X xLnT skrev:
Vart är komponenterna tillverkade i det du använder för att skriva här?
Och komponenterna i utrustningen som transporterar din data hit?

Ser du inte det löjliga eller rättare sagt dubbelmoralen i hur du resonerar?
Min dator är inte made in China. Däremot är jag mycket väl medveten om att den antagligen innehåller delar tillverkade i Kina.

Däremot skulle jag aldrig medvetet köpa en dyrare kinesisk vara. Där kan man göra ett val så där behöver man inte välja Kinavaran. Även om jag inte kan undvika att göda Kina så vill jag göda Kina så lite som möjligt.

L lbgu skrev:
Min dator är inte made in China. Däremot är jag mycket väl medveten om att den antagligen innehåller delar tillverkade i Kina.

Däremot skulle jag aldrig medvetet köpa en dyrare kinesisk vara. Där kan man göra ett val så där behöver man inte välja Kinavaran. Även om jag inte kan undvika att göda Kina så vill jag göda Kina så lite som möjligt.
Så du vill bara moralpredika lite om att dina gränsdragningar är bra och mina är dåliga?
Då vet vi det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ska vi (du t.ex.) inte gynna Kina genom handel, så blir det otroligt svårt, och fattigt och pryllöst.
Jag tror att inte ens 10% av alla saker jag har omkring mig, och använder dagligdags helt saknar innehåll från Kina.

Så den där kampen är redan förlorad.

Men medan Kina gör mitt liv rikare, så gör min elnätsägare och statens skatter mig fattigare - så just för mig känns ju elnätsägaren som en större ondska,
Men jag förstår att Uigurerna i Kina inte håller med mig, utan tycker tvärtom.
Hur man skriver här utan att gynna Kina är en gåta, sker det via brev då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Hur man skriver här utan att gynna Kina är en gåta, sker det via brev då?
Funkar inte heller, de bilar som posten använder har också kinadelar i sig.
Och det skulle inte förvåna mig ifall kuverten är tillverkade i Kina (men kanske av Svenskt papper ... ;))

• Ledsen
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör badtunnan, elbilsladdningen, varmvattnet mm när det är som billigast. Jag har klart lägre medelpris på elen på årsbasis än om jag kört fastpris eller månadspris. Vi pratar om besparingar på rätt många tusenlappar per år jämfört med månadspris.

Detta är också en del av problemet med att tjäna pengar på solpaneler, särskilt utan 60-öringen. Jag kan förlägga huvuddelen av min förbrukning till de billigaste timmarna redan (natten och mitt på dagen). Om det skall bära sig med solpaneler för mig så skall de löna sig när elpriset ligger nära nollan. Detta kan ju göras med batterier också, men då skall ju kostnaden per laddcykel under garantin betala sig också.

Skall man titta på det rätt krasst så innebär ju marknadsekonomin att det i praktiken bör finnas 50% vinnare och 50% förlorare...
Ja men så är det, oavsett vad så är solelen alltid minst 1kr billigare på kWh för mig, använder jag sen en del av denna när elpriset är högt så blir skillnaden ännu större.

Jag tycker absolut inte att man bara ska göra en sak, tex sätta upp solceller, utan att ha funderat igenom hur man ska optimera men för blir kombinationen mycket gynnsam. Smart styrning på varvtalsreglerad panna och andra större förbrukare, kombinerat med egen elproduktion, elbil och lagring gör mycket stor skillnad.

Mikael_L
När man nu talar om att påverka hur andra länder beter sig genom att inte handla så kom jag på att just nu jobbar ju UZA med detta, försöker påverka det djupt omoraliska Sverige som tillåter regnbågsflaggor och sånt att förbjuda detta, genom att förvägra oss handel

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/usas-ambassads-krav-pa-stockholms-stad

Ja det är bra när man har rätt och står på den moraliskt högsta bergstoppen och kan klanka ner på alla andra.

(OBS OBS OBS, ta absolut inte detta som att jag försvarar Kina, Ryzzland, turkiet, saudi eller någon annan skurkstat, jag bara kom att tänka på detta pga det vi diskuterat i några inlägg nu)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag blir alltid väldigt nyfiken på hur de som säger att de inte köper från diktaturer och skurkstater (eller om de bara väljer ut några stycken) resonerar och hur de anordnar sina liv.
Vad avstår man ifrån? Precis allt från dessa stater eller accepterar man avsteg, och varför är dessa avsteg viktiga, och hur känns det i själen då, när man våldtar sin egen moral så?

Du får hemskt gärna berätta lite om hur du resonerar och agerar.
Du verkar ju inte läsa vad jag skriver. Jag skrev i det inlägg du svarade på att jag inte bryr mig om länders statsskick. Jag skrev även att Kina hade en viss särställning, visst många andra länder är inte särskilt trevliga, men de kommer inte i närheten av Kina. Jag har även skrivit hur jag försöker undvika Kinatillverkat så mycket som möjligt.

L lbgu skrev:

OT, men jag garanterar att majoriteten av din dator är tillverkad i Kina. En eller annan komponent kan vara tillverkad i Taiwan, eller kanske något av de alternativa ställena i Asien som tillverkare började flytta till när Trump körde sitt första tullkrig mot Kina, som Vietnam eller Sydkorea.

