Hej
Jag hoppas detta är rätt forumsdel.
Fasaden ser ut som den gör, men det går att bygga på något runt entrén. Jag bifogar en några år gammal bild från när huset byggdes (vilket fortfarande pågår).
Jag ritade slarvigt dit den 12 meter långa altanen som finns på på hela gaveln. Det blir en pardörr vid altanen, du ser den inplastade stora ytan höger om mitten på gaveln.
Det jag framförallt tror på är ett tak över entrén. Kanske också att klä väggytan runt dörren annorlunda än nuvarande klädsel.
En väg att gå är t.ex:
Ett tak över dörren som är ca 3 meter över altangolvet. En halvmeter bredare än pardörrarna åt båda hållen. Infälld belysning. Kanske är taket så djupt (ett par meter?) att det är två pelare som går ned i altangolvet. Jag tycker att pelare kan vara riktigt snygga.
En annan sak vi klurat på är att (i kombination med tak) klä in väggarna runt dörren med annat material. T.ex. ha panel i en annan färg eller riktning en meter på var sida om dörren.
Vad kan bli snyggt? Tack för alla tankar (visa gärna bilder på snygga lösningar)
Jag hoppas detta är rätt forumsdel.
Fasaden ser ut som den gör, men det går att bygga på något runt entrén. Jag bifogar en några år gammal bild från när huset byggdes (vilket fortfarande pågår).
Jag ritade slarvigt dit den 12 meter långa altanen som finns på på hela gaveln. Det blir en pardörr vid altanen, du ser den inplastade stora ytan höger om mitten på gaveln.
Det jag framförallt tror på är ett tak över entrén. Kanske också att klä väggytan runt dörren annorlunda än nuvarande klädsel.
En väg att gå är t.ex:
Ett tak över dörren som är ca 3 meter över altangolvet. En halvmeter bredare än pardörrarna åt båda hållen. Infälld belysning. Kanske är taket så djupt (ett par meter?) att det är två pelare som går ned i altangolvet. Jag tycker att pelare kan vara riktigt snygga.
En annan sak vi klurat på är att (i kombination med tak) klä in väggarna runt dörren med annat material. T.ex. ha panel i en annan färg eller riktning en meter på var sida om dörren.
Vad kan bli snyggt? Tack för alla tankar (visa gärna bilder på snygga lösningar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ett tak över dörren, men även iögonfallande belysning på var sida av den, så folk hittar till ytterdörren. Det är är ett hus jag skulle gå runt och klia mig i skallen över vart man ska gå in eftersom det finns en våning under dörren.
Olika riktningar på panelen tycker jag inte riktigt passar in på huset, det är för modernt (kikade in på facebook, så har sett fler bilder).
Kanske ett par krukor med formklippta cypresser vid dörren också?
På den stora tomma ytan ovanför garaget, så skulle jag nog sätta upp väggkonst i stil med detta (men inte den färgen).
https://i.pinimg.com/originals/3f/dc/11/3fdc11c49e0737ca386bffedcc1f7b17.jpg
Olika riktningar på panelen tycker jag inte riktigt passar in på huset, det är för modernt (kikade in på facebook, så har sett fler bilder).
På den stora tomma ytan ovanför garaget, så skulle jag nog sätta upp väggkonst i stil med detta (men inte den färgen).
https://i.pinimg.com/originals/3f/dc/11/3fdc11c49e0737ca386bffedcc1f7b17.jpg
HejM MissAnpassad skrev:Ja, ett tak över dörren, men även iögonfallande belysning på var sida av den, så folk hittar till ytterdörren. Det är är ett hus jag skulle gå runt och klia mig i skallen över vart man ska gå in eftersom det finns en våning under dörren.
[länk]
Tack för alla tankar. Det mesta blir nog mer tydligt när framsidan av tomten kommer att leda dig till entrén, men likväl känns det viktigt att tänka på att vara tydlig.
Den stora ytan ovanför garaget är lite lika tom som den ser ut. Det kommer fem fönster där så fort rummen bakom börjar växa fram.
Jag tror att det går att trolla lite mer riktningar på panelen, eller andra materialval runt dörren. Det är ju väldigt vanligt på moderna hus tänker jag. Nu kan vi inte fälla in entrén i väggen, men som t.ex. den här bilden:
https://skheassetsprod.blob.core.wi...nahem/2015/hemnet/vellinge/entre_vellinge.jpg
Jag hoppas på inspiration kring att bygga något rejält tak och göra något snyggt runt dörren. Det kommer att vara friser på altanen för att rama in vägen till dörren. Det kommer en trappa rakt framför (3.5 meter bort från) dörren så det kommer bli en naturlig inramning i golvet som jag tror kan linjera med taket och eventuellt något på väggen.
Klicka här för att svara