Allt görs väl i Kina men lika bra ställa frågan.
Jag hittade ett par Led-trafos på amazon.se. 100kr stycket. Claes Olsson och Kjell har till synes liknande modeller. Jag tycker många av de billigare varianterna ser likadana ut.

Så frågan är om dessa på Amazon är brandfarligt billigt skräp eller om det är ok? Frågan två är om C.O. och Kjell har samma skräp? 😆

• LED-transformatorer från Amazon med orange kopplingsklämmor och kretskort, jämförelse mellan gammal och ny kabelanslutning, max 2,5 mm² kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Tja, omöjligt att säga något om.
Är den ens CE-märkt (även om det absolut innebär någon garanti för högre kvalitet, men är den inte CE-märkt känns det väl som att den ganska garanterat hör till det sämre sortimentet)

ESV har ju vid några tillfällen köpt in ett litet antal mobilladdare eller andra liknande elprodukter, som denna typ kan kategoriseras som, och låtit testa och undersöka dem.

Och rätt ofta har en majoritet haft brister, och det brukar även vara någon av fabrikat där man blir rent av förvånad som får anmärkning, typ Samsung eller Apple ...

Och det som det slås ner på kan vara rätt harmlösa saker som att det inte finns Svensk bruksanvisning eller att CE-märket inte är korrekt applicerat och typ sånt, till allvarligare saker som att rätt isolationsavstånd inte har uppfyllts eller att komponenter inte har rätt (säkerhets)klass osv.

Vi konsumenter är tyvärr rätt prisgivna i det hela, då vi inte har någon rimlig chans att kontrollera hur det står till med produkten förutom att kolla att CE-märke finns.
Men när t.o.m seriösa fabrikat inte ens alltid klarar sig, så ... ja vad gör man ...

Jag anser att det borde införas rejäla böteskrav till importören (eller tillverkaren) ifall en produkt visar sig undermålig, så det blev lite mer vaksamhet i importörsledet, för det är ju där som det kan vettigt gå att kontrollera prylen mer noga.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C
Ja problemet med no-name kinagrejor är just osäkerhetsfaktorn, det är hela registret från toppkvalitet till rena dödsfällorna. Köper man från CO/Kjell/Biltema/Jula osv. kan man ju hoppas att det åtminstone gjorts någon bedömning av kvaliteten på det man köper in, men att döma av frekvensen av återkallelser m.m. så är det uppenbarligen inte heller någon garanti.

Av bilderna att döma ser det okej ut, men det är mycket som kräver en närmare granskning. Och vem vet om bilderna är representativa för prylarna du faktiskt får hem?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv är jag inte sådär jätterädd på något vis.
Och skulle t.ex. isolationsavstånd inte vara tillräckligt så är det förhoppningsvis och troligtvis inte något jag kommer märka.
Men en hel del sådana här krav är ju för att produkten ska klara en viss mängd påfrestningar innan den blir farlig, t.ex. klara hög luftfuktighet, att det regnat lite på den, att man tappar i stengolvet osv osv.

Sen kan man ju vara lite klok på sätt att man under en tid i början endast kör prylen typ övervakat, dvs inte låter det stå på under natten osv.
Och känner på den om det blir orimligt varm, och sånt.

Jag har ju dessutom en rätt avslappnad attityd till starkström, t.ex. i förrgår fick jag mig faktiskt en stöt, för att jag inte iddes gå bort i korridoren och slå av säkringen (och göra hela köket i caféet mörkt då).

Bilden ser ju ut som de vill påvisa en ny ändrad konstruktion (varför??). Men det är ju precis samma fotograferad från två olika håll.

Jag undviker att köpa sådan här noname brand elektronik, framförallt om det är något som kommer att vara inkopplad när man inte ser den.

Det som CO och andra mer kända företag låter tillverka i Kina görs med någon form av kvalitetstkontroll från det kända företaget. Både av själva konstruktionen och viss löpande tillverkningskontroll. Det du köper från okända kinesiska företag kan ev. vara från just de fabriker som inget västerländskt företag vill ha med att göra. Och kvaliten från dessa okända tillverkare kan vara så fullständigt osannolikt urusel att man bara inte kan tänka sig det.

Jag har personligen sett en mobilladdare, exakt piratkopia av original Ericssomn laddare, där det var direktkontakt mellan fas och utgående laddkabel till mobilen. Telefonen låg alltså på 230V när den laddades, telefonen är visserligen i huvudsak av plast.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
De vita och orange-färgade nätdelarna, märkta "Goobay" som ex. Kjell&Co säljer har jag ett antal i drift. Inga problem med dom. Har använt dom under 5-10 år, ingen har lämnat in eller visat tendenser till överhettning etc.

Det enda som man kan ha synpunkt på är att de jag har använt har små plintar för kabelanslutning men å andra sidan är konstruktion liten och kompakt.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bilden ser ju ut som de vill påvisa en ny ändrad konstruktion (varför??). Men det är ju precis samma fotograferad från två olika håll.

Jag undviker att köpa sådan här noname brand elektronik, framförallt om det är något som kommer att vara inkopplad när man inte ser den.

Det som CO och andra mer kända företag låter tillverka i Kina görs med någon form av kvalitetstkontroll från det kända företaget. Både av själva konstruktionen och viss löpande tillverkningskontroll. Det du köper från okända kinesiska företag kan ev. vara från just de fabriker som inget västerländskt företag vill ha med att göra. Och kvaliten från dessa okända tillverkare kan vara så fullständigt osannolikt urusel att man bara inte kan tänka sig det.

Jag har personligen sett en mobilladdare, exakt piratkopia av original Ericssomn laddare, där det var direktkontakt mellan fas och utgående laddkabel till mobilen. Telefonen låg alltså på 230V när den laddades, telefonen är visserligen i huvudsak av plast.
Jag är skeptisk till att det skulle vara någon kvalitetsskillnad på denna i bild o dessa från CO. Kanske kravet finns från CO inköpsavdelning men i praktiken görs inga extra kontroller - tror jag. Men man kan hoppas.

Ang bilderna. Jag tycker plintarna ser likadana ut more or less, men de hävdar att plintarna rymmer större/fler anslutningar.

C
Dracula Dracula skrev:
Ang bilderna. Jag tycker plintarna ser likadana ut more or less, men de hävdar att plintarna rymmer större/fler anslutningar.
Bilderna visar så vitt jag kan se samma apparat från respektive kortände, så jag tolkar det som att båda bilderna visar den nya uppdaterade versionen.

C cpalm skrev:
Bilderna visar så vitt jag kan se samma apparat från respektive kortände, så jag tolkar det som att båda bilderna visar den nya uppdaterade versionen.
Hur som helst samma box som Kjell.

• En LED-transformator, lågprofil 20 W, från Goobay visas på bild med priset 279,90 kr och betyget 4,5 stjärnor från Kjell & Company.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.