Hej,

Vi funderar på att isolera uterummet och har en fråga om taket.

Taket är av plast tätat med gummilister (se bild) och vi planerar att köra tak, mineralull, plast, spånt.

När vi gör detta, behöver vi en ventilerad luftspalt mellan tak och mineralull?

Tack!

/Magnus F.

Tak av plast med gummilister i uterum, frågeställning om isolering med mineralull och eventuell luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det är en bra idé att sätta isolering innanför det taket. För en uteplats är det inte någon stor sak om det läcker igenom lite vatten. Det blir det om du sätter upp isolering.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Got it.

Ser du någon isoleringslösning som skulle funka för taket?

/Magnus F.
 
Jag är inte expert. Men jag tror att du snarare bör fundera på en taklösning som fungerar med isolering.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
T Tillbaka i Sverige skrev:
Hej,

Vi funderar på att isolera uterummet och har en fråga om taket.

Taket är av plast tätat med gummilister (se bild) och vi planerar att köra tak, mineralull, plast, spånt.

När vi gör detta, behöver vi en ventilerad luftspalt mellan tak och mineralull?

Tack!

/Magnus F.

[bild]
Jag har samma tak och funderar på att isolera det också. Om du har gjort det förut, kan du berätta hur du gjorde det
 
Ta bort plasten. Lägg råspont med luftspalt till isolering.
Troligen behöver stommen förstärkas. Ofta klen snöklass på dessa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.