Vi har nyligen flyttat in i ett nybyggt prefabhus, fasaden är grundmålad och sedan målad med två strykningar. Tycker dock att fasaden på sina ställen ser förj*vlig ut. Den är ju liksom mer brun än vit. Vad tusan kan detta bero på? Slarvigt målad, smuts? Jag ska nog reklamera målningen men vill gärna ha lite mer på fötterna. Nybyggt vitt prefabhus med en grundmålad fasad omgiven av snö under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nybyggd fasad med vit grundmålning och ojämn yta som visar tecken på bruna fläckar.
Skapa konto
Närbild på vit grundmålad fasad med ojämn färg och spår av brun missfärgning.
Skapa konto
Vit husfasad med ojämn målning och en katt framför i snön.
Skapa konto

coconut
Har du provat att ta en trasa och torkat? Blir det någon skillnad? Då kan du i alla fall enkelt se om det är något i färgen eller smuts på ytan.

Tycker inte det ser ut som smuts mer som ett dåligt målat hus. Ser liksom genomskinligt ut :)

• Gilla
Nikihellion och 8 till
  • Laddar…
Färdigmålad på plats eller i fabrik? Hur som helst så är det dåligt gjort. Reklamera.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Har du provat att ta en trasa och torkat? Blir det någon skillnad? Då kan du i alla fall enkelt se om det är något i färgen eller smuts på ytan.
coconut coconut skrev:
Testade nu med tvättsvamp och det blev ingen skillnad.

P postkontrollen skrev:
Färdigmålad på plats eller i fabrik? Hur som helst så är det dåligt gjort. Reklamera.
Grundmålat i fabrik och sedan färdigmålat på plats.

Claes Sörmland
Kan det vara för lite färg. Det är ju en rejäl mängd färg som ska på per ytenhet med moderna akrylatfärger. Lite som att spackla på creme fraiche med penseln om man sätter det i relation till t ex att måla med en klassisk linoljefärg.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det vara för lite färg. Det är ju en rejäl mängd färg som ska på per ytenhet med moderna akrylatfärger. Lite som att spackla på creme fraiche med penseln om man sätter det i relation till t ex att måla med en klassisk linoljefärg.
Så kan det säkert vara, men grundmålning + två strykningar bör väl räcka? Förutsatt att det är korrekt gjort förstås...

• Gilla
fredrik_bond och 1 till
  • Laddar…
H
Är det samma färgsystem på grundmålningen och färdigmålningen?

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
S Shuffe skrev:
Så kan det säkert vara, men grundmålning + två strykningar bör väl räcka? Förutsatt att det är korrekt gjort förstås...
Ja borde räcka. Ser ut som om det inte har målats på ordentligt!

• Gilla
Mikaelaber och 1 till
  • Laddar…
coconut
S Shuffe skrev:
Testade nu med tvättsvamp och det blev ingen skillnad.
Då låter det klart rimligt att klaga hos utföraren. Hade det varit smuts hade det ju bara varit att tvätta. Fick nått liknande när jag målade i somras och hade dåligt omrörd färg som stått över vintern.

Jag hade frågat entreprenören om vad de tror hänt och åtgärd.

• Gilla
Shuffe
  • Laddar…
Jag tycker nästan det ser ut som algpåväxt?

Jag tycker det ser ut att vara
A: För dåligt målat, man har snålat med färg

Alt

B: Påväxt av något organiskt

Ser det likadant ut överallt eller är det bara den här delen på huset som ser ut såhär?

• Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Det är vinter så kan inte vara nymålat, hur kom det sig att ni inte såg något tidigare i somras?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tycker de ser ut som att man målat för tunt.

• Gilla
Hanmeddetvitahuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.