99 400 läst ·
161 svar
99k läst
161 svar
Snea eldosor från elektrikern. Vad göra?
Katastrof.... Jag är auktoriserad elinstallatör och detta är helt oacceptabelt. Dom har även skruvat skruv i botten av dosorna, EJ godkänt. Öppna väggen, byt dosorna, lappa väggen och måla om vid lappningen. Inget större arbete! Antingen gör dom arbetet eller så anlitar du en annan firma.A Andreas Kneg skrev:Hej
Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.
Han tycker inte han gjort något fel….
Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Du behöver inte betala ett sk*t!A Andreas Kneg skrev:Ja, men de har använt en praktikant för att montera dosorna tror jag… Nu säger han att jag får betala merarbetet för att fixa det här. Det är ett fastprisavtal så hans marginaler är nog små. Känns lite utmanande då jag också erbjudit mig att ta bort dosorna. Vill egentligen inte tjafsa men känner att jag kan ju inte bara svälja vad som helst
Företaget ska bevisa att det är fackmannamässigt gjort efter att ni (kunden) bestridit fakturan på vad nu än orsaken kan vara, och eftersom du redan påpekat fel och dem inte vill ta på sig kostnaden att göra om och göra rätt så har du nu ytterligare bevis mot dem och att dem är medvetna om problemet/felet samt inte utfört arbetet på ett sätt som man ska från första början, och att skicka en praktikant utan en som kollar över dennas arbete är ytterligare en grov tabbe från deras sida!
Var befinner ni er?
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag hoppas innerligt att du inte redan betalat i förväg.
Mvh
Skulle säga med tanke på dom bilderna så är det ditt minsta problem jag rekommenderar dig att ta in en annan elektriker som får kolla på det jobbet din nuvarande ”elektriker” har gjortA Andreas Kneg skrev:
Icke godkänt dossättning för en elev på elprogrammet. Denne skulle få göra om och göra rätt. Om den som utfört detta som lärling/praktikant är dennes handledare en usel hantverkare och borde ha ett annat yrke. Bara att se detta undrar jag hur resten av installationen som inte syns är itförd
Är det en smed som har sadlat om?😂A Andreas Kneg skrev:Hej
Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.
Han tycker inte han gjort något fel….
Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Jag tycker att det ser ut som att det är rätt avstånd. Det blir ungefär samma avstånd när man klickar ihop dom ju. Men satan vad slaktat det ser ut.R roli skrev:Skall man ha en ram som täcker flera dosor så måste de vara förankrade "ihop" med varandra dvs hopkopplade. Annars passar inte ramen. Dina två nedre dosor ser inte ut att göra detta då det är en bit slang mellan dosorna och den övre dosa sitter djupare än den mittre så den är heller inte "ihopkopplad".
Det går nog att rädda om man skär av lite som dom föreslagit redan. Det ser ju inte bra ut. Slaktat som fan, och det borde göras om. särskillt med tanke på att du som kund betalat för nyinstallation, och inte något halvdant. Jag hade nog rivit ut och fixat det korrekt. Det är risken man tar när man låter någon utan rätt erfarenhet utföra jobbet.A Andreas Kneg skrev:Hej
Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.
Han tycker inte han gjort något fel….
Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Nä alltså, den går in där. Det där var bara så när jag la fogskum runt för jag ville inte kladda på kablarna. Så klart går slangen in i dosanE elmont skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
https://www.instagram.com/reel/DIFNJvAyXn0/?igsh=dHI0cmttNTRleGhz
Hittade en film från elektrikern på IG!
Hittade en film från elektrikern på IG!
Den låsanordningen måste vara väldigt diskret. Jag har inte sett den. Jag har visserligen inte monterat många.

