Har för ett par år sen extraisolerat vår kallvind på vårt 70-talshus, som .f. inte har någon ångspärr eller ångbroms tyvärr, utom över badrummet då jag satte dit en när vi renoverade det för ca 2 år sen.

Har hållit koll, och nu i år ser jag tyvärr tecken på fuktproblem. Nu i slutet av Maj är fuktvärdena bra, virket är på <8%, men jag tycker att de mörka partierna som även fanns tidigare har blivit större, och dessutom ser jag vitmögel på delar av taket. Under vinterhalvåret observerade jag också att det verkade sätta sig frost på vissa partier.

En av åtgärderna jag nu planerar är att förbättra ventilationen i boutrymmet.
Men sen blir det klurigare: Skall det vara mer eller mindre ventilation på vinden tex ?
Då ett av "facken" ovanför hallen är mindre ansatt, där ventilationen i takfoten är igensatt pga utbyggnad, så funderar jag på minskad ventilation.

Men jag funderar också på klimatet på vinden: Skulle en solarventi kunna göra skillnad ? Den värmer ju upp luften + cirkulerar den. Fasaden är dessutom i utmärkt solläge, även vintertid ?
Har kikat på trygghetsvakt + sorptionsavfuktare, men dels kostar dom massor, och dels kostar dom i drift.

Att sätta ångbroms nedåt boutrymmet vore förstås också bra, men ett jäkla jobb - frågan är ens hur jag kommer åt längst ut (det är relativt låg lutning på taket), så där kommer det nog ändå bli en "springa"...så det funderar jag som en senare utväg om inte de initiala lösnignarna hjälper...
 
  • Vindtak med synliga fuktfläckar och missfärgning på träplankor. Träbjälkar är monterade diagonalt över takpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har ngn fundering på denna ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.