De uttag jag bytte hade det suttit elpatroner i på ca 2kW. Men de ska ju kunna belastas med 16A, så det borde inte varit några problem.

I en belysningsgrupp i vanlig bostad tror jag dock inte att det är någon större fara med snabbkopplingar, men där högre belastningar ska anslutas skulle iallafall jag akta mig för att sätta uttag med snabbkopplingar.

Jag har i otaliga inlägg försökt att få folk att förstå att vanliga uttag INTE klarar att belastas med med höga laster under lång tid OAVSETT vad dom är stämplade med. Konstruktionen i kontaktytorna mellan stickpropp och uttag är för dålig och det blir varmt, när det blir varmt försämras härdningen och kontakten blir än sämre osv. osv.

elmont skrev:
Jag har i otaliga inlägg försökt att få folk att förstå att vanliga uttag INTE klarar att belastas med med höga laster under lång tid OAVSETT vad dom är stämplade med. Konstruktionen i kontaktytorna mellan stickpropp och uttag är för dålig och det blir varmt, när det blir varmt försämras härdningen och kontakten blir än sämre osv. osv.
ja det brukar ofta märkas på motorvärmarsladdar som blir glapp och smälter, o där är belastningen 1000-2000W, och ändå sitter dom där det är kallt!

Räv3n skrev:
En gammal tråd som väckts till liv....

Det säger sig ju självt att en fjäder kommer mattas med tiden ngn gång.. En skruv kan du efterdra..
Som man varit inne på tidigare är det heller inte alltid helt lätt att koppla ur kablarna. Gör man inte rätt förstör man blecken..
Men det är betydligt mer tidssparande att montera med snabbkoppling *L*
Fjäder mattas med tiden??? Den var ny. Åldras en fjäder i metall?
Ett av argumenten för fjäder är ju just att slippa efterdra.

På gamla bilar kan fjädrar gå av men då pratar vi om fjädrar som rör sig kontinuerligt när bilen körs, utmattning. En fjäder i en elkoppling gör kanske ett tiotal rörelser under sin livstid (så ofta kopplar man ju inte om) och har som funktion att hålla med en bestämd kraft. Får gärna rätta mig här, det är 15 år sedan jag läste om fjädrar i skolan. :rolleyes:

Sen håller jag nog med andra om att det är skillnad på snabbkoppling och snabbkoppling, de industriprylar jag stött på känns väldigt förtroendeingivande, både vid inkoppling och urkoppling.

Måste bara hålla med föregående att en metallfjäder mattas inte om den inte utsätts för så hög värme att härdningen skadas

Jag vet inte hur många gatljusarmaturer jag bytt ut dessa fjäderbelastade klämmor som sitter tex i reaktorer.. Har aldrig behövt byta ngn med skruvanslutning än så länge pga dålig kontakt.

Av min erfarenhet så är skruvanslutning bättre iaf.. Men visst kan du misslyckas även där om du är en klåpare..

Räv3n skrev:
En gammal tråd som väckts till liv....

Det säger sig ju självt att en fjäder kommer mattas med tiden ngn gång.. En skruv kan du efterdra..
Som man varit inne på tidigare är det heller inte alltid helt lätt att koppla ur kablarna. Gör man inte rätt förstör man blecken..
Men det är betydligt mer tidssparande att montera med snabbkoppling *L*
hur många ringer elektrikern som kommer och efterdrar uttagen och strömbrytarna efter X antal år?

jag kopplade ur en eljo utanpåliggande brytare igår med snabbkoppling-inga som helst problem!

Skruvarna behöver man oftast inte efterdra, men det får man också göra själv i ex uttag eller strömbrytare. Man behöver inte ringa en elektriker för det inte. Så svaret på din fråga är nog, inte speciellt många! Öppnar man upp ngt så efterdrar man oftast om man rört på kablaget..

Självklart går det bra i strömbrytare och vägguttag att byta kabel. Då finns det lättåtkomliga spärrar att trycka in. Men mycket av de andra produkterna saknar dessa spärrar. Testa att byta en drossel till en belysningsarmatur. Har misslyckats på flertalet där. Speciellt när de börjar bli till åren. Wago utan klämmor att släppa lös kablarna är heller inget kul att komma till.

jag föredrar då iaf att tjuras med wagon för att få lös en av tex 8 fasledare utan att behöva bryta spänningen jämfört med att lirka med spänningen på i en torix. igår plockade jag bort en ekk562,5 från wago- det gick nästan för lätt!
drosseltrådarna kan man ju klippa och skala om- och om dom blir för korta så kan man skarva dom.

Klippa och skala om.. Ja det går ju en gång sen är drosseln förbrukad eftersom det bara finns två anslutningar..

Varför jobba med spänning? Då måste du ju ha rätt verktyg och utbildning. Man eftersträvar ju ändå alltid att inte jobba med spänning. Ett ganska dumt sätt att jobba..

hur ofta är det inte samma matning som man jobbar med som matar belysningen? jag anser det då relativt säkert att jobba där wagona är spänningssatta jämfört med tomtemössorna som ibland trillar lös-separerar och spiralen sitter kvar runt fkna-ibland behöver man ju mäta i en dosa och när man vickar ut tomtemössorna så händer det att dom släpper...och då har arbetet ändrats från nära spänning till arbete med spänning!
har man rätt utrustning så är det inga problem att jobba med spänning och utbildningen har jag

Jag har haft denna utbildning, men eftersom man ska arbeta med den för att behålla beviset har den fallit bort. Man ska oxå uppdatera den med jämna mellanrum pluss ha rätt verktyg med sig. Det är inte många som med handen på hjärtat kan säga att de följer det till punkt och pricka. Man har på min arbetsplats satt en policy att bara arbeta med spänning när det absolut inte finns något annat alternativ.

Du säger också relativt säkert. Det skulle inte jag ens vilja höra som skyddsombud. Man jobbar säkert och inget annat. Tror inte att du gör en omkörning i en kurva och hoppas det går bra. Med elen verkar det vara si och så för endel.

Vad är det som säger att jobbet med wago inte skulle vara med spänning? Du skulle kunna få ström i dig genom att den är dåligt skadad eller iträdd...

pellefant skrev:
hur ofta är det inte samma matning som man jobbar med som matar belysningen?
Har ni inte skarvsladdar och belysningsarmaturer?

jo men inte alltid man orkar plocka fram en massa grejor bara för att titta lite i en kopplingsdosa.....
och hur ska man kunna mäta spänning om det är spänningslöst?

Räv3n skrev:
Du säger också relativt säkert. Det skulle inte jag ens vilja höra som skyddsombud. Man jobbar säkert och inget annat. Tror inte att du gör en omkörning i en kurva och hoppas det går bra. Med elen verkar det vara si och så för endel.
Hahaha. Finns ingenting som är säkert. Man gör omkörningen på en raksträcka och hoppas det går bra. Om man tror att något är säkert så ligger man bra illa till. Det gäller att inse riskerna.
Man jobbar så säkert som omständigheterna tillåter, det innebär i elanläggningar oftast avslagen spänning men pellefant får poäng för att kunna mäta spänningen.

Men har ni inte halkat lite offtopic nu. Trådskaparen frågade om vi föredrog skruvanslutning eller snabbkoppling. Det har ni båda svarat på för länge sedan och argumenterat tillräckligt vid det här laget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.