K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ja, med tanke på hur mycket varierande svar man får från olika håll (inte bara här på forumet) så handlar det för mig att väga in de olika synpunkterna med min egna uppfattning. Men din uppfattning är att bärlinan kan ”sväva” ovanför botten av stolpskon utan kontakt med botten, och 10cm är gott nog att ha ingjutet i plinten?
Nej. Bärlinan ska ha fast upplag. Läs inläggen igen.
K kniv skrev:
Alltid bra att den får stöd underifrån, annars blir det mycket last på enbart infästningen. Och runt skruvar är det lätt att det deformeras mera än vad det gör med ett fast upplag. Varför vill du ha den upphöjd? För att få rätt nivå i ovankant gissar jag? Lägg isf in några små plastdistanser eller liknande under
Vad har du tänkt ha för last på din altan? 95% av lasten kommer rakt uppifrån, och då kommer det inte ge något mer att ha stolpskon 5cm djupare i plinten. Djupare kommer ev att kunna ge mer hållfasthet mot skjuvning, men marginellt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En annan lösning är att höja plinten? Är ju bara att skarva på lite papprör och få den 5 cm högre?

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
K
Plinten ska inte gjutas upp dikt an stolpskon.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Nej. Bärlinan ska ha fast upplag. Läs inläggen igen.
Tack! Ska läsa inläggen igen i lugn och ro.

Davidbagare
K kniv skrev:
Plinten ska inte gjutas upp dikt an stolpskon.
Du skrev det tidigare. Läs inläggen igen ;)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej, men om man nu är orolig för att stolpskon sticker ner för lite i plinten så kan man ju höja den litegrann utan att den når hela vägen upp så att skon vilar på plinten.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
K
Då har du nog läst fel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snabb-fraga-om-baerlina-och-stolpskor.518133/post-5730443

Och #12 är svar på att du påstod att det i så fall ska vara tjärpapp mellan plint och stolpsko. Mitt svar bemöter enbart faktumet att tjärpapp mellan plint och stolpsko inte har någon inverkan på bärigheten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snabb-fraga-om-baerlina-och-stolpskor.518133/post-5730490

Davidbagare
K kniv skrev:
Då har du nog läst fel.
[länk]

Och #12 är svar på att du påstod att det i så fall ska vara tjärpapp mellan plint och stolpsko. Mitt svar bemöter enbart faktumet att tjärpapp mellan plint och stolpsko inte har någon inverkan på bärigheten.
[länk]
Haha du är en ihärdig jävel. Jag gillar dig! Läs inlägg #7 som du skrev.

Davidbagare
B Björn—72 skrev:
Nej, men om man nu är orolig för att stolpskon sticker ner för lite i plinten så kan man ju höja den litegrann utan att den når hela vägen upp så att skon vilar på plinten.
Bra inlägg! Jag kan nog ganska enkelt höja gjutformem så är problemet löst. Tack!

Jag har byggt en ram, grävt ut för plintar och satt rör. Nu när ramen är invägd i våg så jag kan gjuta fast plintarna. Men några plintar hamnar i mitt tycke lite långt upp om de vilar direkt mot bärlinan. Vill få ner skon lite innan gjutning så den sätter sig ordentligt i plinten.
Dra på 2 st plintjärn om du inte orkar lägga något mellan stolpskon och regeln.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Vad är det du inte förstår?
[länk]
Ja, att pintarna inte ska vara dikt an stolpskon förstod jag för ganska länge sedan. Nåt annat jag missat menar du?

Bra inlägg! Jag kan nog ganska enkelt höja gjutformem så är problemet löst. Tack!
Om du inte lyckas höja rören kan du skarva på en liten bit. Jag skulle kapat lämplig höjd plus ett par cm extra. Sedan skurit av cirkeln så den kunde träs in inuti befintligt rör.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
K
Du har nog misstolkat eller läst fel, och nu vågar du inte stå för det

Davidbagare
K kniv skrev:
Du har nog misstolkat eller läst fel, och nu vågar du inte stå för det
Jag står för vad som helst. Jag tror att skillnaden mellan dig och mig är att jag ser ingen prestige i mina i inlägg här. Du är säkert högre rang än mig på detta forum, så snälla berätta vad det är jag missar? Jag är nyfiken!

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.