ut med nya fästen m.m. jag måste dessutom få upp ytterligare ett mitt på taket för att fördela snövikten bättre.
Finns det bra skydd att fästa i bärläkten så man slipper skruva mer i underlagstaket med påföljande hål i papp m.m..
Om det övre bara skall hålla emot de översta 2 metrarna så blir ju påkänningen inte alls lika stor tänker jag!
Skulle en rad med fotsteg kunna fungera? Samma typ som jag har upp till skorsten men man placerar den i lince mittimellan skorsten/ventilationshuv och nuvarande snörasskydd?
Finns det bra skydd att fästa i bärläkten så man slipper skruva mer i underlagstaket med påföljande hål i papp m.m..
Om det övre bara skall hålla emot de översta 2 metrarna så blir ju påkänningen inte alls lika stor tänker jag!
Skulle en rad med fotsteg kunna fungera? Samma typ som jag har upp till skorsten men man placerar den i lince mittimellan skorsten/ventilationshuv och nuvarande snörasskydd?
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 455 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 455 inlägg
Korta räcken blir hårt belastade då dom bär samma vikt på färre fästen som jag tidigare pratat om här (med en bra förklarande bild) https://www.byggahus.se/forum/threads/snorasskydd-pa-ena-sidan.447482/post-4686978
Det finns diverse snökrokar man kan komplettera med som hängs över pannorna men att använda fotsteg och snörasskydd i kombination som du föreslår är en beprövad metod som funkar bra men det finns ingen manual exakt hur man ska göra.
Det finns diverse snökrokar man kan komplettera med som hängs över pannorna men att använda fotsteg och snörasskydd i kombination som du föreslår är en beprövad metod som funkar bra men det finns ingen manual exakt hur man ska göra.
Tackar för summeringen,Rickard. skrev:
Korta räcken blir hårt belastade då dom bär samma vikt på färre fästen som jag tidigare pratat om här (med en bra förklarande bild) [länk]
jag är helt med på att det inte blir bra med korta snörasskudd som man installert på det här huset.
Har kikat lite på olika typer av snökrokar och det skulle nog funka med ett antal sådana utspridda över ovandelen av taket!
Måste ändå byta ut 5-6 pannor plus ett par nockpannor på samma sida av taket.
Klicka här för att svara