1 417 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Snabb installationsfråga.
Hej alla.
Jag har bara en kortare fundering över hur jag ska dela upp en trefas (3x16A i skåpet) i lägenheten.
Det här är blott förberedande inköp och planering, elektrikern kommer framöver.
Jag kommer ha följande utrustning Diskmaskin, Magnethäll, Spisfläkt, Ugn och Micro.
Kyl/frys har redan en dedikerad grupp i ett annat hörn av rummet. likaså belysningen och alla lösa uttag.
Vad behöver jag för kabel, och area på den? Vad kan jag sätta ihop på grupperna?
Behöver jag en speciell kopplingsdosa och avslutningsvis, vad är det jag glömt ?
Oerhört tacksam för svar.
Mvh. E
Jag har bara en kortare fundering över hur jag ska dela upp en trefas (3x16A i skåpet) i lägenheten.
Det här är blott förberedande inköp och planering, elektrikern kommer framöver.
Jag kommer ha följande utrustning Diskmaskin, Magnethäll, Spisfläkt, Ugn och Micro.
Kyl/frys har redan en dedikerad grupp i ett annat hörn av rummet. likaså belysningen och alla lösa uttag.
Vad behöver jag för kabel, och area på den? Vad kan jag sätta ihop på grupperna?
Behöver jag en speciell kopplingsdosa och avslutningsvis, vad är det jag glömt ?
Oerhört tacksam för svar.
Mvh. E
Nu är inte jag elektriker så jag ska inte gå in för mycket på det tekniska men jag jobbar däremot hos elkonsult med att göra elritningar och då lägger vi alltid diskmaskin, häll, ugn, micro, kyl och frys på egna grupper. Fläkten drar vi ihop med belysningen i köket.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
man får inte blanda ern fas grupper med två/trefas grupper
men är det bara en fas så delas de i dosa som märeks med att de tätr trefas i den dosan
frågan är väl om hällen å ugn om de är enfas.....
sen arean på kabel styr hur högt du får säkra
många kan köras sep men inte samtidit -om du är med på hur jag tänker
bättre låte elkillen se å skaffa de than behöver å du betalra d tbara .*L'
men är det bara en fas så delas de i dosa som märeks med att de tätr trefas i den dosan
Har inte fem grupper, 3x16A. Tillgängligt.Niteowl skrev:
Ugnen är enfas, diskmaskinen och micron likaså, fläkten defenitivt, återstår hällen... den kan alltså, rent teoretiskt göra det här en smula dyrare. om man nu måste bygga en grupp till i centralen.Elinstallatören skrev:man får inte blanda ern fas grupper med två/trefas grupper
EDIT: Hällen går att köra på både en och två faser, enligt installationsdiagrammet som medföljer.
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ok enfas grupper kan man lägga i samma dosa
men hällen blir nog rätt trög då
märka bara att det är trefas å violken grupp
fast garantier gäller knappast om det inte är ytfört via en beh. installatör
kan bli problem........
men vill å törs du prova så..............
men hällen blir nog rätt trög då
märka bara att det är trefas å violken grupp
fast garantier gäller knappast om det inte är ytfört via en beh. installatör
kan bli problem........
men vill å törs du prova så..............
Det räcker alldeles säkert åt mig, men skulle man kunna köra både ugn och häll på samma tvåfas menar du ? Jag tänker mig annars följande:Elinstallatören skrev:
1. Disk, fläkt, Micro. Eftersom dom aldrig* kommer gå samtidigt.
2. häll.
3. Ugn.
Givetvis kommer en beh. elektriker få jobba, jag bara funderar, planerar och inhandlar.
Redigerat:
Ok, ok, jag vet att det inte är alldeles enkelt eller ens lämpligt att blanda en o tvåfas, så så lär det inte bli. Minsta motståndets lag, utan att tulla på säkerheten.
Huvudfrågan är väl numer: kommer det att fungera som jag tänkt mig, eller kommer det bli usel fart på ugnen och hällen ?
Huvudfrågan är väl numer: kommer det att fungera som jag tänkt mig, eller kommer det bli usel fart på ugnen och hällen ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden