Hej!

Vi har köpt ett begagnat växthus i fint skick och nu håller vi på att förbereda på tomten.

Jag har grävt ut en grop, 50cm djupt, och är i princip nere på stenblock som vilar på berg + hårt packat lerigt grus.

Låter detta som en vettig plan?

Markduk och makadam 20-30cm (får justera in totalhöjden främst här tänker jag) som läggs i 10cm åt gången och paddas.

Mura lecamur direkt på det bärlagret, upp till marknivå + några cm.

Fylla insidan av grunden med paddad makadam.

Mura tegel som mur som växthuset står på.

Den lilla delen som blir synlig tänker jag att man vill ha puts på.

Många nya moment här för mig, så tar gärna er input.

Bifogar bild på växthuset innan (eller, ja, strax efter påbörjad) demontering, markstenen ingick i köpet!

1777987547639.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några synpunkter från en amatör som gjort sin första växthusgrund: Mitt växthus står också på murade lecablock. Jag använde murverksarmering (musstege) som förstärkning när jag murade. Hade vissa problem att få ovansidan på muren helt plan, använde därför syllisolering (remsa av typ skumgummi) som underlag för växthuset. Jag fäste det med någon typ av specialskruv (lättbetongskruv?) som skruvades direkt ner i lecablocken.
Varför skall du putsa tegeln? Putsen blir ju rätt utsatt därnere.

N Nils45 skrev:
Några synpunkter från en amatör som gjort sin första växthusgrund: Mitt växthus står också på murade lecablock. Jag använde murverksarmering (musstege) som förstärkning när jag murade. Hade vissa problem att få ovansidan på muren helt plan, använde därför syllisolering (remsa av typ skumgummi) som underlag för växthuset. Jag fäste det med någon typ av specialskruv (lättbetongskruv?) som skruvades direkt ner i lecablocken.
Tack för input!

Jag ska inte putsa teglet utan lecan, den bit som blir synlig liksom.

Nästan grävt klart nu. Behöver visst en starkare vinch för den största bumlingen. De andra har jag fått upp för hand.

PXL_20260506_193159407.jpg
Skapa konto

Hur brukar folk göra med dränering, det känns som att våra fyllnadsmassor är väldigt täta, behöver man leda bort vattnet utöver att man har makadam 16-32 under och bredvid muren?

Det blev någon form av dränering 😂 PXL_20260519_194037695.jpg
Skapa konto

Går så sakteliga framåt!
PXL_20260601_183309353.jpg
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
hsd
N Nils45 skrev:
Har man lite lutning på längden så är det enklare att samla in regnvatten till växterna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.