Hej,
Håller på med en större renovering. Har lagt golvärme på övervåningen. Skruvlimmad 22mm spårad spån, 16mm rör och plåt på 60cc bjälklag. Golvet är snett och jäkligt, svampigt på vissa ställen (pga fräsning). Misstänker att snickarna jag tog hjälp av inte var noga med att jämna av bjälklaget innan spårade skivorna kom på.
När de var klara sa de att det bara var att flyta den stora svackan där det är ca 2cm skillnad. Dock tycker jag att hela golvet är skevt.
Tanken nu är att lägga 12mm rotgolv, skruvlimma dessa för att få mer styvhet. Sedan flyta på detta och sedan vinylklick. Tankar om detta? Jag undrar även om det skall vara något mellan rotgolvet och plåtarna?
Tanken från början var att lägga parkett direkt på plåtarna men bygger för mkt om jag nu måste lägga mellangolvet också.
Mvh Nybörjare
Håller på med en större renovering. Har lagt golvärme på övervåningen. Skruvlimmad 22mm spårad spån, 16mm rör och plåt på 60cc bjälklag. Golvet är snett och jäkligt, svampigt på vissa ställen (pga fräsning). Misstänker att snickarna jag tog hjälp av inte var noga med att jämna av bjälklaget innan spårade skivorna kom på.
När de var klara sa de att det bara var att flyta den stora svackan där det är ca 2cm skillnad. Dock tycker jag att hela golvet är skevt.
Tanken nu är att lägga 12mm rotgolv, skruvlimma dessa för att få mer styvhet. Sedan flyta på detta och sedan vinylklick. Tankar om detta? Jag undrar även om det skall vara något mellan rotgolvet och plåtarna?
Tanken från början var att lägga parkett direkt på plåtarna men bygger för mkt om jag nu måste lägga mellangolvet också.
Mvh Nybörjare
Hej och välkommen.
Har man alltså haft bjälklaget helt tillgängligt och INTE kontrollerat skevheten/ justerat detta?
Eller är det spånet som sviktar pga dålig fräsning enligt dig?
Spånen kommer ju färdigfrästa så det låter ju märkligt isf.
Du måste jämna till golvet innan du lägger på parkett när det skevar så mkt. Men det vet du säkert.
Ver inte om man kan flyta bort ojämnheterna och hi det blir men jag hade varit rosenrasande att göra den missen när det hade varit så enkelt att få golvet i våg…
Har man alltså haft bjälklaget helt tillgängligt och INTE kontrollerat skevheten/ justerat detta?
Du måste jämna till golvet innan du lägger på parkett när det skevar så mkt. Men det vet du säkert.
Ver inte om man kan flyta bort ojämnheterna och hi det blir men jag hade varit rosenrasande att göra den missen när det hade varit så enkelt att få golvet i våg…
Jaa det verkar som inte det har gjorts... Det var "bekanta" som hjälpt mig så kan ju inte gå allt för hårt fram. Då bygget började var jag HELT grön så hade själv ingen koll på vad som skulle göras men hade idag varit extremt noga att det blivit gjort såklart.Dr Benz skrev:
Hej och välkommen.
Dår det svampar har jag fräst extra (tvärs över befintlig spårning).
Nu är det som det är och vill gärna ha hjälp framåt hur jag kan gå vidare. De tipset jag har fått är som sagt; 12mm golvspån (skruvlimmad), flyta ojämnheter på det och sedan golvet (vinylgolv). Tankar kring det?
Ok förstår. Trodde det var hantverkare du betalt för. Men riktigt surt ändå.
Men hur menar du att det du fräst skulle motverka rörelser? Är spånet inte skruvat dikt an? Då blir det nog svårt att göra på något sätt förutom att göra helt om… det blir liksom inte bra att försöka tvinga ner spånet med stora olikheter. Och du flyttar ju ojämnheten ett lager upp sas..
Min lösning är tyvärr att göra om..
men det kanske finns någon annan som stött på liknande och har en mindre krävande lösning.
Men hur menar du att det du fräst skulle motverka rörelser? Är spånet inte skruvat dikt an? Då blir det nog svårt att göra på något sätt förutom att göra helt om… det blir liksom inte bra att försöka tvinga ner spånet med stora olikheter. Och du flyttar ju ojämnheten ett lager upp sas..
Min lösning är tyvärr att göra om..
men det kanske finns någon annan som stött på liknande och har en mindre krävande lösning.
Det är väl i princip det man kan göra.Gatozen skrev:
Under vändningar ska det sitta kortlingar just för att det ska vara stabilt. Men det är ju också för sent nu.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det ”enklaste” är att ta upp de spårade skivorna i och se till att bjälklaget är i våg. Vi salade på befintligt bjälklag för att få bjälklaget i våg. Låt nya bräder för bjälklaget ligga inne 1-2 veckor. Limträ är bäst men dyrt. Var noga att bjälklaget ligger i våg, 1 mm gör skillnad. Är det snett och vint åt alla håll så flytspackla hela eller delar av golvet.Gatozen skrev:
Jaa det verkar som inte det har gjorts... Det var "bekanta" som hjälpt mig så kan ju inte gå allt för hårt fram. Då bygget började var jag HELT grön så hade själv ingen koll på vad som skulle göras men hade idag varit extremt noga att det blivit gjort såklart.
Dår det svampar har jag fräst extra (tvärs över befintlig spårning).
Nu är det som det är och vill gärna ha hjälp framåt hur jag kan gå vidare. De tipset jag har fått är som sagt; 12mm golvspån (skruvlimmad), flyta ojämnheter på det och sedan golvet (vinylgolv). Tankar kring det?
Tack för svar allihopa. Spånen är limmade och skruvade i bjälklaget och golvvärmen är inkopplad så att ta bort allt och börja om är tyvärr inget alternativ. Hade absolut gjort om flera saker om jag kunde spola tillbaka tiden.
Nu är det tyvärr dessa förutsättningar som råder och jag skulle vilja göra det bästa som går. Har skrivit vad jag fått för råd att gå vidare (12 golvspån+flyt+vinyl).
En fråga till det. Ska jag lägga något mellan golvvärmen och 12mm spånet?
Mvh
Nu är det tyvärr dessa förutsättningar som råder och jag skulle vilja göra det bästa som går. Har skrivit vad jag fått för råd att gå vidare (12 golvspån+flyt+vinyl).
Mvh
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Plastad foam måste du ha för att det blir kondens från rören. Som Mexitegel skriver du måste följa instruktionerna för golvet. Visste hantverkarna vilket golv du skulle lägga? De år göra om och göra rätt. Flytspacklat skulle de ha gjort före de la på de spårade skivorna. Att flytspackla ovanpå rören kommer att ta bort en del av värmen, dessutom måste det primas före flytspackel.Gatozen skrev:
Tack för svar allihopa. Spånen är limmade och skruvade i bjälklaget och golvvärmen är inkopplad så att ta bort allt och börja om är tyvärr inget alternativ. Hade absolut gjort om flera saker om jag kunde spola tillbaka tiden.
Mvh
Redigerat:
Jag funderar lite kring detta med golvspån och flyt på detta. Vad är nackdelen att flyta direkt som det är nu? Det är hela övervåningen som är "skev". Så istället för att lägga spån, flyta hela ytan tunnt.
Jag tänker spontant att det känns "onödigt" lägga nytt spån för att sedan flyta en massa på detta.
Hjälp mig gärna att tänka 😅
Jag tänker spontant att det känns "onödigt" lägga nytt spån för att sedan flyta en massa på detta.
Hjälp mig gärna att tänka 😅
Klicka här för att svara