17 559 läst ·
48 svar
18k läst
48 svar
Snabbkoppling eller skruvkoppling?
Får man vara lite stygg och säga att 30 år är kanske just detta att "det va bättre förr" syndromet som slår in??elmannen skrev:
Har inte själv haft några problem med det lilla jag kopplat med det ena eller andra men av erfarenhet från annan branch så kommer det faktiskt nya grejer som är riktigt bra ibland oxå.
Skruv, tveklöst!
Lite konstigt att man tror att en ledare kan lossna och ändå verkar de flesta vara överens om att det är ett **** att demontera en ledare från en snabbkoppling.The man skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Håller med Puttrix till 100 %
Tidigare i tråden stod det att skruvanslutning går att efterdra (!) en fjäderklämma (snabbanslutning) efterdrar sig 24/7.
Prototypen
Tidigare i tråden stod det att skruvanslutning går att efterdra (!) en fjäderklämma (snabbanslutning) efterdrar sig 24/7.
Prototypen
Finns det inga uttag med samma typ av snabbanslutning som det finns på Hagers QuickConnect? De kan man demontera ledare från utan svordomar!
Snabb helt tveklöst men det är där som alltid det finns dåliga och dom som funkar bra, och dom som i mitt tycke är tveklöst bäst är ELKO, både brytare och uttag och infällda, dom utanpåliggande som ansluts med enledare kräver att man kontrolerar liiite nogrannare. Så det är väl exakt som vanligt man får vad man betalar för, för jag har även provat lite "billiga" fabrikat och där är jag inte så särskilt imponerad av snabbanslutningarna.
Och om man vill prata om erfarenhet så slår jag lätt 30 år och jag monterar nu c:a 2-3000 uttag/år och under den stora byggboomen säkert 8-10000/år.
Och till alla andra gammlingar vill jag bara säga att, allt var faktiskt inte bättre förr utan att om man försöker hängamed så ser man att det har varet en enorm utveckling på bla. matr.
Och om man vill prata om erfarenhet så slår jag lätt 30 år och jag monterar nu c:a 2-3000 uttag/år och under den stora byggboomen säkert 8-10000/år.
Och till alla andra gammlingar vill jag bara säga att, allt var faktiskt inte bättre förr utan att om man försöker hängamed så ser man att det har varet en enorm utveckling på bla. matr.
Den sort som jag använder (wago) trycker man bara in den skalade trådänan i "hålet".
Inne i klämman sitter det en fjäder som låser tråden så effektivt att man EJ kan dra ut den utan att tråden brister, vill man demontera en tråd måste man vrida den höger/vänster upprepade gånger samtidigt som man drar i tråden.
Den är användbar för entrådig (EK) och fåtrådig (FK) dock EJ mångtrådiga trådar
Inne i klämman sitter det en fjäder som låser tråden så effektivt att man EJ kan dra ut den utan att tråden brister, vill man demontera en tråd måste man vrida den höger/vänster upprepade gånger samtidigt som man drar i tråden.
Den är användbar för entrådig (EK) och fåtrådig (FK) dock EJ mångtrådiga trådar
Jag föredrar skruvkopplingar i alla lägen, FÖRUTOM toppklämmor.. jag älskar
toppklämmor av instickstyp.. sparar många timmars jobb i kopplingsdosorna
+ att om man har lite bråttom, så kan man ansluta nya ledningar utan att
bryta strömen, det vågar jag inte göra med Thorsmans skruv toppklämmor
/Daniel
toppklämmor av instickstyp.. sparar många timmars jobb i kopplingsdosorna
+ att om man har lite bråttom, så kan man ansluta nya ledningar utan att
bryta strömen, det vågar jag inte göra med Thorsmans skruv toppklämmor
/Daniel
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har bytt ett antal 1-vägs uttag av fabrikat Eljo med snabbanslutning. Dålig kontakt = uttag och stickpropp smälter.
Skruvanslutning i fortsättningen, tack!
Skruvanslutning i fortsättningen, tack!
En gammal tråd som väckts till liv....
Det säger sig ju självt att en fjäder kommer mattas med tiden ngn gång.. En skruv kan du efterdra..
Som man varit inne på tidigare är det heller inte alltid helt lätt att koppla ur kablarna. Gör man inte rätt förstör man blecken..
Men det är betydligt mer tidssparande att montera med snabbkoppling *L*
Det säger sig ju självt att en fjäder kommer mattas med tiden ngn gång.. En skruv kan du efterdra..
Som man varit inne på tidigare är det heller inte alltid helt lätt att koppla ur kablarna. Gör man inte rätt förstör man blecken..
Men det är betydligt mer tidssparande att montera med snabbkoppling *L*