (kan man säga så?)
Ja, monteringsmaterial per panel kostar idag mer än själva panelerna.Mikael_L skrev:
Du behöver ju inga takkrokar, så där sparar du en hel del.
Jag tittade på kompositbrädor för monteringen. Visst 4x så dyrt som impregnerat, men hållfastheten kan man ju inte klaga på.Mikael_L skrev:
Frugan sade nej till att ersätta kanalplasten på inglasningen, så nu är jag tillbaka på att jag måste ha dem på det vanliga taket. Men skall jag göra det så vill jag inte ha kvar betongpannorna, utan då får det bli annan takbeklädnad under panelerna (jag skall ju bara ha fyra paneler tänker jag).
Man skulle kunnat börja med att ta bort den vid negativa elpriser till exempel. Alla förstår ju att elen då inte gör någon nytta...Mikael_L skrev:
Stämmer detta verkligen?S sjoelund skrev:
Den elen, som blir inmatad i nätet vid negativa priser, är ju exakt den som blir förbrukat i samma sekund. (Finns ju inte så mycket lagring ännu).
Så även den elen, som har negativ pris, blir förbrukat och gör nytta.
Är det verkligen så att elbilägarnasS solhej skrev:
konsumtionsmönster ändrats så mycket att det rejält påverkar dygnspriset (allt annat lika)
Ja och de var likt elbilsförespråkarna säkra på att det var det bästa som hänt på länge.M Martin Lundmark skrev:Hej
Poängen med solel på vllla är att du skall använda det mesta för eget bruk och bygga anläggningen därefter
Om du tittar på hur bla energimarknadsinspektionen ger rekommendationer för solcellsanläggning för villor och hur stöd mm är utformade så gäller det att främst använda elen själv
Tyvärr så har många, den tid som varit, och som tex säljer in solceller haft ett mera omfattande och inte helt korrekt budskap
Att omvandla solenergi till elenergi när elbehovet är lågt och samtidigt försöka få bra betalt är inte enkelt
Det går allt sämre desto fler som gör likadant (det kallar jag mängdlära)
Systemet är inte riggat utan att elpriset sätts i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan det är de givna spelreglerna för elmarknaden
Vi var några, som tex här på byggahus försökte berätta om detta
Men vi överröstades av de som ca 2022 uppmanade till att bygga stora anläggningar och bli elproducent och ”tjäna stora pengar”
Solceller skulle ha sålts med batterier från början men försäljarna insåg att det var för dyrt och började lura folk att man skulle täcka hela sitt tak och bli producenter och nu ser vi kontentan av detta att de kursar i löpande fart både stora som små.M MickeOj skrev:
jag vet inte.Z Zodde skrev:
Man har "alltid" kunna ladda billigt på nätterna.
I vintras (SE3) var det inte alltid så, utan det kunde vara flera dagar i rad med höga priser (kallt, lite blåst). så klart ren spekulation om det beror på elbilar eller inte.
Var inte sant ens då 2022. Människor är lättlurade när det finns pengar att tjäna då solcellsföretagen marknadsförde sig med politikerna i ryggen som sa att det var klimatsmart både med solceller och vindsnurror. Dessutom fick man investeringsstöd och betalt för varje kWh man sålde.Nissens skrev:
Inte snyggt med solceller på taket, men grannen har ju och han tjänade ju pengar som installerade sina innan pandemin så varför inte tänkte folk.
Inte bara smålänningen som tycker att gratis är gott utan det gör de flesta människor och även jag som inte har investerat då jag visste att det inte skulle bära sig.