Krilleman
J Jansson69 skrev:
Om du tar bort ordet ”maximal” så är det rätt.
Livslängden kan ju vara längre, men inte rent tekniskt i äldre installationer.

RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vi skulle riva upp golvet i nedervåningen i förra huset för att lägga in ventilerat golv så jag kontaktade några rörmokare om att byta stammar när man ändå rivit golvet. Ingen tyckte det var en bra idé. Badrummet som renoverats några år innan vi flyttade in hade dock ny brunn och jag antar att även rören under golvet var nya. Det kan ju vara en del av orsaken att man inte byter stammarna, men golvbrunnen borde man ju byta om man ändå river badrummet och gör om tycker jag.
Antar? Så fort man antar något brukar man vara ute på djupt vatten. Det är väldigt enkelt att filma avloppet för att se skicket och göra en samlad bedömning.

J
Krilleman Krilleman skrev:
Livslängden kan ju vara längre, men inte rent tekniskt i äldre installationer.
Om du läser det du länkade till så används inte maximalt, troligen för att man i normala fall inte vet den maximala livslängden..
Så allt i ditt citat är rätt om du tar bort ordet ”maximal”

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Om du läser det du länkade till så används inte maximalt, troligen för att man i normala fall inte vet den maximala livslängden..
Så allt i ditt citat är rätt om du tar bort ordet ”maximal”
Teknisk livslängd och livslängd är inte samma sak.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Teknisk livslängd och livslängd är inte samma sak.
Du bara rör till det ännu mer!
Maximal är fel ord att använda när man talar om teknisk livslängd!

Redigerat:
RoTe
Och sluta tjafsa om livslängd, det kan mycket väl vara värt att byta i förtid beroende på vad för annat arbete som ska utföras.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fairlane
Det intressanta är att samtliga rörmokare jag kontaktade var av åsikten att det inte fanns någon anledning att bila upp golvet på nedervåningen när ändå ytskicket var borta. En sa rakt ut att hans hus var från 60-talet och han skulle aldrig göra det. Det är möjligt att det var dåliga råd, men det kan ju förklara varför gemene man inte låter utföra sådan arbeten innan det blir en läcka.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Antar? Så fort man antar något brukar man vara ute på djupt vatten. Det är väldigt enkelt att filma avloppet för att se skicket och göra en samlad bedömning.
Om intresse finns Ja. Man kan analysera hela huset många gånger om ifall man vill.

RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Det intressanta är att samtliga rörmokare jag kontaktade var av åsikten att det inte fanns någon anledning att bila upp golvet på nedervåningen när ändå ytskicket var borta. En sa rakt ut att hans hus var från 60-talet och han skulle aldrig göra det. Det är möjligt att det var dåliga råd, men det kan ju förklara varför gemene man inte låter utföra sådan arbeten innan det blir en läcka.
På 60-talet var det väl standard med gjutjärn så det låter ju helt uppåt väggarna att säga att man "aldrig skulle" byta ut det.

• Gilla
Hilding Rönnlund
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
På 60-talet var det väl standard med gjutjärn så det låter ju helt uppåt väggarna att säga att man "aldrig skulle" byta ut det.
Ja, han menade nog att han inte tyckte det behövde bytas i en villa än, vad vet jag. Jag ringde ändå några stycken och frågade då undergolv och parkett skulle bort. Kändes som rätt läge att göra jobbet, men ingen ansåg det.

Z Zodde skrev:
Vad har du egentligen för förutsättning kunna säga att ”många inte sätter sig in i”….
Alla e inte som du…😛

Jag tror snarare tväryom

Lägger man ett antal hundra tusen på en badrumsrenovering så går man sannolikt igenom de olika posterna när man jämför offerterna man tagit in.

Idag (med internet) är det dessutom mycket lättare å finna info, sätta sig in i vilka krav som ställs, ställa frågor på forum som BH etc…
Själv har jag bra koll.
Själv renoverade jag badrummet själv och bytte givetvis all VVS till ny. Nytt limmat tätskikt osv.
Men om man har läst tex Råd&Rön i 30år så har man ju förstått att många inte alls har koll på att många skitfirmor som offererar lågt fuskar en hel del. Och många verkar ta saker för givet.
Och sedan besiktigas det eller upptäcks av kunniga släktingar att allt inte står rätt till.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Riktigt dyra åtgärder i Stockholm. Borde kanske kosta några tiotusenlappar men man offereras hundratusentals kronor för lite bilning, lite grävning och några enkla standardplaströr. Då skjuter folk på det tills avloppet har stopp och måste bytas. Och de som bor i dessa hus i Stockholm kan ju inte göra det själv, de är helt ohändiga. Mentalt är det dessutom oöverstigliga åtgärder för dessa människor.
Kostar det så mycket? Får fram 50-100k när jag googlar. Men att byta en brunn kan ju inte kosta många kronor

Krilleman
K Kenneth Klar skrev:
Kostar det så mycket? Får fram 50-100k när jag googlar. Men att byta en brunn kan ju inte kosta många kronor
I den Kungliga Hufvudstaden blir allt mångdubbelt dyrare...

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Riktigt dyra åtgärder i Stockholm. Borde kanske kosta några tiotusenlappar men man offereras hundratusentals kronor för lite bilning, lite grävning och några enkla standardplaströr. Då skjuter folk på det tills avloppet har stopp och måste bytas. Och de som bor i dessa hus i Stockholm kan ju inte göra det själv, de är helt ohändiga. Mentalt är det dessutom oöverstigliga åtgärder för dessa människor.
Kan inte Stockholmare som är så handfallna anlita en vanlig lantis eller en "polsk rörmokare" om det är så jobbigt att bila lite källargolv och byta några m rör och ett par brunnar? Det finns gott om folk både här i Sverige och i andra delar av Europa som kan och vill göra vanligt enkelt arbete både mot faktura och mot kontant betalning i handen om möjligheterna ges.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Kan inte Stockholmare som är så handfallna anlita en vanlig lantis eller en "polsk rörmokare" om det är så jobbigt att bila lite källargolv och byta några m rör och ett par brunnar? Det finns gott om folk både här i Sverige och i andra delar av Europa som kan och vill göra vanligt enkelt arbete både mot faktura och mot kontant betalning i handen om möjligheterna ges.
Du glömmer i din enkla (polska) ekvation beträffande den Kungliga Hufvudstaden:
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 1
  • Hantera hysterisk ordförande i föerningen
  • Hantering avfall
  • Trängsel i trafiken
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 2
  • Hämta oförutsett material
  • Trängsel i trafiken igen
  • Vägtullar
  • P-avgifter dag 3
  • Vägtullar
  • Hantera hysterisk ordförande i föreningen.
  • P-avgifter dag 4
  • Vägtullar
  • Trängsel i trafiken
I en vanlig svensk halvstor ort förekommer inte ovan.
Därav att det är betydligt billigare när man inte är i Stockholm och jobbar.

Redigerat:
  • Gilla
944_Driver och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.