Mikael_L
A ajn82 skrev:
Ja, en kall, solig och vindstilla vinterdag kanske solceller på den södra fasaden hade varit nice, inte direkt hört hur mycket man kan förvänta sig att de ger då, men priset lär ju vara högt
Tja, lite mer blir det ju såklart.

Eller vi kan väl säga att produktionen går upp många procent, men många procent på nästan ingenting är fortfarande nästan ingenting.

Ungefär 2 månader är hopplösa i Sverige vad gäller solelproduktion (lite kortare i skåne, längre i Kiruna).
2 månader till ger väldigt dåligt, men dock helt klart mätbart i alla fall.

A ajn82 skrev:
vad är poängen med att konsumera egenproducerad el när man lika gärna kan köpa den billigt de tillfällen som solcellerna producerar
Oftas låter inlägg om solceller på forum som att året har bara 2 dagar. En solig sommardag där elpriset är negativt, och en svinkall mörk vinterdag med höga elpriser. (där bergvärme är bättre en solceller)

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag sitter och darrar med fingret över köpknappen för tillfället.

Det ligger en solcellsanläggning på ca 12kW i varukorgen (32 eller 28 paneler och en 13kW växelriktare) för ett trevligt pris på endast 27 tusen.

Det ännu trevligare är min plan att bygga en carport, där jag då tänkte ha solpanelerna som tak, inte PÅ ett tak, utan de får utgöra taket helt enkelt.
Så där sparar jag väl typ 8-12 tusen på kostnaden för takplåt.

• Gilla
Perplexus och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Det ligger en solcellsanläggning på ca 12kW i varukorgen (32 eller 28 paneler och en 13kW växelriktare) för ett trevligt pris på endast 27 tusen.

Det ännu trevligare är min plan att bygga en carport, där jag då tänkte ha solpanelerna som tak, inte PÅ ett tak, utan de får utgöra taket helt enkelt.
Papptak under, eller tänker du låta enstaka droppa läcka in?

• Gilla
antett
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller vi kan väl säga att produktionen går upp många procent, men många procent på nästan ingenting är fortfarande nästan ingenting.
I Lund ger solen genomsnittligt 0,4kwh per m2 per dygn under Dezember. Ca 12kwh. Sen kan man räkna med ca 20-23% verkningsgrad på paneler. Sen har man ju inte rätt vinkel på panelerna under hela perioden. Sen lite andra förluster mm.

En vanlig panel är på ca 1,7m2. Min anläggning skulle då i bästa fall ger 190kwh (med bättre vinkel och utan förluster), men ger bara lite mindre än hälften med 45 grader lutning. (bor inte i Lund heller 😉)

Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag vill minnas du är elektriker, så då slipper du ju undan den stora delen av kostnaden för montering och inkoppling. Annars tror jag det är svårt att räkna hem investeringen på enbart den rörliga nätkostnaden.

För egen del tänker jag är för varje granne som installerar solceller sjunker mitt elpris soliga dagar, utan att jag behöver investera en endaste krona. 😃

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
I Lund ger solen genomsnittligt 0,4kwh per m2 per dygn under Dezember. Ca 12kwh. Sen kan man räkna med ca 20-23% verkningsgrad på paneler. Sen har man ju inte rätt vinkel på panelerna under hela perioden. Sen lite andra förluster mm.

En vanlig panel är på ca 1,7m2. Min anläggning skulle då i bästa fall ger 190kwh (med bättre vinkel och utan förluster), men ger bara lite mindre än hälften med 45 grader lutning. (bor inte i Lund heller 😉)
Per kvm i vilken riktning? Genuin fråga, hur mycket mindre är solinstrålningen på vintern på en yta som är vinkelrät mot solen jämfört med på sommaren? Vad beror den skillnaden på, ökade förluster pga längre sträcka genom atmosfären?

Sen är det såklart färre timmar med sol en vinterdag, så sett till produktion per dag så lär det vara en faktor som minst halverar mängden, pga hur kort dagen är.

Sen är det såklart ofta mulet på vinterhalvåret, i alla fall i södra delen av landet, men det är då oftast inte kallt samtidigt. Det är ju när det är klart bäst och minus tio i Skåne priset verkligen sticker iväg ändå.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Papptak under, eller tänker du låta enstaka droppa läcka in?
Ja det får läcka lite, det är ju bara en carport.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Per kvm i vilken riktning
Det är energistrålningen av solen. Så man måste har perfekt vinkel alla håll hela tiden.

Om Du vill veta mer specifikt för beräkning av solcellsanläggning, finns det program du kan använda.

Mikael_L
A ajn82 skrev:
Jag vill minnas du är elektriker, så då slipper du ju undan den stora delen av kostnaden för montering och inkoppling. Annars tror jag det är svårt att räkna hem investeringen på enbart den rörliga nätkostnaden.

