Då var nästa projekt igång i planeringsstadiet.
Skall bygga ut vår befintliga trall för att få mer kvällssol. Ca 50 kvm blir det.
Men så kommer frågorna.

Vi börjar med "snedlagda trallen". Vi har i dagsläget trall som ligger i 45 graders vinkel, med "dubbel fris/ram" runt. Vi vill bygga i samma stil som vi har nu.
Se bild:
Trädäck med snedlagda plank och dubbelkant, delvis i skugga, med loungegrupp och rund pool med täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då dyker det upp lite frågor:
1. Hur beräknar vi materialet? Är det samma materialåtgång som vid rak läggning?
2. Hur bygger man ramverket?
3. Om man ska ha dubbel fris, antar jag att man behöver bygga en extra "ram" inuti ramverket?

Nästa omgång frågor; vi har tänkt oss en altan med de ungefärliga måtten nedan.
Finns det något mått vi bör anpassa för att få enklare byggprocess?
Höjden på altanen är ca 60-70 cm över befintlig gräsmatta. (anpassat efter gamla altanen)
Den övre delen av altanen på bilden, där trallen går åt andra hållet kommer bli lägre, ca 15-20 cm, då även originalaltanen ser ut så.
Då borde det fungera med ett Kryssbjälklag?
Planritning av en bostad med markerad utbyggnad av en trall i diagonal läggning.
Skapa konto

Bärlina antar jag att man fäster på väggen (Det är Tegelvägg som det är putsat utanpå)
Hur ser man till att man inte sabbar all / det spricker när man borrar?
Vad fäster man lämpligast bärlinan med för skruv då?

Det är, som även syns på översiktsbilden, en luftvärmepump som står på den ena väggen. Antar att man bygger en "ram" runt denna och ställer på terassfötter?
Hur mycket mellanrum behöver man ha mellan pumpen och altanen?

Husets baksida med gräsmatta, en befintlig altan och snören som markerar den planerade utbyggnaden av altanen.
Skapa konto
Trädgård med befintlig trädäck och planerad utbyggnad markerad med snören, hus och luftvärmepump i bakgrunden.
Skapa konto

(Det är det innersta snöret som är ungefärligt där vi vill ha altanen)

Tanken är att köra markskruv från Jula, hur tätt bör dessa sitta?
Har eventuellt om ett par år tänkt göra ett uterum/inglasning, bör man sätta dem tätare i och med detta?

Grannen har varnat om att det finns en hel del sprängsten, om man stöter på dessa borde man väl kunna sätta stolpskorna direkt i dessa istället för plint eller skruv?
Vad fäster man dem med i sådant fall? (Ordentligt stor Hilti för att kunna borra i stenen finns att låna på jobbet)

Verktyg, fungerar det med "slangpass" för att få rätt höjd på allt, eller bör man hyra en rotationslaser några dagar för att rikta in allt ordentligt?
Klarar man sig med 60cm vattenpass, eller bör man köpa ett längre? Hur långt?

Om man kör Kryssbjälklag, hur fäster man reglarna ovanpå bärlinorna? Kör man skråade skruvar? Vad för typ av skruv?

Markförberedelse, behöver jag gräva bort gräset och lägga grus under? Eller räcker det med att man lägger markduk och så kommer allt gräs under dö och man kan vara nöjd där?

Är det något annat jag missat? Något jag bör tänka på?

Fler frågor dyker nog upp under projektets gång ;)

/Jocce

• Flygbild över ett bostadshus med befintlig trall och planerad utbyggnation markerad med snören.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av hus med planerade områden för altanutbyggnad markerade i gult mot en gräsmatta.
    Skapa konto
Jag skulle inte fästa bärlinan i fasaden.

Visst det blir en extra plintrad någon meter ifrån väggen men det är det värt för att slippa borra i fasaden.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag skulle inte fästa bärlinan i fasaden.

Visst det blir en extra plintrad någon meter ifrån väggen men det är det värt för att slippa borra i fasaden.
Pga risk med fasaden?

Det är ju stenläggning närmast husväggen, så borde vara enkelt att bara använda terassfötter då?

/Jocce

Är du säker på att det är tegel hela vägen ner? Vanligen har man en murad fasad ovanpå en gjuten grund(mur) eller möjligen lättbetong.

Vad gäller sprängstenen i markenskulle jag lånat Hiltin och det längsta borr du kan hitta, gärna 400-500-600 mm och provborrat längs de tänka kanterna och lite här och var i mitten. I teorin går det naturligtvis att sätta stolpskor i sprängsten men det förutsätter ju att det är tillräckligt stora block, inte fjutt-stenar på några hundra kilo...

zarkov zarkov skrev:
Är du säker på att det är tegel hela vägen ner? Vanligen har man en murad fasad ovanpå en gjuten grund(mur) eller möjligen lättbetong.

Vad gäller sprängstenen i markenskulle jag lånat Hiltin och det längsta borr du kan hitta, gärna 400-500-600 mm och provborrat längs de tänka kanterna och lite här och var i mitten. I teorin går det naturligtvis att sätta stolpskor i sprängsten men det förutsätter ju att det är tillräckligt stora block, inte fjutt-stenar på några hundra kilo...
Ah så klart. Det är ju gjuten platta längst ner. Tänkte inte på det.

Ja tänkte låna lång borr och köra
Men tänker att även om stenen inte väger supermycket så borde den väl kunna agera stöd, då den legat där sedan 1962...

/Jocce

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.