Är det någon som kan hjälpa mig med var jag får tag på en sådan här äldre nyckel med dubbla ax till ett jalusiskåp?

Jag har gömt nyckeln till spritskåpet och måste ha tullat ur skåpet innan, för jag kan för mitt liv inte minnas var jag gömde den. Misstänker att skåpet är från Kinnarps.

• Nyckel med dubbla axlar i låset till ett träjalusiskåp, del av möbelkant och nyckelhål syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T torke1 skrev:
Är det någon som kan hjälpa mig med var jag får tag på en sådan här äldre nyckel med dubbla ax till ett jalusiskåp?

Jag har gömt nyckeln till spritskåpet och måste ha tullat ur skåpet innan, för jag kan för mitt liv inte minnas var jag gömde den. Misstänker att skåpet är från Kinnarps.
Har du kollat ovanför skåpet?? I nån prynadsskål?? Eller i skafferiet? Ifall du vart där och letat efter chips eller salta pinnar eller liknande?? Om du ofta besöker barskåpet så kan det va någon i din familj som av ren omtanke gömt nyckeln.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Har du kollat ovanför skåpet?? I nån prynadsskål?? Eller i skafferiet? Ifall du vart där och letat efter chips eller salta pinnar eller liknande?? Om du ofta besöker barskåpet så kan det va någon i din familj som av ren omtanke gömt nyckeln.
Tro mig: Både jag och min fru har vänt uppochner på lägenheten. Återstår bara att få tag på ny nyckel, försöka lirka upp låset eller bryta sig in. Sen hittar vi säkert nyckeln...

T torke1 skrev:
Tro mig: Både jag och min fru har vänt uppochner på lägenheten. Återstår bara att få tag på ny nyckel, försöka lirka upp låset eller bryta sig in. Sen hittar vi säkert nyckeln...
Clas Olsson sålde dylika lås. Likaså sidor för hemslöjd och liknande. Eller så kollar du på nån loppis.

Paletten100
T torke1 skrev:

Kan du fråga grannar och bekanta om de har ett skåp av samma ålder? Äldre nycklar har en tendens att passa i olika lås.

A
B Belastar skrev:
Kvinna i lila klänning håller en röd telefon mot sitt öra och ler, sittande i ett vardagsrum med dämpad bakgrundsdekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Pettman och 7 till
  • Laddar…
Efter min flytt i våras som jag upplevde som välplanerat kaos hittade jag inte en enda skåpnyckel.

Åkte till secondhandbutik och köpte billigt från deras nyckelhög, de hade rejäla mängder. Givetvis stämde ingen nyckel, mitt ögonmått var uselt. Men inköpet gjorde att originalnycklarna dök upp, jag hade samlat dem i en handväska. Hade jag behövt åka en andra secondhandrunda hade jag nog köpt bättre nycklar, då hade det nog lyckats.

• Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…
Du skulle kunna prova att fråga i en antikaffär (en med mycket möbler), de brukar kunna ha en rejäl samling extra nycklar till gamla möbellås.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Efter min flytt i våras som jag upplevde som välplanerat kaos hittade jag inte en enda skåpnyckel.

Åkte till secondhandbutik och köpte billigt från deras nyckelhög, de hade rejäla mängder. Givetvis stämde ingen nyckel, mitt ögonmått var uselt. Men inköpet gjorde att originalnycklarna dök upp, jag hade samlat dem i en handväska. Hade jag behövt åka en andra secondhandrunda hade jag nog köpt bättre nycklar, då hade det nog lyckats.
Efter att jag varit hos låssmeden (de hade inga sådana att sälja) och pratat med Kinnarps (inte de heller) letade frun ett varv till och hittade den i botten på en låda med strumpbyxor.

Nu blir det nubbe till sillen på jul. Slutet gott, allting gott.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
bling och 9 till
  • Laddar…
T torke1 skrev:
letade frun ett varv till och hittade den i botten på en låda med strumpbyxor.
Och nu väntar hela forumet på en förklaring till varför den lagts där. 😀🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Det, mina vänner, kommer vi aldrig att få reda på.

• Ledsen
  • Haha
Helena Lillarve och 1 till
  • Laddar…
Svaret är höljt i dunken...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi fick ju svaret i första inlägget..
T torke1 skrev:
Jag har gömt nyckeln till spritskåpet och måste ha tullat ur skåpet innan, för jag kan för mitt liv inte minnas var jag gömde den.

K KMR skrev:
[länk]
Nyckeln hittades redan före jul.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.