14 727 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Snabbchuck till maskin med SDS+ fäste
Sida 1 av 2
Har kommit över en Hitatchi DH24pc3, läste i manualen där det stod att man kunde köpa till en vanlig "kuggkranschuck". Men jag tycker snabbchuckarna är bättre, men funkar det med vilken chuck som helst med SDS+ fäste. Och framförallt: Hur bra funkar det att sätta en chuck på en sådan maskin? Det kanske är en dålig idé?
Tips på sådana chuckar mottages också tacksamt!
Tips på sådana chuckar mottages också tacksamt!
På den maskinen kan man inte byta hela "huvudet" utan istället så placerar man en vanlig chuck, fastsatt på ett skaft med SDS-fäste, direkt i SDS-chucken. Det betyder att alla chuckar monterade på ett SDS-skaft fungerar i din maskin. Har du en chuck liggande så kan du köpa bara SDS-skaftet och skruva fast. Angående kuggkranschuck så är de bättre när det blir lite tyngre jobb (som det ofta blir när man använder borrhammare som borrmaskin) - de håller borret hårdare än snabbchuckarna.
Oavsett vilken typ av chuck du väljer så får du inte använda slag när du borrar med dem - även om du har ett betongborr monterat - chucken kommer att går sönder fort i så fall.
Oavsett vilken typ av chuck du väljer så får du inte använda slag när du borrar med dem - även om du har ett betongborr monterat - chucken kommer att går sönder fort i så fall.
Aha
Då blir det till att köpa nya betongborr - men det gör inget för de är rätt slut ändå. Hur är det då med SDS och SDS+ är de kompatibla? Vilken variant kör Hilti med? (hittade lite borr på tradera...)
SDS+borrar funkar bra i maskiner med SDS-fattning, men tvärtom skiter det sig. Är maskinen tillverkad de senaste 15 åren är det nog mycket troligt att den har SDS+-fattning då vanlig SDS i princip fasats ut ur marknaden. Har du cylindriska betongborrar som du tänkt köra i "extrachucken" så är det nog mer välinvesterade pengar att köpa riktiga borrar med SDS+-fäste. Dels brukar borrarna vara av bristande kvalite, sen vet jag inte hur bra chucken håller i en pneumatisk borrhammare, den är nog främst tänkt att använda när man spärrar slaget och borrar i trä eller metall.
Redigerat:
Så SDS "native" är så gammalt. Man lär sig något hela tiden
. Men ändå - om ni orkar - hur ser man skillnad på SDS och SDS+ borrar? Så man inte går på en nit om man köper beg.
Maskinen är nästan ny och har således SDS+
Maskinen är nästan ny och har således SDS+
SDS har bara 2 spår i skaftet. Risken att du skulle springa på SDS är dock liten, de är ovanliga.mexitegel skrev:
Gilbert: Är du helt säker på att SDS inte passar i en SDS+ chuck? Utan att veta har jag alltid trott att de kunde bytas fram och tillbaka bäst man ville?
Tydligen så svamlade jag, de är visst kompatibla åt alla håll, fast det kan som sagt vara svårt att få tag i både sds-borrar och -maskiner numera.Daniel_N skrev:
Finns snabbchuckar avsedda för slagborrmaskiner och dessa går att förse med SDS+ fäste utan problem.
För att ta ett exempel så har Luna dessa:
http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5249601
Även Bosch har chuckar för slagborrmaskiner:
http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-...F7D446199984118F3.s038?ccat_id=134969&lang=sv
För att ta ett exempel så har Luna dessa:
http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5249601
Även Bosch har chuckar för slagborrmaskiner:
http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-...F7D446199984118F3.s038?ccat_id=134969&lang=sv
Men handlade inte tråden om borrhammare. Till slagborr så är det väl idag alltid snabbis som gäller.P-plats skrev:
ATt sedan haka på SDS+/max/hex osv är väl tekniskt inga svårigheter men ganska meningslöst.
Om chucken är till en slagborrmaskin eller till en vanlig borrmaskin spelar ingen roll. Det viktiga är att man kompletterar den med ett SDS-fäste. Och inte kör med slag i borrhammaren.
Vill man sätta små borr med cylindriskt fäste i en större maskin så kan ju en snabbchuck vara bra och varför skulle en avsedd för en "slagborrmaskin" inte funka i en "borrhammare"!?
Att man inte hammrar på med fullkraft är ju även för att borren inte skulle palla ycker jag...
Rätta mig om jag har fel!?
Att man inte hammrar på med fullkraft är ju även för att borren inte skulle palla ycker jag...
Borren (borrstålen) för slagborr är inte tillverkade för den extremt mycket högre kraft som en borrhammare levererar. Är de av bra kvalitet så kanske de håller ändå, om man kör försiktigt.P-plats skrev:Vill man sätta små borr med cylindriskt fäste i en större maskin så kan ju en snabbchuck vara bra och varför skulle en avsedd för en "slagborrmaskin" inte funka i en "borrhammare"!?
Chucken till en slagborrmaskin är avpassad för en slagborrmaskin, inte en borrhammare. Skillnaden i slagstyrka mellan dessa maskiner är mycket stor. Även på lågt varvtal slår en borrhammare mycket hårdare än en slagborrmaskin. Chucken slås helt enkelt sönder, vilket jag har sett med egna ögon, och dessutom hört om andra som råkat ut för. Kanske finns det speciellt kratiga chuckar som skall klara det, men min erfarenhet är att en vanlig chuck för slagborrmaskiner inte tåler de hårda slagen.