24 923 läst ·
75 svar
25k läst
75 svar
Sned tapet efter hantverkare satt upp den
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Enklaste lösningen är nog i detta fall att palla upp ena sidan på sängen, det ser ut att handla om någon cm?
Är nog svårt få denna tapet rak åt alla håll, någon kanske kan förklara hur man skulle gå runt två mot varandra ojämna hörn med denna tapet? Det blir ju garanterat snett åt något håll om man inte bryter mönstret i hörnen?
Felet kanske är att väggen hade behövts riktas innan?
Men om sänggaveln vore rak och tapeten sned, har de ju satt den fel förutsatt att tapeten inte är skuren snett från fabrik.
Är nog svårt få denna tapet rak åt alla håll, någon kanske kan förklara hur man skulle gå runt två mot varandra ojämna hörn med denna tapet? Det blir ju garanterat snett åt något håll om man inte bryter mönstret i hörnen?
Felet kanske är att väggen hade behövts riktas innan?
Men om sänggaveln vore rak och tapeten sned, har de ju satt den fel förutsatt att tapeten inte är skuren snett från fabrik.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Om inte väggarna är inom toleranserna borde hantverkaren avrått från tapetvalet. Denne borde som yrkesman, kollat väggarna innan tapetseringen med tanke på tapetmönstret.
.
.
Har du kollat passet?
Det görs genom att man vänder på passet och då skall bubblan hamna på exakt samma ställe.
Om nu ögat är känsligt, varför inte ta tag i sänggaveln och tryck/lyft så den stämmer med tapeten.
För övrigt använd en sytråd med en vikt för att kolla våden, jag brukar hänga saxen i tråden och hänga upp den på ett tunt spik så saxen går fri ftån golvet.
Tråden är absolut i lod! Det har den varit i tusentals år då man använt denna metod vd antikens alla byggen.
Det görs genom att man vänder på passet och då skall bubblan hamna på exakt samma ställe.
Om nu ögat är känsligt, varför inte ta tag i sänggaveln och tryck/lyft så den stämmer med tapeten.
För övrigt använd en sytråd med en vikt för att kolla våden, jag brukar hänga saxen i tråden och hänga upp den på ett tunt spik så saxen går fri ftån golvet.
Tråden är absolut i lod! Det har den varit i tusentals år då man använt denna metod vd antikens alla byggen.
Det finns goda skäl till varför man bör måla ner takfärgen en bit på vägg och låta tapeten sluta ett par cm från taket. Tak går ofta i vågor.
Givetvis lodar man första våden, som i det här fallet sätts längst från fönstret eftersom tapeten är mörk. Jag tapetserar om möjligt kant i kant. Vid hörn kan man bara hoppas på att bägge väggarna är i lod, annars får man jämka så gott det går.
Trots att jag bara är glad amatör som tapetserar väldigt sällan, har jag aldrig gjort något så dåligt som bilderna visar.
Givetvis lodar man första våden, som i det här fallet sätts längst från fönstret eftersom tapeten är mörk. Jag tapetserar om möjligt kant i kant. Vid hörn kan man bara hoppas på att bägge väggarna är i lod, annars får man jämka så gott det går.
Trots att jag bara är glad amatör som tapetserar väldigt sällan, har jag aldrig gjort något så dåligt som bilderna visar.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Knepigt. Man brukar alltid börja tapetsera närmast fönstret.J J-stedt skrev:Det finns goda skäl till varför man bör måla ner takfärgen en bit på vägg och låta tapeten sluta ett par cm från taket. Tak går ofta i vågor.
Givetvis lodar man första våden, som i det här fallet sätts längst från fönstret eftersom tapeten är mörk. Jag tapetserar om möjligt kant i kant. Vid hörn kan man bara hoppas på att bägge väggarna är i lod, annars får man jämka så gott det går.
Trots att jag bara är glad amatör som tapetserar väldigt sällan, har jag aldrig gjort något så dåligt som bilderna visar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
den är för sned i min synpunkt. Som säkert redan påpekat så kan de skilja cm på vägg och därav blir inte den tapetserade ytan en ren kvadrat så att säga. Är rätt säker på att de är de som gör skillnaden, om de inte är en kass målare som inte kan grunderna.
Jag hade gett dem ett 3e försök och antingen bett dem följa sänggaveln. Må hända att den ändå inte blir rak upptill och nertill men sålänge de är rakt mot sängen bryr sig inte ögat.
Eller laser som mäter ut exakt, problemet där är om väggen är sned så kommer du få samma resultat som nu
lycka till!
Jag hade gett dem ett 3e försök och antingen bett dem följa sänggaveln. Må hända att den ändå inte blir rak upptill och nertill men sålänge de är rakt mot sängen bryr sig inte ögat.
Eller laser som mäter ut exakt, problemet där är om väggen är sned så kommer du få samma resultat som nu
