Jag kör med lod,
Bor i en lgh från -53 där går det inte att mäta från taket då det går i vågor diffar +-10mm = 20mm på 6meter i tex. vardagsrummet.
Murade väggar med gjutna valv (tak) som sedan är putsat.

Mina idéer och åsikter nedan
Där emot vill jag ha en 3-4mm glipa mellan tapet och tak när det inte finns taklist, så det inte ser ut som tapeten går ut i taket. det måste vara perfekt skuret och följa taket.

Taket och glipan ska i sov och vardagsrum vara målade vitt i högst glans 3.
 
Även om det nu syns att det är snett, så är det möjligt att det håller sig inom formella toleranser. Och då kan du inte göra så mycket åt firman.

En vägg får ju luta ungefär 2 cm vill jag minnas. Då verkar det rimligt att en tapet skulle kunna få hänga lika snett.

Att man sedan inte är nöjd varken med en ny vägg som lutar, eller en sned tapet är en annan sak.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om det nu syns att det är snett, så är det möjligt att det håller sig inom formella toleranser.
Finns det normer för tapetuppsättning?
 
H hempularen skrev:
En vägg får ju luta ungefär 2 cm vill jag minnas. Då verkar det rimligt att en tapet skulle kunna få hänga lika snett.
Håller nog inte med. Om en tapetvåd avviker två centimeter från lodlinjen, alltså exempelvis dikt lodlinjen uppe och två centimeter ifrån nere, tycker nog jag att det är ett helt oacceptabelt slarvjobb. Två millimeter kan jag köpa men inte två centimeter.

Sen kan det vara svårt att få det att se bra ut när väggar och tak lutar åt all möjliga håll men att våderna sitter någorlunda i lod tycker jag man kan kräva.
 
  • Gilla
Rockhard Lindgren
  • Laddar…
Om väggar och tak inte är rakt får man välja att montera tapeten på det sätt som blir minst dåligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H
H Holmspel skrev:
Om väggar och tak inte är rakt får man välja att montera tapeten på det sätt som blir minst dåligt.
tapetvåden sätter man alltid i lod. man sätter den inte hur vägg eller tak lutar
 
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Självjusterande laser. Bästa lösningen att tapetsera med
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
harry73
henke_benke skrev:
tapetvåden sätter man alltid i lod. man sätter den inte hur vägg eller tak lutar
Hur gör man mönsterpassning runt en sned hörn?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Självjusterande laser. Bästa lösningen att tapetsera med
Jag lodar och sätter 3 streck (uppe, mitten och nere) då jag tycker alltid man skuggar laserlinjen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du lodat vådkanterna? Händer ibland att tapeter är feltryckta.
@Nilsson84: Har du lodat/vattenpassat våderna än?
 
H
harry73 harry73 skrev:
Hur gör man mönsterpassning runt en sned hörn?
inte rättar man sig efter hörnet
 
  • Gilla
Henksvens och 4 till
  • Laddar…
P
Du får väl palla upp sången och alla andra möbler i ena änden så det ser rakt ut :)

Skämt åsido, om man åtar sig att sätta upp en så oförlåtande tapet så ser man till att vara noggrann, speciellt om man tar betalt fördet!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att du har ett jättefint sovrum och jag skulle nog inte klara av att se vad som är fel här även om mitt liv hängde på det.

Jag har försökt läsa om tråden några gånger nu och förstår fortfarande inte riktigt vad som inte stämmer.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att du har ett jättefint sovrum och jag skulle nog inte klara av att se vad som är fel här även om mitt liv hängde på det.

Jag har försökt läsa om tråden några gånger nu och förstår fortfarande inte riktigt vad som inte stämmer.
Om du inte förstår tråden så är det nog inte trådens fel. Men snäll som man är vill man ju ändå försöka tänka , "alla ska med, även de som kanske inte alltid borde".
Bilden nedan pekar på att tapeten ('s mönster) inte ligger i våg. De flesta (många) som går in i ett rum ser ganska omedelbart att mönstret lutar nedåt åt höger i bilden. Kika en gång till så kan du också tyda de ledtrådar som ringarna försöker visa. Go kväll
 
  • Tapet med geometriskt mönster lutar åt höger och vita cirklar markerar nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
H
T tobbbias skrev:
Om du inte förstår tråden så är det nog inte trådens fel. Men snäll som man är vill man ju ändå försöka tänka , "alla ska med, även de som kanske inte alltid borde".
Bilden nedan pekar på att tapeten ('s mönster) inte ligger i våg. De flesta (många) som går in i ett rum ser ganska omedelbart att mönstret lutar nedåt åt höger i bilden. Kika en gång till så kan du också tyda de ledtrådar som ringarna försöker visa. Go kväll
skall man sätta tapeten så den är i samma linje som sängen?
och om du kollar står passet på sängramen som inte är i våg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.