A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Katastrof.... Jag är auktoriserad elinstallatör och detta är helt oacceptabelt. Dom har även skruvat skruv i botten av dosorna, EJ godkänt. Öppna väggen, byt dosorna, lappa väggen och måla om vid lappningen. Inget större arbete! Antingen gör dom arbetet eller så anlitar du en annan firma.
 
D
A Andreas Kneg skrev:
Ja, men de har använt en praktikant för att montera dosorna tror jag… Nu säger han att jag får betala merarbetet för att fixa det här. Det är ett fastprisavtal så hans marginaler är nog små. Känns lite utmanande då jag också erbjudit mig att ta bort dosorna. Vill egentligen inte tjafsa men känner att jag kan ju inte bara svälja vad som helst
Du behöver inte betala ett sk*t!
Företaget ska bevisa att det är fackmannamässigt gjort efter att ni (kunden) bestridit fakturan på vad nu än orsaken kan vara, och eftersom du redan påpekat fel och dem inte vill ta på sig kostnaden att göra om och göra rätt så har du nu ytterligare bevis mot dem och att dem är medvetna om problemet/felet samt inte utfört arbetet på ett sätt som man ska från första början, och att skicka en praktikant utan en som kollar över dennas arbete är ytterligare en grov tabbe från deras sida!

Var befinner ni er?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag hoppas innerligt att du inte redan betalat i förväg.

Mvh
 
A Andreas Kneg skrev:
Ok, men oavsett. Vad gör jag nu? Är det ok att karva sönder dosorna som elektrikern vill göra?
Skulle säga med tanke på dom bilderna så är det ditt minsta problem jag rekommenderar dig att ta in en annan elektriker som får kolla på det jobbet din nuvarande ”elektriker” har gjort
 
Icke godkänt dossättning för en elev på elprogrammet. Denne skulle få göra om och göra rätt. Om den som utfört detta som lärling/praktikant är dennes handledare en usel hantverkare och borde ha ett annat yrke. Bara att se detta undrar jag hur resten av installationen som inte syns är itförd
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Är det en smed som har sadlat om?😂
 
R roli skrev:
Skall man ha en ram som täcker flera dosor så måste de vara förankrade "ihop" med varandra dvs hopkopplade. Annars passar inte ramen. Dina två nedre dosor ser inte ut att göra detta då det är en bit slang mellan dosorna och den övre dosa sitter djupare än den mittre så den är heller inte "ihopkopplad".
Jag tycker att det ser ut som att det är rätt avstånd. Det blir ungefär samma avstånd när man klickar ihop dom ju. Men satan vad slaktat det ser ut.
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Det går nog att rädda om man skär av lite som dom föreslagit redan. Det ser ju inte bra ut. Slaktat som fan, och det borde göras om. särskillt med tanke på att du som kund betalat för nyinstallation, och inte något halvdant. Jag hade nog rivit ut och fixat det korrekt. Det är risken man tar när man låter någon utan rätt erfarenhet utföra jobbet.
 
  • Gilla
CxxxxxxO
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du missat att slangen ska gå hel in i dosan? Det fattas en anslutningsstos på dosan. Lämnar du det på det viset börjar jag tro att det var du som var "praktikanten".
Nä alltså, den går in där. Det där var bara så när jag la fogskum runt för jag ville inte kladda på kablarna. Så klart går slangen in i dosan
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Nä alltså, den går in där. Det där var bara så när jag la fogskum runt för jag ville inte kladda på kablarna. Så klart går slangen in i dosan
Slangen ska kopplas in till dosa i en stuts, det ser inte ut som den gjorde det innan din åtgärd heller
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Slangen ska anslutas via en studs, som på dosan på bild. Dessa kan köpas lösa och monteras på valfri sida.

Eftersom "elektrikern" inte använt dem heller känns det tveksamt hur resten av installationen ser ut.
 
  • Inbyggd elektronikdosa med rund, röd tätning och plats för anslutning av slang via studs upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
C
N nb. skrev:
Slangen ska anslutas via en studs, som på dosan på bild. Dessa kan köpas lösa och monteras på valfri sida.
Ingår dessutom 1 x 16 mm stuts per dosa för de dosor TS använder.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Slangen ska anslutas via en studs,
Betyder det att rotdosor inte är tillåtna?
 
Rotosor saknar studs men har en "låsanordning" så att slangen/röret kan dras rätt in i dosan.
Det helt övervägande sättet att ansluta dosor är att gå via en studs
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Den låsanordningen måste vara väldigt diskret. Jag har inte sett den. Jag har visserligen inte monterat många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.