13 072 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
"Smutsig" nymålad fasad
Kan vara antimögelmedlet. Vart med om det på tidig vår när det är fuktigt i luften, att vita färger blir lite gulbruna på vissa partier. Det har rättat till sig senare när det torkat ordentligt. Kanske samma sak för er om det är målat på sensommaren/hösten?
Ang grannen så ser det redan målat ut då man inte ser spikskallarna ju?
Ang grannen så ser det redan målat ut då man inte ser spikskallarna ju?
Vad var det för temperatur när fasaden målades? Vår färg vill jag minnas (Demidekk Ultimate) krävde minst 5 grader utomhus. Jag målade en av våra sidor på garaget tidigt i våras när temperaturen var ok, alltså strax över minimikravet. Men den sidan upplevs lite som era bilder att man kan se lite nyansskillnader som jag inte tycker finns på de sidor där jag målade när det var klart varmare ute. Färgen upplevdes extra klistriga och kletig vill jag minnas. Så den sidan kan nog få sig en omgång till våren när temperaturen är över 10 grader hela dygnet.S Shuffe skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Har ni flyttat in måste det vara besiktat eller ?
Det finns så många idioter som skiter i färgsystemet som hustillverkaren har valt. Du kan även glömma alla garantier om tidigare ägare valde ett eget race.
De du kand börja med är att reda ut vad de har målat med. Vad hustillverkaren har för färgsystem och vad tidigare ägare har gjort.
De du kand börja med är att reda ut vad de har målat med. Vad hustillverkaren har för färgsystem och vad tidigare ägare har gjort.
Har du ens läst tråden? Nybyggnation... SuckK Knight skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Skulle misstänka att det är undermålig grundmålning.
Grundmålning som sker i fabrik har jag fått lära mig att det är mer som en transport grund som ska skydda från fabrik till bygge och se lite bra ut, den sprutas på virket.
Man bör därför grundmåla ordentligt med pensel på plats för att verkligen få in grundfärgen i virket.
Grundmålning som sker i fabrik har jag fått lära mig att det är mer som en transport grund som ska skydda från fabrik till bygge och se lite bra ut, den sprutas på virket.
Man bör därför grundmåla ordentligt med pensel på plats för att verkligen få in grundfärgen i virket.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Se skillnad på grundmålning på brädorna under fönstret.
Där köpte jag färdiggrundat virke vilket träet lyser igenom. Resten av fasaden är grundmålad av mig bräda för bräda med pensel inomhus.
Dåligt grundade bitar har jag kört ett lager grundfärg till för att slippa dåligt slut resultat.
Där köpte jag färdiggrundat virke vilket träet lyser igenom. Resten av fasaden är grundmålad av mig bräda för bräda med pensel inomhus.
Dåligt grundade bitar har jag kört ett lager grundfärg till för att slippa dåligt slut resultat.
Intressant. Men i mitt fall, tror du att det räcker med en strykning till för att det skall bli bra, eller måste man skrapa och så att säga börja om från början?Heij83 skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Bra fråga.S Shuffe skrev:
Är det ett undermåligt grundjobb så skulle jag säga gör om gör rätt, risken är annars att du står där om något år med färg som flagnar.
Jag skulle gått till en färgbutik typ Flügger för ett riktigt bra svar.
Har du tur så räcker det med en strykning till.
Det kan även bli flammigt om man har målat när det är minusgrader innan färgen har torkat.
Har jag missat det viktigaste av allt i denna tråd, dvs vad det är målat med för produkt på toppen?
Viktigt är ju oxå vad det är Grundmålat med, och om det bara är leveransgrundat eller fullständigt grundat?
Även om det påstås vara fullgrundat Virke så kan det vara av skandalöst dålig kvalité.
Viktigt är ju oxå vad det är Grundmålat med, och om det bara är leveransgrundat eller fullständigt grundat?
Även om det påstås vara fullgrundat Virke så kan det vara av skandalöst dålig kvalité.
