C
riob riob skrev:
Vad ska ventilspelet vara?
Typiskt någonstans mellan 1-2 tiondels mm. Fast #1 är inte att justera ventilspelet, utan att kolla så att det inte är helt åt skogen pga att ventilerna kärvar eller nåt sånt.

C cpalm skrev:
Typiskt någonstans mellan 1-2 tiondels mm. Fast #1 är inte att justera ventilspelet, utan att kolla så att det inte är helt åt skogen pga att ventilerna kärvar eller nåt sånt.
kan nog dubbla detta på avgassidan

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
riob riob skrev:
både insug och avgasventil går lätt och känns oljiga. Vad ska ventilspelet vara? Och någon guide för att ställa kanske?!?
Nog inte många som direkt vet vad en kinesisk Honda-klon ska ha för ventilspel. Detta är första träffen på Loncin 212 valve clearance: https://www.loncinindustries.com/en/engine/MachineDetails.aspx?catid=8-20-23-331 men det är inte säkert att det stämmer för just din motor, så du får titta runt. Min Honda gräsklippare har ungefär samma ventilspel, men Honda har snävare toleranser och motorn är mindre.

MultiMan MultiMan skrev:
Nog inte många som direkt vet vad en kinesisk Honda-klon ska ha för ventilspel. Detta är första träffen på Loncin 212 valve clearance: [länk] men det är inte säkert att det stämmer för just din motor, så du får titta runt. Min Honda gräsklippare har ungefär samma ventilspel, men Honda har snävare toleranser och motorn är mindre.
det vanligaste felet på dessa kina kloner är att ventilspelet minskar till en sådan grad att de inte tätar
och därmed inte startar
troligtvis beror det på att kinesiumet slits i ventiler och säten mycket snabbt

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Kollat och ställt ventilspelet men fortfarande samma symptom att den blåser ur förgasaren. När start gasen är slut blir det extra spännande med brake clean som brinner baklänges 🤪

Jag vidhåller att det är enklare att komma med idéer om du lägger upp en film som visar när du försöker starta. Om kilen till svänghjulet gått sönder kan det vara att gnistan kommer vid fel tillfälle.

• Haha
returen
  • Laddar…
riob riob skrev:
Kollat och ställt ventilspelet men fortfarande samma symptom att den blåser ur förgasaren. När start gasen är slut blir det extra spännande med brake clean som brinner baklänges 🤪
då är det dax för ett komp-prov

MultiMan
Bra genomgång av ventilerna på liknande motor:

Jag har fått baktändning på min Honda när tändstiftet var helt igensotat (troligen kom den med för kallt stift för sydeuropeiska marknader). Bytte till ett steg varmare NGK och alla problem är borta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.