177 läst ·
2 svar
177 läst
2 svar
Gavelpanel på köksö – räcker lackad MDF eller behövs mer stabilitet?
Jag behöver lite råd om hur jag bäst monterar och får stabilitet i en gavelpanel på högersidan om min diskmaskin i halvköksön.
Montören av stenbänkskiva har föreslagit att sätta en gavelpanel på högersidan om diskmaskinen för att öka stabiliteten.
Så min fråga är:
Räcker det med bara lackad MDF (19–21 mm) för gavel och baksida, eller behövs något mer?Hur hade ni gjort för att få det stabilt?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
- Köksraden består av två skåp på rad med diskmaskin i slutet på raden.
- Bakramen är skruvad till golvet och i skåp. Den är 188 cm lång och ger en stabil stomme.
- Diskmaskinen står ytterst på raden, utan vägg på sidan, och bakre delen är fri förutom bakramen som stabilitet.
- Ovanpå ska det ligga en komposit stenskiva, så det kommer bli en del vikt på konstruktionen.
Montören av stenbänkskiva har föreslagit att sätta en gavelpanel på högersidan om diskmaskinen för att öka stabiliteten.
Så min fråga är:
Räcker det med bara lackad MDF (19–21 mm) för gavel och baksida, eller behövs något mer?Hur hade ni gjort för att få det stabilt?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Du behöver bygga en en stomme utan botten. Du kan använda en täcksida som matchar dina luckor som du fäster i din ram i bakkant men du behöver också något som håller ihop allt i den övre framkanten. En list eller sån där racklig plåtbit som Ikeas övriga stommar har. Du kanske behöver sänka dismaskinens ben för att få plats med listen.
Du hade kunnat klara dig utan regelstommen i bakkant om du skruvat en mdf/täcksida i bakkant på stommarna. Nu behöver du skarva täcksidan på gaveln på djupet eller måla en bredare mdf-skiva.
Räcker avloppsslang och vattenanslutning?
Du hade kunnat klara dig utan regelstommen i bakkant om du skruvat en mdf/täcksida i bakkant på stommarna. Nu behöver du skarva täcksidan på gaveln på djupet eller måla en bredare mdf-skiva.
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Tack för råd.S sinuslinus skrev:Du behöver bygga en en stomme utan botten. Du kan använda en täcksida som matchar dina luckor som du fäster i din ram i bakkant men du behöver också något som håller ihop allt i den övre framkanten. En list eller sån där racklig plåtbit som Ikeas övriga stommar har. Du kanske behöver sänka dismaskinens ben för att få plats med listen.
Ja, avloppsslang, vatten och el räcker. Bosch tekniker var här och bytte till längre utan skarv.
Klicka här för att svara