9 493 läst ·
89 svar
9k läst
89 svar
Söker konstruktionshjälp förhöjningsben spånfilter
Även för mig som saknar erfarenhet när det gäller det det gäller känns det vettigt. (Alltså är du helt rätt ute!)
Funderar bara på om det skulle vara gynnsamt att lägga till ballast i någon form till ställningen. Då är det inte bara bultarna i golvet som ska hålla det hela på plats.
Bara en tanke.
//Ronnie
Funderar bara på om det skulle vara gynnsamt att lägga till ballast i någon form till ställningen. Då är det inte bara bultarna i golvet som ska hålla det hela på plats.
Bara en tanke.
//Ronnie
Skruvat i golvet blir ställningen ett med plattan, tro mig. Det som däremot kan hända är att ställningen är vek och börjar gunga men det tror jag inte är ett problem om jag känner Daniel rätt
Givetvis kan man ju både sandfylla eller gjuta ett fundament men det är nog att ta i. Det handlar om en meter upp där sedan en tämligen stor och tung elmotor med välbalanserat fläkthjul ska monteras.
Svetsat och första lagret färg på. PH gissade rätt, det blev stabilt. O såklart lite träning m svetsen på köpet.
Tro det eller ej, men jag inser att det inte behövs 6x60x120 resp 6x70x70 för att hålla uppe fläkten. Men det fanns däremot hemma i högen, en bra anledning bara det! O jag är säker på att åtminstone Heimlaga förstår mig
O denna gång borrade jag i alla fall rätt storlek på hålen till expanderbultarna
Nästa steg blir att hiva upp fläkten på ställningen. Första tanken var ställa stativet i portöppningen och lyfta upp fläkten med lastmaskinen, bulta fast den och sen köra bort allting till rätt plats med palldragaren. Eventuellt kunde jag då samtidigt passa på att krocka in i spånfiltret för att kolla att förhöjningsbenen håller. Men efter tips av (Jac? tror jag) funderar jag på att lägga stativ+fläkt på sidan, montera ihop och sen helt enkelt resa upp. Eller så kanske man på 3-4 man kunde lyfta upp fläkten på stegvis högre underlag, typ 10-15cm i taget och till slut lyfta över den på stativet. Eller så är det rätt tillfälle att köpa en verkstadslyft - men funderar på om de kan lyfta högt nog...bör behövas ca 1700mm eller så.
Kanske finns det andra tips? (Nej Mattiasp det blir ingen travers i byggnaden, spånsugsrör överallt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tro det eller ej, men jag inser att det inte behövs 6x60x120 resp 6x70x70 för att hålla uppe fläkten. Men det fanns däremot hemma i högen, en bra anledning bara det! O jag är säker på att åtminstone Heimlaga förstår mig
O denna gång borrade jag i alla fall rätt storlek på hålen till expanderbultarna
Nästa steg blir att hiva upp fläkten på ställningen. Första tanken var ställa stativet i portöppningen och lyfta upp fläkten med lastmaskinen, bulta fast den och sen köra bort allting till rätt plats med palldragaren. Eventuellt kunde jag då samtidigt passa på att krocka in i spånfiltret för att kolla att förhöjningsbenen håller. Men efter tips av (Jac? tror jag) funderar jag på att lägga stativ+fläkt på sidan, montera ihop och sen helt enkelt resa upp. Eller så kanske man på 3-4 man kunde lyfta upp fläkten på stegvis högre underlag, typ 10-15cm i taget och till slut lyfta över den på stativet. Eller så är det rätt tillfälle att köpa en verkstadslyft - men funderar på om de kan lyfta högt nog...bör behövas ca 1700mm eller så.
Kanske finns det andra tips? (Nej Mattiasp det blir ingen travers i byggnaden, spånsugsrör överallt)
Tanig historia...
Verkstadslyft vet jag inte med tanke på höjden. Kan gå, dock tycker jag alltid de brukar vara för korta i bommen.
Om man slår sling runt den och sedan har några stöddiga reglar borde väl ett par pers kunna lyfta upp den. Krävs eventuellt ytterligare en person som skyfflar under lastpallar allt eftersom.
Verkstadslyft vet jag inte med tanke på höjden. Kan gå, dock tycker jag alltid de brukar vara för korta i bommen.
Om man slår sling runt den och sedan har några stöddiga reglar borde väl ett par pers kunna lyfta upp den. Krävs eventuellt ytterligare en person som skyfflar under lastpallar allt eftersom.
phl skrev:Tanig historia...
Ett par som i två känns rätt klent...med lite dålig balans blir det nog upp emot 125+ kg för den stackaren som får den tunga sidan...OK i början kanske men sen tungt när man närmar sig toppen. Eller så är det bara det vanliga med bortklemade finsnickare
I vilket fall så har jag en fiffig ingenjör som är van att tänka utanför boxen på besök den 2/1. Tänkte därför passa på att lyfta den på plats då, efter lunch. Om någon har lust att komma förbi är ni varmt välkomna
Ingen press... Hursom -har du regelvirke hemma? Jag tänker mig en konstruktion som en stubbrytare, men med fyra ben. Mitt spakblock tar bara 250 kg, men med ett brytblock kan man ju lyfta 500 kg. Jag kan ta med länkhjul till stubbrytaren. Å andra sidan är det ju trevligt om man får träffa lite folk.
Nu har jag kollat kalendern och med reservation för att något dyker upp på jobbet (jag väntar b.l.a. besök av en norrman från Danmark men jag tror han kommer först senare i veckan) så skulle jag nog kunna komma loss på en sen långlunch och lyfta lite. Jag tar väl den tunga änden som vanligt så kan jag bara komma loss så löser sig den biten... 
Regelvirke, njae kanske något, annars är bygghandeln nära. Fast nu med Jac som tar den tunga änden så tror jag att du, jag och Ola fixar den andra änden utan blockmattiasp skrev:Ingen press... Hursom -har du regelvirke hemma? Jag tänker mig en konstruktion som en stubbrytare, men med fyra ben. Mitt spakblock tar bara 250 kg, men med ett brytblock kan man ju lyfta 500 kg. Jag kan ta med länkhjul till stubbrytaren. Å andra sidan är det ju trevligt om man får träffa lite folk.
Varmt välkommen!jac skrev:Nu har jag kollat kalendern och med reservation för att något dyker upp på jobbet (jag väntar b.l.a. besök av en norrman från Danmark men jag tror han kommer först senare i veckan) så skulle jag nog kunna komma loss på en sen långlunch och lyfta lite. Jag tar väl den tunga änden som vanligt så kan jag bara komma loss så löser sig den biten...![]()