G
Hej.

Det finns många trådar om detta ämne, men alla har lite olika förutsättningar så jag kör på en för just min situation.

Förutsättning:
- 1½ plans villa från 1930, ca 100 kvadrat på markplan.
- Väggar tilläggsisolerade i omgångar. (Blandning spån och mineralull)
- Takbyte 2019.
- Korsformad vind på ca 55kvadrat med 0-15cm isolering. Ca 140cm mellan hanbjälke och nock.
- För tillfället en blandning av spån och 100mm mineralull med papp på ovansidan.
- Troligen total avsaknad av ångspärr/broms.
- Murstock (en av två) används endast för matlagningen då all uppvärmning sker via pannrum och kulvert in till huset.
- Loggning av fukt/temp har pågått i endast 10 dagar, med högsta RF på 59%.

Mål:
Byta all isolering då den är såpass ojämn, täta håligheter då spånet läcker ut i alla möjliga springor till våningen nedanför och bygga upp en landgång för inspektioner. Blivande isolering kommer troligen vara skivor 145+145 av träfiber eller cellulosa. Ingen förvaring kommer ske där uppe då luckan upp endast är 45*65. Planlösning på andra våning finns nedan, tillsammans med norrpil.

Planlösning beskuren.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen är att gå upp och göra en stor inspektion av nuvarande isolering imorgon och gräva lite i spånet, montera upp en lampa eller två, samt dela upp arbetet i sektioner framöver när jag har tid.

Frågorna sedan är väl som i alla andra trådar...
Blir det för mycket eller för lite med det jag planerat att lägga dit?
Hur ska jag göra med ventilationen och ev ångbroms?

För närvarande är det blandat tilltäppt och öppet i de olika facken mellan takstolarna. Är det värt/"krav på" att sätta ventilation (luftspaltsskivor) överallt? Ingen ventilation finns i övrigt på vinden men fasaden är planerad att bytas inom ett/två år så då hade det gått att lösa. (Eternitskivor på tre sidor jag helst lämnar hela till dess.)
De röda och gröna linjerna på planlösningen ytterkanterna på vinden. Vid de röda linjerna kommer ju ev fukt komma upp från våningen nedan då jag troligen inte kan täta allt, medan vid de gröna är det fritt ut.

Vi har lite planer att ta bort köket och göra en del av det till ett badrum. Är det något man bör tänka på extra i förväg i.o.m detta? Spärr, istället för broms, över just den delen, eller ska det monteras i själva badrummet?

Som alltid: Tacksam för svar...

Klimatskalet i yngre bostäder utgörs av isolering och tätskikt i husets alla ytterväggar och takt mot kallvindar.

Äldre hus har inte tätskikt och är i princip omöjligt att lägga till i efterhand. Tätar du takdel mot kallvind så innebär det att riva taket i undervåning. Det ökade fukt tillskottet letar sig då ut på annat sätt ex. Yttervägg.

Så då återstår det att hantera detta på annat vis speciellt på kallvind. Byggvårdare rekommendationer är att undvika mineralull, glasull och jobba med absorberande material.

Tjockleken på detta rekommenderas också att inte överdriva då även uppvärmningen på kallvind minska från undervåning. Kallare vind på vintern ger högre rel. Fuktighet.

De brukar rekommendera runt 150mm skiva eller kolla vad du har idag om sågspån.

Ångbroms i badrum är väl ingen dum ide om den kompletteras med nån fuktstyrd ventilation.

G
Var upp på vinden och satte upp några lampor så man ser något utan ficklampa, men blev mer än förbryllad hur de gjort där uppe.
Isoleringen är tydligen 0-30cm beroende vart man kollar. 0-10cm spån samt 0-20 cm mineralull blandat tillsammans och det kan finnas stora tomrum mellan de olika lagren.
Dessutom hittade vad jag tror är delar av en kakelugn i spånet på ett ställe, och en annan yta hade ett lager plast mellan två lager mineralull. Jag misstänker den har suttit runt en rulle med isolering som de inte orkade slänga när de jobbade.

Angående befintlig ventilation så är facken mellan de grönmålade takstolarna närmast gavlarna är öppna/ventilerade (dvs 4st) medan resterande på hela vinden tilltäppta, förutom en. Det är en av de som ligger mellan sovrum/KLK närmast norrpilen och den enda klädkammare/kattvind vi går till dagligen. (Vart ombyggd till sovrum en gång i tiden)
Sedan så är hela gavlarna VÄL ventilerade då man ser genom brädorna på väggen och ut till eternitskivorna som sitter ytterst. Fläktade gott på hela vinden när jag var uppe och inspekterade då det blåste ute...

Planen från start var skivor på 145+145 då takstolarna närmast vindsluckan var 145 ca höga. Men när jag kollade vidare så varierar det ganska bra och lägger jag skivor kommer jag få håligheter vid nästan varje takstol. Just nu känns det som att jag river ut allt istället, tätar där spån åker ner till våningen under, och blåser upp lösull. Men det kommer nog bli efter fasadbyte så kan man få till en lucka utifrån så man slipper ta allt genom det mushål man måste gå upp igenom idag...

Yes jag tror på din ide att rensa rubbet , mycket jobb men du får möjlighet att kontrollera , montera nån typ av ångbroms/spärr

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.