Krilleman Krilleman skrev:
Äldre avloppsinstallationer har en maximal teknisk livslängd på ca 50 år.
Men även kortare än så beroende på material.

[länk]

[bild]
Jag äger en fyrtiotalskåk som har kvar sina fullt fungerande orginalrör, avlopp och brunnar fungerar fortfarande.
Det du @Krilleman skriver "maximal teknisk livslängd" om anser jag nog vara lämpligt att kalla max ekonomisk livslängd, avloppen bör vara avskrivna och kåken av betald i god tid innan den fyller femtio år, hur länge sen gjutgärnsrör håller och fungerar är det väl ännu ingen som vet med säkerhet.
(Femtioåriga plaströr däremot kan ju vara ganska spröda)

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag äger en fyrtiotalskåk som har kvar sina fullt fungerande orginalrör, avlopp och brunnar fungerar fortfarande.
Nej dina brunnar fungerar inte enligt vår nya standard där alla brunnar från -90 skall bytas vid renovering.

Äldre gjutjärnsbrunnar har inte klämring för tätskikt.
Dessutom finns det inget tänk för tätskikt för dessa brunnar i gjutjärn.

F fribygg skrev:
Det du @Krilleman skriver "maximal teknisk livslängd" om anser jag nog vara lämpligt att kalla max ekonomisk livslängd, avloppen bör vara avskrivna och kåken av betald i god tid innan den fyller femtio år, hur länge sen gjutgärnsrör håller och fungerar är det väl ännu ingen som vet med säkerhet.
(Femtioåriga plaströr däremot kan ju vara ganska spröda)
Sitter du på en kåk med avlopp från -40 i original skall du absolut räkna med ett fullständigt byte. Även i bottenplatta.

Allt annat är tokigt.

• Gilla
  • Haha
Joak och 2 till
  • Laddar…
Du glömmer i din enkla (polska) ekvation beträffande den Kungliga Hufvudstaden:
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 1
  • Hantera hysterisk ordförande i föerningen
  • Hantering avfall
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 2
  • Hämta oförutsett material
  • Trängsel i trafiken igen
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 3
  • Vägtullar
  • Hantera hysterisk ordförande i föreningen.
  • P-avgifter dag 4
  • Vägtullar
  • Trängsel i trafiken
I en vanlig svensk halvstor ort förekommer inte ovan.
Därav att det är betydligt billigare när man inte är i Stockholm och jobbar.
Betalar stockholmaren kontant och har ordnat boende på vettigt avstånd åt "hantverkaren" kan man kanske skippa bilen, blandar man inte in skattemyndigheten kan man nog avstå att fakturera servicebil också eftersom man inte är beroende av nått rotavdrag...
Mtrl beställes till arbetsplatsen och levereras före kl 09 nästa arbetsdag.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nej dina brunnar fungerar inte enligt vår nya standard där alla brunnar från -90 skall bytas vid renovering.
Jorå, brunnarna i källaren fungerar, kanske inte enligt" nya" standarder men på avsett vis, eftersom källaren inte är inredd brådskar det knappast med byte av rör och brunnar sålänge allt fungerar
Sitter du på en kåk med avlopp från -40 i original skall du absolut räkna med ett fullständigt byte. Även i bottenplatta.

Allt annat är tokigt.
Absolut, men den tekniska livslängden på avlopp är betydligt längre än de max femtio åren du skrev om.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men om man har läst tex Råd&Rön i 30år så har man ju förstått att många inte alls har koll på att många skitfirmor som offererar lågt fuskar en hel del.
Finns säkert sådana exempel, det är dom som grävs fram å skrivs om.

Alla andra (imho den stora majoriteten) som gör det som förväntas och allt flyter normalt, dom skrivs det aldrig om.

Äldre gjutjärnsbrunnar har inte klämring för tätskikt.
Dessutom finns det inget tänk för tätskikt för dessa brunnar i gjutjärn.
Det behövs ju inte när tvättstuga och pannrum har målat betonggolv, brunnar och rör fungerar trots att de är 40år äldre än vad du kallar maximal livslängd

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Betalar stockholmaren kontant och har ordnat boende på vettigt avstånd åt "hantverkaren" kan man kanske skippa bilen, blandar man inte in skattemyndigheten kan man nog avstå att fakturera servicebil också eftersom man inte är beroende av nått rotavdrag...
Mtrl beställes till arbetsplatsen och levereras före kl 09 nästa arbetsdag.
Vem betalar kontant idag?
Varningsflagg no1.
Vilken hantverkare skippar bilen?
Och inte blandar in skatteverket?
Undvik i det yttersta!
Material som beställs för utkörning kräver oerhörd planering som inte går att förutse dagligen.

Krilleman
F fribygg skrev:
Det behövs ju inte när tvättstuga och pannrum har målat betonggolv, brunnar och rör fungerar trots att de är 40år äldre än vad du kallar maximal livslängd
Hur många renoveringar gäller detta i den kungliga Hufvudstaden?
Tvättstuga & pannrum...

🙄

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vill man ha våtrums intyg, rotavdrag osv får man nog acceptera de priser som begärs.
Kan man göra jobbet lika bra eller bättre än "hantverkarna" är det ju självklart att föredra framför anlitande av utsocknes, utländsk eller svart arbetskraft.

Vill man ha jobbet snabbt utfört betalar man väl på det sätt utföraren önskar? Euro kontant i handen är ett utmärkt sätt även om du inte är van att ta betalt så.

Hur många renoveringar gäller detta i den kungliga Hufvudstaden?
Tvättstuga & pannrum...

🙄
Jag har inga orenoverade kåkar i huvudstaden.

Krilleman
F fribygg skrev:
Där är experterna oense...
För det finns massor med orenoverade lägenheter i Stockholm...

Men du påstår annorlunda.

RoTe
Vem betalar kontant idag?
Varningsflagg no1.
Vilken hantverkare skippar bilen?
Och inte blandar in skatteverket?
Undvik i det yttersta!
Material som beställs för utkörning kräver oerhörd planering som inte går att förutse dagligen.
Men jösses detta förekommer redan i relativt stor omfattning eftersom det är så in i bomben dyrt att leja bort jobb idag. Detta är ju en stor anledning till att ROT finns, för att minska svartjobb, men dom jäkla hantverkarna bara höjde sina priser istället.

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har likafullt inga orenoverade kåkar i huvudstaden.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
För det finns massor med orenoverade lägenheter i Stockholm.
Det betvivlar jag inte.

Fairlane
Du glömmer i din enkla (polska) ekvation beträffande den Kungliga Hufvudstaden:
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 1
  • Hantera hysterisk ordförande i föerningen
  • Hantering avfall
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 2
  • Hämta oförutsett material
  • Trängsel i trafiken igen
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 3
  • Vägtullar
  • Hantera hysterisk ordförande i föreningen.
  • P-avgifter dag 4
  • Vägtullar
  • Trängsel i trafiken
I en vanlig svensk halvstor ort förekommer inte ovan.
Därav att det är betydligt billigare när man inte är i Stockholm och jobbar.
Ska man vara krass så består Stockholms av mer än innerstaden och antalet villor i innerstaden är inte så många. Rörmokaren som (förhoppningsvis) kommer till mig på måndag behöver vare sig passera någon väggtull eller betala parkeringsavgift.

TS tittar på hus enligt #1. Jag gissar på att det inte är frågan om flerfamiljshus.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.