Behöver tips och råd: Har precis haft en isoleringsfirma här (knackat dörr) som besiktigat min kallvind. Det visade en svag påväxt av vitmögel på några av masonitskivorna som sitter under taket (det gick inte att kolla takfoten pga av att den delvis är inbyggd). Att skivorna är fuktskadade har jag vetat om och har haft en takfirma här nyligen som lappat taket då det läckt på ett par ställen. Taket är planerat att bytas ut nästa år. Enligt isoleringskillen behöver jag tilläggsisolera då den befintliga isolering som finns är för tunn, 20 cm glasfiberull) + mögelsanera. Jag har dock läst att ångspärrar som man har under isoleringen har en livslängd på ca 50 år vilket den snart är uppe i (radhuset är byggt 1982). Om detta stämmer är det ju ganska bortkastat att tilläggsisolera nu? Bör jag få ångspärren utbytt i samband med takbytet och sedan tilläggsisolera? Det låter dyrt…?Jag vill endast göra det som är absolut nödvändigt. Firman som var här erbjuder isolering med cellulosa som i sådana fall ska läggas direkt på vindsgolvet som är byggt av träskivor. Jag vet inte om jag kommer att välja den typen av isolering, visst den är billigare men har läst mig till att partiklar från den kan vid inblåsning sätta sig på takstolarna och bilda mögel i värsta fall. Dessutom försvinner möjligheten till förvaring om man inte bygger en platå eller hyllor mellan takstolarna att ställa sakerna på, vilket blir ytterligare arbete.

Redigerat:
Gör inget förrän ditt yttertak är bytt. Gissar att du byter det för att det läcker. Då är det inte konstigt om du har några fuktrosor inne i vinden. En bra säljare av is hittar även ett behov hos Islänningar 😇

• Haha
Myran63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.