För egen del tänker jag är för varje granne som installerar solceller sjunker mitt elpris soliga dagar, utan att jag behöver investera en endaste krona. 😃
JA, det är ju såklart det också som gör det hela ekonomiskt attraktivt, jag är tillräckligt mycket snickare/byggare och tillräckligt mycket elektriker, att det endast kommer kosta eget arbete.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rem skrev:
Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Hösten 2024 började införandet den så kallad effektmätning
för prissättning av elen, (ska var helt genomförd 2027), därav den
”så snedsättande priserna på vår el”
Det innebar att vi fick dyrare el på kvällar och nätter samt en lägre kostnad
på dagarna
Min teori är att de vill komma åt pengarna från alla elbilsägare som ofta laddar
sina bilar hemma på kvällen. På dagen är de ju oftast ute och kör eller på sina arbeten
Samtidigt sänktes priserna på microproducerad el på sommarhalvåret, för vi laddar ju som mest de
timmar då det är billig el och förbrukar mindre privat då vi oftast inte är hemma på dagarna
utan på våra arbeten. Tydligen så räknas inte Företagens elinköp med i detta med
effektmätning utan bara privatpersoner, för de flesta företag kör ju igång på morgonen,
som borde medföra en effekthöjning enligt mitt sätt att se det om man tittar på elpriskurvan,
men företagen har väl helt andra avtal än vad vi småfolk har så de inte påverkar effektmätningen

Nu har regeringen beslutat ta bort Skattereduktionen på 60 öre per kilowattimme för såld solel som infördes 2015 som en stimulans för att öka antalet installationer av solceller och därmed främja klimatomställningen. Regeringen ansåg att subventionen inte längre var nödvändig i samma utsträckning då antalet solcellsanläggningar hade ökat kraftigt. Men vi som då med Statens goda minne investerat i solceller och räknat med subventionen i återbetalningen av investerat kapital. Min anläggning skulle varit återbetald på 10-11 år. Nu efter det här med slopandet av skattereduktionen kommer det ta 17-18 år innan det är återbetalt. Så får vi se i vinter hur det påverkas av den här Effektmätningen som gör att vi knappt får något betalt för vår microproducerade el det är för tidigt att uttala sig om det nu. Det kanske tar 30 år innan min investering är återbetald fast då har ju mina solceller levt färdigt!!!!

Så ska vi inte glömma bort att vi ska ju köpa tillbaka den el vi sålt billigt då till ett mycket högre pris till Elhandelsbolagen. Dessutom betala för nätkostnaden till nätägarna elöverföring, energiskatt, Inmatningstaxa och moms vid återköp.
Den lilla el du kan spara idag med batteri är inte försvarbart. det är bara en droppe i havet till en väldig hög kostnad. ett 14kw batteri kostar i runda slängar 80000kr och du kan bara spara max 14 kw och du laddade ner 85 kw en bra dag resten kan du ju räkna på
Vi får trösta oss med att vi gjort lite, lite, lite för klimatomställningen!!!!!

Mikael_L
Jag tycker förvisso att det är vettigt att 60-öringen försvinner, eller ev minskar.
Men man hade kunnat gjort det på olika sätt, t.ex. trappat ner bidraget, kanske med 10 öre per år eller något sånt.
Medborgare och företag är ju knappast imponerade och får ökad tillit till staten av all ryckighet.

Men rent generellt är jag emot subventioner av olika slag, en del måste typ finnas, andra är väl motiverade att ha en begränsad tid, för det ska ju finnas ett underliggande mål, att styra landet i en riktning som väljarna har valt, och därför har subventioner och (straff)beskattning en viss plats.

Men så fort det inte behövs, eller gör avsedd nytta för önskad samhällsutveckling ska sånt bort.

Och jag ser inte att ännu mer solceller på villatak behövs för att snabba upp en önskad inriktning.
Ett problem nu kommer väl dock att bli att hantera försäljning av el vid negativa priser, då borde man få moms tillbaka, då det även blir negativ moms.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Det är energistrålningen av solen. Så man måste har perfekt vinkel alla håll hela tiden.

Om Du vill veta mer specifikt för beräkning av solcellsanläggning, finns det program du kan använda.
Nej, jag vill veta den fysikaliska principen. När jag googlar solinsträlning sverige och får en siffra per kvm utgår jag från att det är i relation till markyta, själva solen strålar uppenbarligen lika mycket året runt. Sen för en solcell påverkar såklart den av sinus av infallsvinkeln, men det kan man ju då undvika genom att ha en väggmonterad panel på vinterhalvåret när solen nästan lyser horisontellt.

Så jag är intresserad av hur peak effekt på en perfekt orienterad solcell, en solig molnfri dag, skiljer mellan Januari och Juni.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Mycket bra pris!

Några påstår, att man inte skall montera solpaneler på trä, då trä ändra måt under värme och fukt. Det kan skada panelerna. (andra säger, det spelar ingen roll)

Jag tänker göra något liknande med ett skärmtak. Har även funderat på någon sorts av gummilist eller annan form av tätning mellan panelerna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H he-peter skrev:
Mycket bra pris!
Några påstår, att man inte skall montera solpaneler på trä, då trä ändra måt under värme och fukt. Det kan skada panelerna. (andra säger, det spelar ingen roll)

Jag tänker göra något liknande med ett skärmtak. Har även funderat på någon sorts av gummilist eller annan form av tätning mellan panelerna.
Ja det är ju mitt inköpspris, och en liten drive (de har nog lite svårt att tömma lagren numera).

Jag har tänkt montera direkt på trä, men precis som det du skriver om här, har jag varit en liten anings orolig om det kan innebära problem.
Visst kan jag även kasta upp monteringsprofiler, men tyvärr slår det rätt hårt på totalkostnaden.
Jag har inte bestämt mig, jag har ju inte ens bestämt mig för att köpa, iom att den där carporten inte heller är helt klart bestämt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.