35 066 läst ·
177 svar
35k läst
177 svar
Snåljåpar. Varför byter ni inte VVS när ni renoverar?
Ja i princip är det mitt resonemang men du måste tänka populationer. Vilken andel av Stockholms villaägare har råd med en badrumsrenovering för 350 000 kr mot vilken andel av de boende i mindre orter ute i landet.Fairlane skrev:
Min diskussion gäller demografier och statistik, inte vem du råkar känna. Ta en titt på vad folk tjänar och var folk bor i statistiken. Köper man en gammal villa för 8-15 miljoner så ska nog en badrumsrenovering för 350 000 kr vara hanterlig. Kostar villan istället 1-2 miljoner och nästan är ett ruckel och det är ens ekonomiska smärtgräns är 350 000 kr mer fjärran som realistisk utgift. Det blir en kompishemmafixlösning mer frekvent än i Stockholmsfallet.Fairlane skrev:
Jag känner en hel del personer som bor i mindre städer också, och även om lönen är lite lägre många gånger så är bostadskostnaden ofta väldigt mycket lägre så jag tycker de många gånger har både större hus, större tomter och minst lika fint inne. Jag ska väl iofs inte påstå att jag kollat om de bytt golvbrunn när de säger att de totalrenoverat badrummet.
Nåja, de är statistiskt sett ekonomiskt och statusmässigt mer framgångsrika. Det är där man måste bo för att hävda sig i samhällshierarkierna och för att klättra i dem.Fairlane skrev:
Gissar på att de som struntar i att byta detta är skumraskfirmor som offererar till lägsta tänkbara pris.
Knappast en gör det självare som skulle snåla på att byta rör under ett badrum, eller inbyggda i väggar/golv i ett badrum vid renovering.
Knappast en gör det självare som skulle snåla på att byta rör under ett badrum, eller inbyggda i väggar/golv i ett badrum vid renovering.
Har man en firma som gör arbetet för en är det nog ganska explicit angivit i offerten vad som ingår eller inte. Å det väljer man ju själv som uppdragsgivare…Huddingebo skrev:
Eller menar du att huvudskälet till att golvbrunnar inte bytes är att ”skumraskfirmor” ljuger med vad de faktiskt utför…?
Jag ska precis renovera badrum och avlopp till tomtgräns. Det var mycket svårt att hitta en firma som ville ta sig an både avloppet och badrum, men då jag tycker att det finns synergier ville jag göra allt på en gång. Vi ska tex lägga avloppet annorlunda än tidigare. Men de flesta badrumsfirmorna ville inte röra avloppet. Jag antar att det är bättre marginaler att renovera badrum än att göra annat VVS jobb.
Detta är alltså hus i klassen 9-15 msek i Stockholm. 30tal. Oftast har de kvar de gamlangjutjärnsbrunnarna i källaren trots renoverat badrum. Sanslöst.
Renoverat från grund till tomtgräns har kanske också 1 av 10 gjort trots att de blåst hela sina källare och gjort nya våtrum därnere.
Dräneringen snikas det i regel också alltid med
Renoverat från grund till tomtgräns har kanske också 1 av 10 gjort trots att de blåst hela sina källare och gjort nya våtrum därnere.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Tro det eller ej, det finns billigare villor än så i Stockholms län. Lägg därtill radhus för 3-5 miljoner.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att har man råd med 340' för att renovera badrummet utan att byta golvbrunn så bör man kunna hantera 350' också och få golvbrunnen bytt.
Om det däremot är en helt annan typ av renovering, snarare en uppiffning så kan jag förstå, oavsett om det görs i dyr villa i Stockholm eller billig på landet.
Ja, men då är det förmodligen mer man skippar än bara golvbrunnen.Claes Sörmland skrev:
Fortfarande boende utom räckhåll för de hushåll jag pratar om.Fairlane skrev:
Men det är ju just det. Man har inte de där pengarna.Fairlane skrev:
Ja visst gör man det.Fairlane skrev:
Jag menar att väldigt många inte sätter sig in i vad som behöver göras vi en badrumsrenovering.Z Zodde skrev:
Och det som inte står i offerten tänker man inte på, eller så tar man för givet att självklara saker byts ut.
Att undanhålla är ju inte att ljuga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag trodde TS menade att folk totalrenoverar badrummet och sen bara snålar in på brunnen och några rör. Är det en budgetrenovering generellt så kommer ju saken i ett annat läge.Claes Sörmland skrev:
TS förtydligade ju också med att det rör sig om dyrare objekt än den vi talade om.
Riktigt dyra åtgärder i Stockholm. Borde kanske kosta några tiotusenlappar men man offereras hundratusentals kronor för lite bilning, lite grävning och några enkla standardplaströr. Då skjuter folk på det tills avloppet har stopp och måste bytas. Och de som bor i dessa hus i Stockholm kan ju inte göra det själv, de är helt ohändiga. Mentalt är det dessutom oöverstigliga åtgärder för dessa människor.Kenneth Klar skrev:Detta är alltså hus i klassen 9-15 msek i Stockholm. 30tal. Oftast har de kvar de gamlangjutjärnsbrunnarna i källaren trots renoverat badrum. Sanslöst.
Vad har du egentligen för förutsättning kunna säga att ”många inte sätter sig in i”….
Alla e inte som du…😛
Jag tror snarare tväryom
Lägger man ett antal hundra tusen på en badrumsrenovering så går man sannolikt igenom de olika posterna när man jämför offerterna man tagit in.
Idag (med internet) är det dessutom mycket lättare å finna info, sätta sig in i vilka krav som ställs, ställa frågor på forum som BH etc…
Alla e inte som du…😛
Jag tror snarare tväryom
Lägger man ett antal hundra tusen på en badrumsrenovering så går man sannolikt igenom de olika posterna när man jämför offerterna man tagit in.
Idag (med internet) är det dessutom mycket lättare å finna info, sätta sig in i vilka krav som ställs, ställa frågor på forum som BH etc…
Huddingebo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja, vi skulle riva upp golvet i nedervåningen i förra huset för att lägga in ventilerat golv så jag kontaktade några rörmokare om att byta stammar när man ändå rivit golvet. Ingen tyckte det var en bra idé. Badrummet som renoverats några år innan vi flyttade in hade dock ny brunn och jag antar att även rören under golvet var nya. Det kan ju vara en del av orsaken att man inte byter stammarna, men golvbrunnen borde man ju byta om man ändå river badrummet och gör om tycker jag.Claes Sörmland skrev:
Äldre avloppsinstallationer har en maximal teknisk livslängd på ca 50 år.Fairlane skrev:
Ja, vi skulle riva upp golvet i nedervåningen i förra huset för att lägga in ventilerat golv så jag kontaktade några rörmokare om att byta stammar när man ändå rivit golvet. Ingen tyckte det var en bra idé. Badrummet som renoverats några år innan vi flyttade in hade dock ny brunn och jag antar att även rören under golvet var nya. Det kan ju vara en del av orsaken att man inte byter stammarna, men golvbrunnen borde man ju byta om man ändå river badrummet och gör om tycker jag.
Men även kortare än så beroende på material.
https://www.lansforsakringar.se/sodermanland/privat/tips-guider/hem/renovera/teknisk-livslangd/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder