T
Hej,

Söker råd kring ett garage som har problem med fukt och lukt, och hur man på ett kostnads- och energieffektivt sätt kan förbättra situationen.

Förutsättningar:
Garaget är ca 6 × 6,5 m, med 2,2 m takhöjd.
- Två garageportar på ena kortsidan
- På motsatt sida finns 3 mindre, smala dubbelglasfönster
- Två ventiler, en på vardera långsidan (jag har monterat en Pax-fläkt som jag hade liggandes på den ena för lite cirkulation enligt tips vid injustering av entreprenör som justerade in villans FTX-system)
- Golvbrunn som går rakt ut i rabatten utanför

Huset är byggt runt 1980, väggarna är isolerade enligt standard då. Jag är osäker på exakt hur taket är uppbyggt, det är igensatt med gips. Det finns ingen värmekälla i utrymmet.

Temperaturen inne brukar ligga något över utomhustemperaturen. Vid många minusgrader håller det sig ändå ofta runt nollan. Det luktar lite fuktigt i garaget.

Jag kör i princip aldrig in bil, utan använder det mest som förvaringsutrymme. Problemet är att saker som förvaras där till slut börjar lukta. Exempelvis har dynor tagit lukt, och jag hittade även ett par skor och en äldre jacka som jag glömt kvar – dessa hade då börjat mögla.

Nu har jag dessutom en barnvagn som jag gärna vill kunna ställa in när den är blöt, så att den kan torka utan att börja lukta/mögla. Med västkustens väder med mycket regn och rusk vore det skönt att slippa dra in allt i huset.

Jag letar därför efter en praktisk, kostnads- och energieffektiv lösning för att:
- minska fukt
- undvika mögel och unken lukt
- kunna torka blöta saker (t.ex. barnvagn), behöver ju inte vara någon rekordfart på torkningen, huvudsaken är att det faktiskt torkar

Alla tips, erfarenheter och idéer tas tacksamt emot – både enkla åtgärder och mer långsiktiga lösningar.

Tack på förhand!

En luftvärmepump är nog billigast, men värmer bara inneluften. En liten ventil i ytterväggen som går att ställa in på ett litet inflöde och en ventil på andra sidan, som släpper ut luft och fukt. Blir då att fukt åker ut.
Sen inte att förglömma, hur är plattan, direkt mot mark. Då ska allt som förvaras vara minst 1 decimeter från golvet.

Avfuktare?

T
Tack för tips.
Avfuktare, räcker det eller behöver man även ha någon värmekälla?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.