Krilleman Krilleman skrev:
Om du tror dessa batterier som har en kapacitet på 10MWh räcker i en stad likt Eskilstunas på dess ca 100,000 stycken invånare så tror du fel...
En droppe i havet. Ren och skär symbolpolitik.
Ett stort spel för galleriet, eller varför inte: Kejsarens nya kläder.

Men få synar bluffen för allt i den gröna omställningen är ju "bra".

[länk]

Om vi enkom börjar med vad denna anläggning kostade att installera?
Vad kostade denna anläggningen totalt för miljön i form av utsläpp?

Det är det ingen som vet eller för den delen vill skylta med, för det verkar inte vara en faktor konstigt nog.

Visst är DET konstigt?

Och skulle detta ha fallit så väl ut så skulle alla städer vara nerlusade med liknande batteriinstallationer...

Men så är inte fallet.

[bild]

[bild]
Du missar målet. Jag har ett batteri på 5kWh. Det kan lagra flera månaders el för mitt hus. Men, och det är viktigt, elen lagras inte en gån och laddas ur en gång, då räcker det bara några timmar. "Hemligheten" ligger i att man lagrar varje dag när det finns överskott på el och tar av det varje dag när det finns underskott dag efter dag under hela året. På så vis kan man spara väldiga mängder el i ett begränsat batteri.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
K Kalbygge skrev:
Du missar målet. Jag har ett batteri på 5kWh. Det kan lagra flera månaders el för mitt hus. Men, och det är viktigt, elen lagras inte en gån och laddas ur en gång, då räcker det bara några timmar. "Hemligheten" ligger i att man lagrar varje dag när det finns överskott på el och tar av det varje dag när det finns underskott. På så vis kan man spara väldiga mängder el i ett begränsat batteri.
OK, vad anser industrin om detta? När hjälper det dom?
Hjälper det även dom när dom vanliga hushållen fått sitt?

Du övertygar mig inte.
Om du har din tes korrekt så skulle massor av dessa anläggningar finnas redan idag...

Eller rättare sagt: Varför finns det inte redan när det är så lukrativt?
Utan bara en (1) i hela Eskilstuna.

Hur är läget i Stockholm? Göteborg? Malmö? Helsingborg? Kiruna?

K Kalbygge skrev:
Elnätet har jag fått räkningar på löpande men det vägs upp av 60 öringen. Nu när den skall tas bort kommer jag aktivt att minska nätkostnaden med batterier.
Hej
Har 60 öringen betalat alla elnätskostnader sedan 2017

Krilleman Krilleman skrev:
OK, vad anser industrin om detta? När hjälper det dom?
Hjälper det även dom när dom vanliga hushållen fått sitt?

Du övertygar mig inte.
Om du har din tes korrekt så skulle massor av dessa anläggningar finnas redan idag...

Eller rättare sagt: Varför finns det inte redan när det är så lukrativt?
Utan bara en (1) i hela Eskilstuna.

Hur är läget i Stockholm? Göteborg? Malmö? Helsingborg? Kiruna?
Du har redan svaret! I slutet av 2025 kommer det att finnas 40-45 större batterilager i Sverige och det växer med ilfart.
Låst artikel men det räcker med det lilla som går att läsa:
https://www.nyteknik.se/energi/unik...r-okar-enormt-risk-for-overetablering/4230110
https://www.nyteknik.se/energi/efte...anster-farre-batteriparker-men-storre/4350953
Öppen artikel:
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/framtidens-batteriparker-fyller-manga-funktioner
https://etn.se/index.php/nyheter/70...plosiv-tillvaxt-av-svenska-batteriparker.html

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
K Kalbygge skrev:
Du har redan svaret! I slutet av 2025 kommer det att finnas 40-45 större batterilager i Sverige och det växer med ilfart.
Låst artikel men det räcker med det lilla som går att läsa:
[länk]
[länk]
Öppen artikel:
[länk]
[länk]
I slutet av 2025...

Jag säger inget mer.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har 60 öringen betalat alla elnätskostnader sedan 2017
Ja, merparten av det. Men nu handlar det mer om effektkostnad och det är där batteriet kommer in.

T Tarseld skrev:
Med tiden kommer de hitta ett sätt att straffa dig ekonomiskt medelst skatt även om du bara producerar för eget bruk. Men det är en annan diskussion.
Ungefär som der gör med production från eget grönsaksland.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
H he-peter skrev:
Ungefär som der gör med production från eget grönsaksland.
Mördarsniglar kommer in och äter upp all vinst?

