Tjena. Tar och gör om en gammal förtillfället oanvänd ladugård Ska riva höloft höja tak till 4.5 meter invändigt takhöjd. Förstärka mellan takstolar. Gjuta betong golv. Sätta in en prido 4x4m port med infälld dörr.

ladugården är 24m lång och 9m bred Tips mottages tacksamt från er som gjort samma operation.

Bilder kommer uppdateras samt även video klipp kan komma att laddas upp.

• Interiör av en gammal lada med träbjälkar och ett slitna golv, dagsljus strömmar in genom en stor öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyvelspån_58 och 9 till
  • Laddar…
Bra å ha grejer isolering .men allt hö kan ju gärna ha fått varit borta......

• Isoleringsmaterial och en hög hö inne i en träbyggnad med exponerat tak.
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Tänk på bygglov. Om ladugården har blivit byggt för jordbruksändamål och ska nu få en ändrad användning kan det krävas bygglov. Bara att det är en jordbruksfastighet räcker inte. Hallens nya användning ska stå i relation till pågående landbruksverksamhet.

• Gilla
Hyvelspån_58 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på bygglov. Om ladugården har blivit byggt för jordbruksändamål och ska nu få en ändrad användning kan det krävas bygglov. Bara att det är en jordbruksfastighet räcker inte. Hallens nya användning ska stå i relation till pågående landbruksverksamhet.
Tror nog att ladugård går under samma kategori som maskinhall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har kollat upp och räknas som ekonomibyggnad. Givetvis ska konstruktionen Vidbehålla samma starka konstruktion. Där av inlägget. Vad har ni gjort när ni byggt om. Vajer ? Limträbalkar? Tack på förhand

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det har inget med namnet att göra utan det är användningssätt som räknas.
Här i trakten har någon gjort en ladugård till en maskinhall och får nu frågor av kommunen hur maskinhallen passar till landbruket där (finns inget landbruk), vad den är avsedd för, verksamhetens karaktär mm.
Jag säger det bara.

• Gilla
Hyvelspån_58 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här i trakten har någon gjort en ladugård till en maskinhall och får nu frågor av kommunen hur maskinhallen passar till landbruket där (finns inget landbruk), vad den är avsedd för, verksamhetens karaktär mm.
Jag säger det bara.
Tacksam för info :)

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag säger det bara.
För att uttrycka mig försiktigt; "Vad i hellvette spelar det för roll?"
Tycker det är rimligt att bygga om från ladugård till maskinhall, men det är jag det.
Ska bli intressant att få reda på skillnaden om vi når så långt här.
/W

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
För att uttrycka mig försiktigt; "Vad i hellvette spelar det för roll?"
Tycker det är rimligt att bygga om från ladugård till maskinhall, men det är jag det.
Ska bli intressant att få reda på skillnaden om vi når så långt här.
/W
Helt inne på din linje. Bara bygg om och se glad ut.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Endast om det bedrivs ett aktivt lantbruk på gården.

Om det inte bedrivs aktivt lantbruk, och man "ändrar användning" av en byggnad som uppförts med det undantag från bygglov som råder för lantbruksfastigheter, så krävs bygglov.

Avstyckade gårdar kan ofta ha en ladugård, som man vill bygga om till gästlägenhet, hyra ut platser för förvaring av husvagnar eller båtar, eller bygga något slags verkstad i.

Då krävs bygglov, och det kan bli riktigt dyrbart och besvärligt för den som skippar bygglovet.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vad jag kan räkna ut av bilderna så är bjälklaget till golvet en del av takstolens bärighet som inte går att riva utan vidare. Du behöver någon med kunskap som kan räkna ut exakt hur man beräknar bärigheten med snölaster mm.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Endast om det bedrivs ett aktivt lantbruk på gården.

Om det inte bedrivs aktivt lantbruk, och man "ändrar användning" av en byggnad som uppförts med det undantag från bygglov som råder för lantbruksfastigheter, så krävs bygglov.

Avstyckade gårdar kan ofta ha en ladugård, som man vill bygga om till gästlägenhet, hyra ut platser för förvaring av husvagnar eller båtar, eller bygga något slags verkstad i.

Då krävs bygglov, och det kan bli riktigt dyrbart och besvärligt för den som skippar bygglovet.
En storfräsare här i trakten kom faktiskt undan med det men då var han välbekant med en typ på kommunens byggkontor (samma whiskyklubb). En annan som nu försöker samma sak har nu fått en massa pinsamma frågor från byggkontoret om byggnadens framtida användning och jordbrukets storlek mm.

F Freda skrev:
Vad jag kan räkna ut av bilderna så är bjälklaget till golvet en del av takstolens bärighet som inte går att riva utan vidare. Du behöver någon med kunskap som kan räkna ut exakt hur man beräknar bärigheten med snölaster mm.
Gul emoji som ler glatt och ger två tummar upp.
Skapa konto

Är det loftet vi ser alltså, och det under det finns en nivå till där det är lägre i takhöjd? Hur mycket måste du flytta upp nuvarande mellangolv mot taket för att få den höjd du behöver?

Jag kan tyvärr inte räkna på det alls, men min bild är att golvbjälkarna som vi inte ser håller ihop de längsgående väggarna. Det är alltså främst dragvikter i dem då takkonstruktionen trycker väggarna utåt.

Men det lär väl också finnas skjuvningsmotstånd i bjälkar+golvbrädor, så utöver tvärstag lär du behöva diagonalstag med.

Kul med udda projekt!

• Gilla
Hyvelspån_58 och 1 till
  • Laddar…
Om bjälklaget tas bort så är väl det vanligaste att sätta snedstöttor från syllen och upp en bit från nocken. Det blir som två takstolar som ställs mot varandra.

• Gilla
Abbeo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.