Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bild #1: Strömställarna och uttaget kommer inte i linje. Gör om, gör rätt Mikael. 
//Patrik
//Patrik
Timor, inga som helst problem jag tar ytterst lite personligt när det gäller "jobbet", det var kanske mera ett sätt för mig att säga att innan man gör nått som elektriker måste man kolla ALLT. Man använder nästan aldrig ritningar som är måttsatta utan måste själv ta reda på hur det ska bli när det är färdigt, gör man inte det hamnar uttag och bytare i foder eller inne i skåp mm.
Hehe jo, halva byggtiderna brukar gå åt att fråga snickare/rörisar osv. vart allt hamnar..elmont skrev:Timor, inga som helst problem jag tar ytterst lite personligt när det gäller "jobbet", det var kanske mera ett sätt för mig att säga att innan man gör nått som elektriker måste man kolla ALLT. Man använder nästan aldrig ritningar som är måttsatta utan måste själv ta reda på hur det ska bli när det är färdigt, gör man inte det hamnar uttag och bytare i foder eller inne i skåp mm.
Tyvärr så brukar oftast vi elektriker måsta rätta oss efter alla andra.. :|
Det finns ingenting som är rätt med den där strömställaren. Den undre dosan sitter inte heller 1010 mm ÖB.Patrik_Hed skrev:
(ÖB = över betong
På något ställe i kåken må väl det konstnärliga få vinna över det ingenjörsmässiga ...
Här kommer alla väggar ha gips + OSB, så när man fäster grejer sen i framtiden finns det en trevlig regel som gör skador på installationer i väggarna omöjligt:
Använd skruvlängd som är 25mm + tjocklek av det som ska fästas.
Då klarar sig alltid el, vatten, avlopp, ventilation osv osv.
Och i praktiken kan säkert skruven vara 35mm +... , lika gärna.
Använd skruvlängd som är 25mm + tjocklek av det som ska fästas.
Då klarar sig alltid el, vatten, avlopp, ventilation osv osv.
Och i praktiken kan säkert skruven vara 35mm +... , lika gärna.
För riktiga tunga upphängningar blir det ju att hitta reglar eller mollys som gäller. Och i just dessa, sällsynta fall, kan ju elrören komma i lite fara. Men jag tvivlar mycket starkt på att jag kommer sätta en molly en cm ovanför syllen. Så på farhågan att skada slangen när den sitter på syllen så är jag själv inte orolig.
Och spika lister får lämpligen ske med 35mm dyckert, så är det säkert då också.
Och spika lister får lämpligen ske med 35mm dyckert, så är det säkert då också.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
På tal om snabbhet måste jag skryta lite om min elektriker... 
Jag håller på att totalt blåsa ett hus till en god vän och huset är på 60kvm bottenplan, 30kvm ovanvåning samt källare under hela...
Första besöket min elektriker var på plats i 3tim så rensade han bort all gammal el överallt utom i källaren där centralen sitter.
Andra besöket varade i 9tim och då var alla dosor, slang och kabel fixat på bottenplan och det är mycket med tanke på att allting till tv, telefon, larm, högtalarsystem, golvvärme i badrum m.m ingår i detta...
Tredje besöket varade i 6tim och då var även hela ovanvåningen fixad.
Han är ruggig...
Jag håller på att totalt blåsa ett hus till en god vän och huset är på 60kvm bottenplan, 30kvm ovanvåning samt källare under hela...
Första besöket min elektriker var på plats i 3tim så rensade han bort all gammal el överallt utom i källaren där centralen sitter.
Andra besöket varade i 9tim och då var alla dosor, slang och kabel fixat på bottenplan och det är mycket med tanke på att allting till tv, telefon, larm, högtalarsystem, golvvärme i badrum m.m ingår i detta...
Tredje besöket varade i 6tim och då var även hela ovanvåningen fixad.
Han är ruggig...