K
Vi släpper det, du spårar ur lite. Det har inget med prestige att göra. Du påstår helt enkelt något som jag aldrig skrivit och faktan finns i tråden, men nu vill du inte riktigt inse misstaget. Gå vidare nu

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Vi släpper det, du spårar ur lite. Det har inget med prestige att göra. Du påstår helt enkelt något som jag aldrig skrivit och faktan finns i tråden, men nu vill du inte riktigt inse misstaget. Gå vidare nu
Ja, bra idé. Vi förstår nog inte varandra helt enkelt. Sen vad jag påstått att du skrivit som du menar att du inte skrivit får vi nog aldrig veta. FÖR DU SKRIVER JU INTE I KLARTEXT!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Ett tips. I framtiden när du vill att någon ska förstå dig, så istället för att skriva ”..du påstår något..” skriv istället VAD det är denna någon påstår. Då vet mottagaren vad det är du syftar på, och kan således ta diskussionen längre utan en jäkla massa gissningar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det ska vara en-två cm frispel under regel i såväl stolpskor som balkskor, det ska inte vara vatten som står kvar där. Eller har jag missförstått frågan helt?

• Gilla
sk0nk och 4 till
  • Laddar…
Är det någon som är orolig för att vatten skall sugas upp genom metallen i balkskon och vill lägga papp emellan istället.?

Davidbagare Davidbagare skrev:
K kniv skrev:
Plintarna ska inte vara dikt an stolpskon
Eller hur. Jag har också för mig att de inte ska vara dikt an stolpskon. Att man isåfall ska ha en bit tjärpapp mellan. Men tror du på att ha dem ”svävande” som jag har nu då? En ide jag har är att borra upp 10mm hålet i stolpskon och eventuellt sätta en genomgående bult för att få det att hålla bättre än bara de fyra skruv som är nu..
Jag vet inte om jag borde ge mig in i den här diskussionen egentligen, men kommer inte hela förvirringen här från att ni pratar om olika saker? kniv pratar om plinten och stolpskon medan Davidbagare pratar om stolpskon och regeln/bärlinan...

https://www.traguiden.se/konstrukti...gning/grundplint-med-stolpfot/principlosning/

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
Nissens
Jag har byggt en ram, grävt ut för plintar och satt rör. Nu när ramen är invägd i våg så jag kan gjuta fast plintarna. Men några plintar hamnar i mitt tycke lite långt upp om de vilar direkt mot bärlinan. Vill få ner skon lite innan gjutning så den sätter sig ordentligt i plinten.
Stolpskorna sitter ju inte ordentligt. Det får du fixa innan du gjuter…

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Nissens
Ja, att pintarna inte ska vara dikt an stolpskon förstod jag för ganska länge sedan. Nåt annat jag missat menar du?
Konstigt påstående du gör... stolpskon gjuts ju fast i plintarna.

Däremot skall bärlinan ta i botten i stolpskon. Annars hamnar hela tyngden på skruven.
Alternativt kilar du in något mellan bärlinan och stolpskon.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle knackat in en träkil där. Jag gör ändå en packe sådana när jag bygger, det är så mycket lättare at justera in så att allt ligger i rät höjd då. Bara att låta dem sitta kvar när man är klar.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
T
Om detta ska vara en del av E4:an så kanske det är viktigt, om inte lossa ankarskruven och dra upp stolpskon mot regeln och gå vidare.

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Troberg skrev:
Jag skulle knackat in en träkil där. Jag gör ändå en packe sådana när jag bygger, det är så mycket lättare at justera in så att allt ligger i rät höjd då. Bara att låta dem sitta kvar när man är klar.
Om du tänker tryckimpregnarat är det väl ok, annars finns det käcka plastkilar som är dränerade.

Davidbagare
Nissens Nissens skrev:
Konstigt påstående du gör... stolpskon gjuts ju fast i plintarna.

Däremot skall bärlinan ta i botten i stolpskon.
Om det va otydligt så menar jag alltså samma del av stolpskon som du själv nämner att bärlinan ska vara i botten av. Att armeringsjärnet under själva skon ska gjutas i plinten är jag på det klara med😊

Nissens Nissens skrev:
Om du tänker tryckimpregnarat är det väl ok, annars finns det käcka plastkilar som är dränerade.
Jag gör dem av spillbitar, så det blir tryckimpregnerat.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S snikanor skrev:
Jag vet inte om jag borde ge mig in i den här diskussionen egentligen, men kommer inte hela förvirringen här från att ni pratar om olika saker? kniv pratar om plinten och stolpskon medan Davidbagare pratar om stolpskon och regeln/bärlinan...

[länk]
Enligt träguiden ska man ha syllpapp mellan stolpsko och bärlina. Är det för att hindra att vatten som sugits upp i stolpskon ska gå över i bärlinan? Man verkar ha tänkt fel eller så litar man inte på att folk kan skilja järn och betong, och tycker att man därför alltid ska skydda träet med syllpapp så man slipper tänka.

• Gilla
ulfs01
  • Laddar…
Om det va otydligt så menar jag alltså samma del av stolpskon som du själv nämner att bärlinan ska vara i botten av. Att armeringsjärnet under själva skon ska gjutas i plinten är jag på det klara med😊
Hej.
Varför inte titta på länken i kommentaren 36. Där har du alla tänkbara svar på din enkla fråga du har försökt få svar på.
Ser fram emot att få se hur bygget blev.
Lycka till med allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.