Ett Teslabatteri kan hålla laddning för några dagar på vintern. Ja, ett 100 kWh LiFePO alltså. Ja, om man har haft full sol, alltså. Dvs en sommardag. Jaha, där sket det sig direkt. Och vad kostar batteriet? Var ska det stå? Brandsäkerhet?
Men i teorin funkar detta. Fast med gigantiska subventioner då.
Har NÅGON räknat på saken? Någon hemmapulare som satt ihop en vettigt praktisk lösning?

K Kalbygge skrev:
Ja, merparten av det. Men nu handlar det mer om effektkostnad och det är där batteriet kommer in.
Nyss hade det ju betalt allt ?

Med tanke på hur mycket fasta avgifter jag betalar så måste du ha ett extremt bra avtal....

K Kalbygge skrev:
Mina solceller betalar min elräkning. Har inte betalat en elräkning på 8 år. Nu när priset sjunkit köpte jag batterier. Laddar på dan och sedan räcker hela kvällen/natten tills solen går upp igen. På vintern laddas batteriet när priset är lågt och används när priset är högt. Fungerar prickfritt.
Hej Kalbygge

I inlägg #72 här i tråden så skrev du, ”Mina solceller betalar min elräkning. Har inte betalat en elräkning på 8 år."

Nu (i inlägg #142) skriver du att det inte är alla kostnader, utan ”merparten”

En elräkning består av två delar elhandel och elnät.

Redovisa nu vad som egentligen gäller historiskt om kostnaderna för din elräkning sedan installationen 2017, ta med både elhandel och elnät.

Skriv inte om vad du räknar med för framtiden

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Fast elräkningen är väl just en räkning för el, och inte för nät. För de flesta är det inte samma leverantör eller faktura nuförtiden.

Sen kan man fundera vad det gör för nätkostnaderna om man bara behöver förbruka el från nätet några enstaka perioder på vintern, när solcellerna och batteriet inte räcker till. Nätet blir inte billigare att bygga och drifta för det, så större del av kostnaden kommer flyttas till fasta avgifter frikopplade från förbrukningen. Något vi redan sett en början av med effektavgifterna.

Så pengarna man tror sig spara på nätkostnaden kommer långsiktigt kosta lika mycket ändå, förutom i en övergångsperiod där man kan snylta på kollektivet genom att debiteringsmodellen inte håller jämna steg med den tekniska utvecklingen. Men eftersom det inte ger några besparingar på systemnivå kan det omöjligt ge lägre kostnader långsiktigt.

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Kalbygge

I inlägg #72 här i tråden så skrev du, ”Mina solceller betalar min elräkning. Har inte betalat en elräkning på 8 år."

Nu (i inlägg #142) skriver du att det inte är alla kostnader, utan ”merparten”

En elräkning består av två delar elhandel och elnät.

Redovisa nu vad som egentligen gäller historiskt om kostnaderna för din elräkning sedan installationen 2017, ta med både elhandel och elnät.

Skriv inte om vad du räknar med för framtiden
Hej Martin,

Vi, SE4 EONs nät. Villa 220m2 köper ca. 3.500kwh/år. Rätt så stor solcellsanläggning 19kwp inget batteri.

Vi är extremt snåla och titta på hur och när vi förbrukar el. (timpris)

Våra solceller kan INTE betala elräkningen. Nu sommar 2025 är det även svårt att komma till en minus faktura. April var det 44 sek, Mai -5SEK.

Detta är direkta kostnader. Nu har vi inte äns tittat på kostnaden för anläggningen.

Jag räknar ingen 60 öring, då den var bara lite över 2.000 sek för 2024.

Solceller med svenska installationspriser, även efter grönt avdrag, är INGEN bra "investering".

Har räknat på batteri: med vårat förbrukningprofil är ett batteri en dåligt investering. Även detta gäller för "svenska priser" med/efter grönt avdrag.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
vad är poängen med att konsumera egenproducerad el när man lika gärna kan köpa den billigt de tillfällen som solcellerna producerar.
Anledningarna heter:
Energiskatt
Elöverföringsavgift
moms

När jag köper el som kostar 1 öre så blir ändå kostnaden ca 80 öre per kWh.

• Gilla
Seiken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anledningarna heter:
Energiskatt
Elöverföringsavgift
moms

När jag köper el som kostar 1 öre så blir ändå kostnaden ca 80 öre per kWh.
För mig ca 1,4 SEK/kwh

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.