Det är som här då, jag har regelvirke men inte inne i snickeriet.

Protte

mattiasp skrev:
Daniel kommer inte att använda regelvirke, utan snickerivirke som både riktas och planas innan de skruvlimmas ihop. Tro mig, jag har sett det... Senast jag var där behövde vi en kloss för att få ett stycke, som skulle svetsas, i rätt position. Jodå -klossen fick smaka på rikthyveln innan den dög.
Haha, det du säger är iofs helt sant. Men det var å andra sidan spillbitar och det var i ett 90-graders innerhörn det skulle svetsas, så jag hyvlade bitarna i 45 grader på rikten för att kunna palla upp för en lätt svetsning. Skulle lika gärna kunna såga dem eller något annat. Skulle det bara vara några klossar hade jag inte riktat dem:) Att positionera bra är i mitt tycke a och o för att det ska bli bra resultat när man svetsar.

Reelvirke vill jag för övrigt undvika i snickerimaskinerna. Kan ibland vara skitiga, kådiga och så med de otrevliga hårda grankvistarna, nä inget jag gillar.

Fyrkantsbalk i lagom dimension med svetsad plåt i ändarna? Borra hål i den platta delen av originalbenen och skruva ner så att det sitter hyfsat (om du tänker köra på med handtrucken). Tänker att det blir mer lättstädat än L-format. Rund proil kan också funka såklart om man föredrar det.
Kan du bara komma över balken så är det ett billigt smide som dessutom kan vara lite kul. (Ja, jag är weldaholic)

schmakita skrev:
Fyrkantsbalk i lagom dimension med svetsad plåt i ändarna? Borra hål i den platta delen av originalbenen och skruva ner så att det sitter hyfsat (om du tänker köra på med handtrucken). Tänker att det blir mer lättstädat än L-format. Rund proil kan också funka såklart om man föredrar det.
Kan du bara komma över balken så är det ett billigt smide som dessutom kan vara lite kul. (Ja, jag är weldaholic)

Tänker mig att det kan bli lite knepigt att bulta i golvet? Eller så förstår jag inte riktigt hur du menar.

Daniel_N skrev:
Tänker mig att det kan bli lite knepigt att bulta i golvet? Eller så förstår jag inte riktigt hur du menar.
Det är iofs en god ide för att klara handtrucken men jag tänkte mer skruva i de andra benen på spånfiltret (såg att det var nåt platt vik nertill på fötterna som såg utmärkta att sätta skruv igenom).
Tänker mig att den största risken är att en hyfsad påkörning på fel ställe får hela skiten att vika sig så man vill nog förankra förlängningen i de andra benen hyfsat väl eller vara försiktig :)

Min tanke var att bulta i golvet + i de befintliga benen. Vill inte att det säckar ihop:)

Daniel_N skrev:
Min tanke var att bulta i golvet + i de befintliga benen. Vill inte att det säckar ihop:)
Låter klokt!
Kör du på min ide med fyrkantsrör och plåtar i ändarna så kan du låta plåten sticka ut 15-20 mm runt om nertill så kan du bulta i det. Det hindrar väl lite av städtänket med en massa utstick och krumbukter men jag tycker ändå det verkar lättare än L-profil där det fastnar skit i innerhörnet som man inte kommer åt med borsten eller sugaren.

Skooda skrev:
Benen skyddar du enkelt med ett påkörningsskydd.

[länk]
Finns de i så stor storlek som jag behöver? Dvs ca 300x300?

Är lite tveksam på något som tar ytterligare plats, vill spara så mycket plats som möjligt i "gången" bredvid filtret. Kan påkörningsskyddet vara inbyggt så känns det bra.

S
De tar lite plats

Två bilder av orangea kolumnskydd installerade runt vertikala stolpar i ett lagerutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade lite på en annan lösning idag. Kanske kan man ta en kraftig kkr/vkr fyrkantsprofil (typ 80x80 ca 700mm höge eller så), svetsa på en kraftig plåt som fot typ 5x120x120 och sen ställa profilen i de befintliga benens "innerhörn", höja upp filtret till rätt nivå och sen helt enkelt borra igenom och bulta fast fyrkantsröret i de befintliga benet med skruv och mutter. Sen skruvad man fast i golvet via foten. Så smala ben blir klart vingligt, men så fort man bultar i golvet så löser ju det sig. Sen ser det inte så estetiskt snyggt och ordentligt ut men i nuläget är prio 1 att få allt att funka.

Synpunkter?

Mycket bra Daniel....gillar att du tar enkla utvägar. Det är bra att träna sig i sådant:)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
De gamla benen har väl en fläns på insidan på ändan.....

heimlaga skrev:
De gamla benen har väl en fläns på insidan på ändan.....
Sant, benet består av två delar, och den ena har en fläns inåt. Får bygga upp, en bit hyvlad furu borde funka

Det tänkte jag inte på...... Det blir bra det där.

Om du svetsar dit en liten klack åt benändan att stå på så behöver inte bultarna bära hela vikten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.