Jag kan slå vad om att du, under alla dygnets timmar, har minst en sak på armlängds avstånd som är tillverkad i Kina, det går inte att undvika.

Bjuder utsikten från uteplatsen där jag sitter nu, jag kan utan att anstränga mig räkna till 13 saker som är tillverkade i Kina.
Uteplats med två stolar på gräsmatta, buskar i bakgrund, trädgren ovan, plastföremål och kanna på bord, fot i toffla i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
OT, men jag garanterar att majoriteten av din dator är tillverkad i Kina. En eller annan komponent kan vara tillverkad i Taiwan, eller kanske något av de alternativa ställena i Asien som tillverkare började flytta till när Trump körde sitt första tullkrig mot Kina, som Vietnam eller Sydkorea.

Jag kan slå vad om att du, under alla dygnets timmar, har minst en sak på armlängds avstånd som är tillverkad i Kina, det går inte att undvika.

Bjuder utsikten från uteplatsen där jag sitter nu, jag kan utan att anstränga mig räkna till 13 saker som är tillverkade i Kina.
[bild]
Jag är mycket väl medveten om det. Borde varit klart ifall du läst de senaste inläggen jag skrivit. Som vanlig människa är man ju fast i systemet. Men man kan ju ändå försöka köpa så lite som möjligt från Kina. Att inte köpa en bil från en kinesisk biltillverkare är ju ett rätt enkelt val. Då blir det mindre pengar till Kina, även om de tyvärr tjänar en del på den ickekinesiska bilen också.

D
Ja vi kan nog släppa de frågorna, jag tycker var och en kan få slåss för saker de brinner för, det sker många påhopp som baseras på egna värderingar, folk som brinner för djurrätt kritiseras för sitt engagemang av de som tycker något annat är viktigare, osv, det fina är att vi kan faktiskt strida för mer än en sak parallelt. Så länge det är goda saker så är allt bra för min del.

Om någon lever helt Kina-rent för att de brinner för detta, så är det helt ok, men det måste vara en svår livsstil.

Men att själva sitta och äta biff medan man kritiserar andra som gör det blir bara för magstarkt för mig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det påverkar inte vad jag behöver betala för elen.
Det är väl det vi diskuterar.
Hej
Tråden handlar väl om en som är besviken på sin solcellsinstallation
Intäkter och utgifter

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Tråden handlar väl om en som är besviken på sin solcellsinstallation
Intäkter och utgifter
Ja precis, så därför undrade jag vad du menade med detta?
M Martin Lundmark skrev:
Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?
Där jag svarade:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad tänker du här?
Jag antar att Argastesnickaren hanterar dem som alla andra, knyter näven i fickan och betalar dem.
Själv kommer jag dock snart kunna släppa lite på krampen i näven nu när jag i många år framöver kommer betala mindre.
Men du kanske kan ge oss någon vägledning, om vad du tänkte med denna mening.
Men du får en chans till nu.
Du kan dels meddela hur detta:
M Martin Lundmark skrev:
Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?
Hjälper trådskaparen.
Vad det hade med tråden att göra.
Om det har något med elpriset att göra.
Om det har påverkats av TS solcellsinstallation.

Kom ihåg, här på byggahus hjälper vi varandra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, så därför undrade jag vad du menade med detta?

Där jag svarade:

Men du får en chans till nu.
Du kan dels meddela hur detta:

Hjälper trådskaparen.
Vad det hade med tråden att göra.
Om det har något med elpriset att göra.
Om det har påverkats av TS solcellsinstallation.

Kom ihåg, här på byggahus hjälper vi varandra.
Hej
Den som installer solceller påverkar både kostnaden till elhandelsbolaget och till elnätsbolaget

Genom att vara medveten hur elnäten är uppbyggda och vad som påverkar kostnadshöjningarna så kan man t.ex. hålla nere risken för höga framtida elnätskostnader

Förändring gällande elmarknaden tar tid och de som har installerat solceller på villorna har i vissa fall satt nya krav på elnätet som kostar pengar att åtgärda Dessa kostnader rullas nu ut åren framöver

Redigerat:
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Genom att vara medveten hur elnäten är uppbyggda och vad som påverkar kostnadshöjningarna så kan man t.ex. hålla nere risken för höga framtida elnätskostnader
Kul, berätta hur.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul, berätta hur.
Hej
Jag har återkommande här på byggahus.se i olika trådar skrivit om spänningsfall, spänningsvariationer, förändringar och ombyggnad i distributionsnät till villor som bara är avsedda för en effektriktning (mot villan) när solceller anslutits och eleffekt matas in

Använd dessa sökord här på byggahus

Bekymren ökar med mängden anslutna solcellsvillor (mängden inmatad eleffekt)

När jag köpte mitt hus 1994 krävdes 25 A abonnemangsäkring Nu 16 A det är 4000 kr lägre årskostnad

När det är 30 minusgrader klarar jag uppvärmningen och varmvatten med ca hälften av säkringarnas 16 A

Mätte under julhelgen och det var inga oroande höga effekttoppar trots julbak och mat

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.