14 727 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Snabbchuck till maskin med SDS+ fäste
Dom enda anledningarna jag ser till att använda en chuck i en borrhammare är ju att dels kunna borra större hål i tex. stål eller att kunna köra små borr i betong.Daniel_N skrev:Borren (borrstålen) för slagborr är inte tillverkade för den extremt mycket högre kraft som en borrhammare levererar. Är de av bra kvalitet så kanske de håller ändå, om man kör försiktigt.
Chucken till en slagborrmaskin är avpassad för en slagborrmaskin, inte en borrhammare. Skillnaden i slagstyrka mellan dessa maskiner är mycket stor. Även på lågt varvtal slår en borrhammare mycket hårdare än en slagborrmaskin. Chucken slås helt enkelt sönder, vilket jag har sett med egna ögon, och dessutom hört om andra som råkat ut för. Kanske finns det speciellt kratiga chuckar som skall klara det, men min erfarenhet är att en vanlig chuck för slagborrmaskiner inte tåler de hårda slagen.
Som du skriver så håller varken borren eller chucken för att slå på ordentligt men vad skulle vitsen vara för är det större borr man ska köra så sätter man ju dom direkt i maskinen...
Jag använder vanlig chuck i borrhammare sällan. Men när jag gör det så är det för att köra hålsåg, metall/träborr, visp etc. Alltid utan slag. Dock blir det ju lite glapp i chucken, så den är inte så 100%ig att borra metall med i vilket fall - använder hellre en vanlig borrmaskin.P-plats skrev:Dom enda anledningarna jag ser till att använda en chuck i en borrhammare är ju att dels kunna borra större hål i tex. stål eller att kunna köra små borr i betong.
Som du skriver så håller varken borren eller chucken för att slå på ordentligt men vad skulle vitsen vara för är det större borr man ska köra så sätter man ju dom direkt i maskinen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden