13 118 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
Snabb fråga om bärlina och stolpskor
Men det där är ju för stolpar.. tex genomgående bult behövs inte för bärlinor.S snikanor skrev:
Tack! Har läst länken, men det framgår ingenstans där om hurvida man kan bygga med reglar som inte bottnar i stolpskorna. Men konstruktionen är färdiggjuten nu. Och det har blivit kanonbra!E Engdahls skrev:
Jag lät bärlinan vila i botten av stolpskon för säkerhets skull. Hade nog funkat lika bra med genomgående 10mm bult. Men nu blev det hängslen och livrem. Som jag tror att många andra också gör vid altanbyggen. Man överdimensionerar gärna, och tar det säkra före det mindre säkra.
Redigerat:
Hur gör man när plintarna vilar i botten av stolpskon?!? Då har du garanterat gjort felDavidbagare skrev:
Tack! Har läst länken, men det framgår ingenstans där om hurvida man kan bygga med reglar som inte bottnar i stolpskorna. Men konstruktionen är färdiggjuten nu. Och det har blivit kanonbra!
Jag lät plintarna vila i botten av stolpskon för säkerhets skull. Hade nog funkat lika bra med genomgående 10mm bult. Men nu blev det hängslen och livrem. Som jag tror att många andra också gör vid altanbyggen. Man överdimensionerar gärna, och tar det säkra före det mindre säkra.
Haha ja förlåt. Menar såklart att reglarna (bärlinan) vilar i botten av stolpskon.K kniv skrev:
Edit: Har rättat till mitt inlägg ovan, till att det är bärlinan som vilar i stolpskorna, så inga missförstånd sker.
Klicka här för att svara