Enklaste lösningen är nog i detta fall att palla upp ena sidan på sängen, det ser ut att handla om någon cm?
Är nog svårt få denna tapet rak åt alla håll, någon kanske kan förklara hur man skulle gå runt två mot varandra ojämna hörn med denna tapet? Det blir ju garanterat snett åt något håll om man inte bryter mönstret i hörnen?
Felet kanske är att väggen hade behövts riktas innan?
Men om sänggaveln vore rak och tapeten sned, har de ju satt den fel förutsatt att tapeten inte är skuren snett från fabrik.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Om inte väggarna är inom toleranserna borde hantverkaren avrått från tapetvalet. Denne borde som yrkesman, kollat väggarna innan tapetseringen med tanke på tapetmönstret.
.
 
  • Gilla
Säljerhuset
  • Laddar…
Att använda ett murarpass på 60cm är ju kanske inte det bästa, en laser eller ett mer säkrare pass skulle ju vara att föredra. Är verklogen golvet spikrakt? Eller lutar det?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
henke_benke skrev:
skall man sätta tapeten så den är i samma linje som sängen?
och om du kollar står passet på sängramen som inte är i våg
Vattenpass i närbild som visar att sängramen är nivellerad korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sängramen står väl i våg?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som folk i tråden sagt, kolla en vådkant om den är i lod. Man sätter första våden rakt oavsett tak/golv/vägghörn.
 
Har du kollat passet?
Det görs genom att man vänder på passet och då skall bubblan hamna på exakt samma ställe.

Om nu ögat är känsligt, varför inte ta tag i sänggaveln och tryck/lyft så den stämmer med tapeten.

För övrigt använd en sytråd med en vikt för att kolla våden, jag brukar hänga saxen i tråden och hänga upp den på ett tunt spik så saxen går fri ftån golvet.
Tråden är absolut i lod! Det har den varit i tusentals år då man använt denna metod vd antikens alla byggen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
T tobbbias skrev:
[bild]
Sängramen står väl i våg?
okej då. tänkte på första bilden. men det va ju mönstret. ursäkta
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det som stör mig mest är ju om mönstret inte följer taket, precis som det INTE gör i det här fallet. Som vanligt blir det bäst om man gör sånt här själv :)
 
K Kurtivan skrev:
Det som stör mig mest är ju om mönstret inte följer taket, precis som det INTE gör i det här fallet.
Beror lite på hur huset är byggt. I ett hus byggt under miljonprogrammet hade jag ett vardagsrum där taket lutade 5 cm från ena sidan, till den andra!
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Beror lite på hur huset är byggt. I ett hus byggt under miljonprogrammet hade jag ett vardagsrum där taket lutade 5 cm från ena sidan, till den andra!
Jo, men om man vet om det så får man välja en tapet där mönstret inte är så tydligt :)
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vilken snygg tapet! Och ser det inte ut som att det är en fondtapet? I så fall ska det väl inte vara några problem att sätta den rakt?
(Inga hörn att bry sig om.)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det finns goda skäl till varför man bör måla ner takfärgen en bit på vägg och låta tapeten sluta ett par cm från taket. Tak går ofta i vågor.
Givetvis lodar man första våden, som i det här fallet sätts längst från fönstret eftersom tapeten är mörk. Jag tapetserar om möjligt kant i kant. Vid hörn kan man bara hoppas på att bägge väggarna är i lod, annars får man jämka så gott det går.
Trots att jag bara är glad amatör som tapetserar väldigt sällan, har jag aldrig gjort något så dåligt som bilderna visar.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Det finns goda skäl till varför man bör måla ner takfärgen en bit på vägg och låta tapeten sluta ett par cm från taket. Tak går ofta i vågor.
Givetvis lodar man första våden, som i det här fallet sätts längst från fönstret eftersom tapeten är mörk. Jag tapetserar om möjligt kant i kant. Vid hörn kan man bara hoppas på att bägge väggarna är i lod, annars får man jämka så gott det går.
Trots att jag bara är glad amatör som tapetserar väldigt sällan, har jag aldrig gjort något så dåligt som bilderna visar.
Knepigt. Man brukar alltid börja tapetsera närmast fönstret.
 
BirgitS
S seniorkonsult skrev:
Knepigt. Man brukar alltid börja tapetsera närmast fönstret.
Det gäller när det är tapeter som ska sättas omlopp så att skarvarna syns så lite som möjligt. Med tapeter som sätts kant i kant finns ju inte det skälet i alla fall.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
den är för sned i min synpunkt. Som säkert redan påpekat så kan de skilja cm på vägg och därav blir inte den tapetserade ytan en ren kvadrat så att säga. Är rätt säker på att de är de som gör skillnaden, om de inte är en kass målare som inte kan grunderna.
Jag hade gett dem ett 3e försök och antingen bett dem följa sänggaveln. Må hända att den ändå inte blir rak upptill och nertill men sålänge de är rakt mot sängen bryr sig inte ögat.
Eller laser som mäter ut exakt, problemet där är om väggen är sned så kommer du få samma resultat som nu :-) lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.