Håller på att montera snörasskydd och av bara farten råkade jag montera fästena felvända. Har det någon betydelse annat än för det estetiska?
Och om jag borde vända dom finns risk att skruvarna ej fäster lika bra i plåten efter att ha blivit uppskruvade och nedskruvade igen?
Dom kommer då även hamna ca 1 cm längre ner pga hålens placeringar.
Och om jag borde vända dom finns risk att skruvarna ej fäster lika bra i plåten efter att ha blivit uppskruvade och nedskruvade igen?
Dom kommer då även hamna ca 1 cm längre ner pga hålens placeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har svårt att se att ingenjörena som designar de här snöskydden, räknar på laster och ser till att saker ska hålla, ser på en felvändning som endast estetisk.
Du väljer ju själv på egen risk. Men om du nu installerar något som ska skydda dig eller de som bor där, så är det väl värt att göra det ordentligt.
Är väl därför han ställer frågan om det gör någon skillnad..G greenkarma skrev:Har svårt att se att ingenjörena som designar de här snöskydden, räknar på laster och ser till att saker ska hålla, ser på en felvändning som endast estetisk.Du väljer ju själv på egen risk. Men om du nu installerar något som ska skydda dig eller de som bor där, så är det väl värt att göra det ordentligt.
Jag tror det gör skillnad då jag inbillar mig att designen av fästet gör så att en del av kraften kommer åka ner i taket.
Nu kommer skruvarna få jobba hårt och risken att skyddet ligger på marken efter det kommit massor av snö är stor.
Dom är säkerligen designade så av en anledning. Mitt input blir att felvända så
Pressas snön ner under och teoretiskt lyfter pannorna alt blir det en broms som kan bygga på väldigt mycket snö.Men om dom sitter rätt så trycks pannorna ner.. snön kan pressas över om det blir för mycket..
Men någon som vet kan nog bekräfta det.
Pressas snön ner under och teoretiskt lyfter pannorna alt blir det en broms som kan bygga på väldigt mycket snö.Men om dom sitter rätt så trycks pannorna ner.. snön kan pressas över om det blir för mycket..
Men någon som vet kan nog bekräfta det.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 897 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 897 inlägg
På mitt garage var fästena för snörasskyddet monterade åt fel håll. Var så i flera år, bl.a. snörika vintern 2018. Skyddet höll och jag vände på fästena för fyra år sedan, inga problem sedan dess.
Sjukt dåligt argument.B breakman skrev:
Varför riskera att det händer något? Och varför ge Försäkringsbolagen en anledning att inte ge dig ersättning för en framtida olycka?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 897 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 897 inlägg
Vad menar du att mitt argumentet är, låta det vara för att mitt höll flera år eller vända för att jag gjort det och det inte inneburit några problem?G greenkarma skrev:
I mitt tycke har jag inte gett något argument för att vända/inte vända, utan bara delgett min erfarenhet...
G greenkarma skrev:Har svårt att se att ingenjörena som designar de här snöskydden, räknar på laster och ser till att saker ska hålla, ser på en felvändning som endast estetisk.Du väljer ju själv på egen risk. Men om du nu installerar något som ska skydda dig eller de som bor där, så är det väl värt att göra det ordentligt.
Vände du dom bara av estetiska skäl? Var känslan att skruvarna fäste bra trots att du lossat dom?B breakman skrev:
Kanske jag som tolkade lite fritt. Jag upplevde att du menade "att det funkade för mig även om det var fel".B breakman skrev: