S Shuffe skrev:
Aha Flexit Aero heter modellen har jag för mig.
Tackar
 
Kan vara antimögelmedlet. Vart med om det på tidig vår när det är fuktigt i luften, att vita färger blir lite gulbruna på vissa partier. Det har rättat till sig senare när det torkat ordentligt. Kanske samma sak för er om det är målat på sensommaren/hösten?

Ang grannen så ser det redan målat ut då man inte ser spikskallarna ju?
 
Har ni haft någon oberoende besiktningsman på plats för slutbesiktning.
 
S Shuffe skrev:
Huset målades i september, vi flyttade in i mitten på oktober och jag ska erkänna att jag inte tänkte på hur fasaden såg ut då...det var så jäkla mycket annat i huvudet då.
Vad var det för temperatur när fasaden målades? Vår färg vill jag minnas (Demidekk Ultimate) krävde minst 5 grader utomhus. Jag målade en av våra sidor på garaget tidigt i våras när temperaturen var ok, alltså strax över minimikravet. Men den sidan upplevs lite som era bilder att man kan se lite nyansskillnader som jag inte tycker finns på de sidor där jag målade när det var klart varmare ute. Färgen upplevdes extra klistriga och kletig vill jag minnas. Så den sidan kan nog få sig en omgång till våren när temperaturen är över 10 grader hela dygnet.
 
Har ni flyttat in måste det vara besiktat eller ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har ni flyttat in måste det vara besiktat eller ?
Ja precis, huset är slutbesiktigat och godkänt.
 
Cheesen
Tycker det ser ut som om det är furu under som blöder genom färgen. Grundmålningen är otillräcklig då.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det finns så många idioter som skiter i färgsystemet som hustillverkaren har valt. Du kan även glömma alla garantier om tidigare ägare valde ett eget race.


De du kand börja med är att reda ut vad de har målat med. Vad hustillverkaren har för färgsystem och vad tidigare ägare har gjort.
 
K Knight skrev:
Det finns så många idioter som skiter i färgsystemet som hustillverkaren har valt. Du kan även glömma alla garantier om tidigare ägare valde ett eget race.


De du kand börja med är att reda ut vad de har målat med. Vad hustillverkaren har för färgsystem och vad tidigare ägare har gjort.
Har du ens läst tråden? Nybyggnation... Suck
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Har du ens läst tråden? Nybyggnation... Suck
Jag tolkade det som att TS är andra köparen av huset
 
Heij83
Skulle misstänka att det är undermålig grundmålning.
Grundmålning som sker i fabrik har jag fått lära mig att det är mer som en transport grund som ska skydda från fabrik till bygge och se lite bra ut, den sprutas på virket.
Man bör därför grundmåla ordentligt med pensel på plats för att verkligen få in grundfärgen i virket.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Heij83
Se skillnad på grundmålning på brädorna under fönstret.
Där köpte jag färdiggrundat virke vilket träet lyser igenom. Resten av fasaden är grundmålad av mig bräda för bräda med pensel inomhus.
Dåligt grundade bitar har jag kört ett lager grundfärg till för att slippa dåligt slut resultat.
 
  • Fasaddel med brädor under fönstret som visar skillnaden i grundmålning, med virke som lyser igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83 Heij83 skrev:
Se skillnad på grundmålning på brädorna under fönstret.
Där köpte jag färdiggrundat virke vilket träet lyser igenom. Resten av fasaden är grundmålad av mig bräda för bräda med pensel inomhus.
Dåligt grundade bitar har jag kört ett lager grundfärg till för att slippa dåligt slut resultat.
Intressant. Men i mitt fall, tror du att det räcker med en strykning till för att det skall bli bra, eller måste man skrapa och så att säga börja om från början?
 
Heij83
S Shuffe skrev:
Intressant. Men i mitt fall, tror du att det räcker med en strykning till för att det skall bli bra, eller måste man skrapa och så att säga börja om från början?
Bra fråga.
Är det ett undermåligt grundjobb så skulle jag säga gör om gör rätt, risken är annars att du står där om något år med färg som flagnar.
Jag skulle gått till en färgbutik typ Flügger för ett riktigt bra svar.
Har du tur så räcker det med en strykning till.

Det kan även bli flammigt om man har målat när det är minusgrader innan färgen har torkat.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Har jag missat det viktigaste av allt i denna tråd, dvs vad det är målat med för produkt på toppen?

Viktigt är ju oxå vad det är Grundmålat med, och om det bara är leveransgrundat eller fullständigt grundat?

Även om det påstås vara fullgrundat Virke så kan det vara av skandalöst dålig kvalité.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.