Hej! Jag tänkte höra om någon lyckats lossa en gammal chuck som på min Arbogamaskin: se bilder

I spindeln verkar ju konen gå upp så högt i hålet, så att jag ej kan knacka in en kil för att få ut morsekonen....

Vad är det förresten för mystisk bit plåt som sitter på djupstoppet? Är det ett verktyg för att lossa konen?

HJÄLP!!!

Tack, Med vänlig hälsning, Jan

• Arbogamaskin med äldre chuck och spindel, visar gängstång och mystisk bit plåt vid djupstoppet, som förmodas vara verktyg för att lossa morsekonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en gammal chuck på en Arbogamaskin, där en metallbricka sitter fast vid spindeln på djupstoppet, omgiven av verktygsspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte missminner mig så är lossar man normalt sett konan genom att slå pinolen i toppen.
Plåtbiten är ett stopp för att man inte ska råka slå loss under normal drift.

Min satt som berget när jag köpte pelarborren, så jag fick skaffa mig en kil och banka.
Men det hjälper inte dig 😬

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Det finns (minst) två lösningar för att lossa borrar på Arboga. Den ena är att slå en kiljagare genom spindeln. Sådana maskiner har inte bara ett hål på tvären i pinolen, utan på dom går hålet genom både pinol och huset.

Den andra varianten är att det finns ett fast stift längst upp i huset som slår ur borret när pinolen dras upp i toppläget. Det som hindrar borret att lossna är just spärren som du kallar plåtbit. Vik den åt sidan och dunka pinolen uppåt med hjälp av spaken så lossnar chucken.

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nu förklarade ovanstående bra men jag har gjort en film för att förklara detta så om det mot förmodan är några frågetecken, glöm inte fånga chucken.
[länk]

För att använda kil måste du snurra spindeln tills hålen i spindeln är på samma ställe som hålen i pinolen/huset.
Du är GRYM, Rickard! Tack! /Jan 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.