Nissens
S snikanor skrev:
Jag vet inte om jag borde ge mig in i den här diskussionen egentligen, men kommer inte hela förvirringen här från att ni pratar om olika saker? kniv pratar om plinten och stolpskon medan Davidbagare pratar om stolpskon och regeln/bärlinan...

[länk]
Men det där är ju för stolpar.. tex genomgående bult behövs inte för bärlinor.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
E Engdahls skrev:
Hej.
Varför inte titta på länken i kommentaren 36. Där har du alla tänkbara svar på din enkla fråga du har försökt få svar på.
Ser fram emot att få se hur bygget blev.
Lycka till med allt
Tack! Har läst länken, men det framgår ingenstans där om hurvida man kan bygga med reglar som inte bottnar i stolpskorna. Men konstruktionen är färdiggjuten nu. Och det har blivit kanonbra!

Jag lät bärlinan vila i botten av stolpskon för säkerhets skull. Hade nog funkat lika bra med genomgående 10mm bult. Men nu blev det hängslen och livrem. Som jag tror att många andra också gör vid altanbyggen. Man överdimensionerar gärna, och tar det säkra före det mindre säkra.

Redigerat:
K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Tack! Har läst länken, men det framgår ingenstans där om hurvida man kan bygga med reglar som inte bottnar i stolpskorna. Men konstruktionen är färdiggjuten nu. Och det har blivit kanonbra!

Jag lät plintarna vila i botten av stolpskon för säkerhets skull. Hade nog funkat lika bra med genomgående 10mm bult. Men nu blev det hängslen och livrem. Som jag tror att många andra också gör vid altanbyggen. Man överdimensionerar gärna, och tar det säkra före det mindre säkra.
Hur gör man när plintarna vilar i botten av stolpskon?!? Då har du garanterat gjort fel

Nissens
K kniv skrev:
Hur gör man när plintarna vilar i botten av stolpskon?!? Då har du garanterat gjort fel
Sannolikt menar han att bärlinan vilar i botten av stolpskon. Och då är det rätt.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Haha ja förlåt. Menar såklart att reglarna (bärlinan) vilar i botten av stolpskon.

Edit: Har rättat till mitt inlägg ovan, till att det är bärlinan som vilar i stolpskorna, så inga missförstånd sker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.