24 923 läst ·
75 svar
25k läst
75 svar
Sned tapet efter hantverkare satt upp den
Jag kör med lod,
Bor i en lgh från -53 där går det inte att mäta från taket då det går i vågor diffar +-10mm = 20mm på 6meter i tex. vardagsrummet.
Murade väggar med gjutna valv (tak) som sedan är putsat.
Mina idéer och åsikter nedan
Där emot vill jag ha en 3-4mm glipa mellan tapet och tak när det inte finns taklist, så det inte ser ut som tapeten går ut i taket. det måste vara perfekt skuret och följa taket.
Taket och glipan ska i sov och vardagsrum vara målade vitt i högst glans 3.
Bor i en lgh från -53 där går det inte att mäta från taket då det går i vågor diffar +-10mm = 20mm på 6meter i tex. vardagsrummet.
Murade väggar med gjutna valv (tak) som sedan är putsat.
Mina idéer och åsikter nedan
Där emot vill jag ha en 3-4mm glipa mellan tapet och tak när det inte finns taklist, så det inte ser ut som tapeten går ut i taket. det måste vara perfekt skuret och följa taket.
Taket och glipan ska i sov och vardagsrum vara målade vitt i högst glans 3.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Även om det nu syns att det är snett, så är det möjligt att det håller sig inom formella toleranser. Och då kan du inte göra så mycket åt firman.
En vägg får ju luta ungefär 2 cm vill jag minnas. Då verkar det rimligt att en tapet skulle kunna få hänga lika snett.
Att man sedan inte är nöjd varken med en ny vägg som lutar, eller en sned tapet är en annan sak.
En vägg får ju luta ungefär 2 cm vill jag minnas. Då verkar det rimligt att en tapet skulle kunna få hänga lika snett.
Att man sedan inte är nöjd varken med en ny vägg som lutar, eller en sned tapet är en annan sak.
Håller nog inte med. Om en tapetvåd avviker två centimeter från lodlinjen, alltså exempelvis dikt lodlinjen uppe och två centimeter ifrån nere, tycker nog jag att det är ett helt oacceptabelt slarvjobb. Två millimeter kan jag köpa men inte två centimeter.H hempularen skrev:
Sen kan det vara svårt att få det att se bra ut när väggar och tak lutar åt all möjliga håll men att våderna sitter någorlunda i lod tycker jag man kan kräva.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Självjusterande laser. Bästa lösningen att tapetsera med
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker att du har ett jättefint sovrum och jag skulle nog inte klara av att se vad som är fel här även om mitt liv hängde på det.
Jag har försökt läsa om tråden några gånger nu och förstår fortfarande inte riktigt vad som inte stämmer.
Jag har försökt läsa om tråden några gånger nu och förstår fortfarande inte riktigt vad som inte stämmer.
Om du inte förstår tråden så är det nog inte trådens fel. Men snäll som man är vill man ju ändå försöka tänka , "alla ska med, även de som kanske inte alltid borde".Hyltran från Veglemyren skrev:
Bilden nedan pekar på att tapeten ('s mönster) inte ligger i våg. De flesta (många) som går in i ett rum ser ganska omedelbart att mönstret lutar nedåt åt höger i bilden. Kika en gång till så kan du också tyda de ledtrådar som ringarna försöker visa. Go kväll
skall man sätta tapeten så den är i samma linje som sängen?T tobbbias skrev:Om du inte förstår tråden så är det nog inte trådens fel. Men snäll som man är vill man ju ändå försöka tänka , "alla ska med, även de som kanske inte alltid borde".
Bilden nedan pekar på att tapeten ('s mönster) inte ligger i våg. De flesta (många) som går in i ett rum ser ganska omedelbart att mönstret lutar nedåt åt höger i bilden. Kika en gång till så kan du också tyda de ledtrådar som ringarna försöker visa. Go kväll
och om du kollar står passet på sängramen som inte är i våg

