Som rubriken lyder, finns det någon smörgåsgrill som går att göra ren efter användning?

Gärna en som också gör härligt frasiga mackor!

Jag har testat åtskilliga varianter, gemensamt för alla är att de är näst intill omöjliga att hålla rena. Dessutom är det svårt att få frasiga mackor, den vi har nu ger mest blöta, sladdriga mackor.

Är det ”man får vad man betalar för” som gäller?

Åsa Lund
Har en Philips och den är ok. Inte jättesvårt att få ren.

Det finns varianter med borttagbara "plattor", de verkar lättare att göra rent ... Phillips har jag själv tidigare haft (goda erfarenheter av) , men den senaste är OBH Nordicas klassiska "chiliserie".. :crysmile: rätt ful, och svår att göra ren .. Men den håller "tätt" i alla fall... Köpte en för 99 spänn på Lidl, och den rann smält ost rakt ner i...

Mitt tips för att få frasiga mackor är att bre dem på utsidan ...

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jo, på Optigrillen är plattorna löstagbara. Automatiken funkar förvånansvärt bra.

Har en Breville VST026 som använts nära nog dagligen de senaste två månaderna. Mycket lätt att göra ren, bara att dra av den med hushållspapper medan den är varm. Fastbränd ost eller karamelliserad ananasjuice är inga problem.

Var först besviken att det var helt plana grillytor, för att det inte blir snygga ränder, men insåg att rengöringen är klart enklare.

Mackorna blir frasiga. Det varierar med brödtyp och säkerligen med pålägg.

Låset för att hålla locket stängd vid upprätt förvaring är felkonstruerat, så det öppnar sig med gravitationens hjälp. Bortsett det och att sladden som vanligt är för kort är jag mycket nöjd!

Vi har bara en billig enkel grill som vi enbart gör mackor i så vi struntar i att göra rent den helt och hållet. Det värsta skrapar vi bort och det andra får väl sitta tills det förkolnar och ramlar bort det också.
Ska man hålla på och göra den klinisk ren varje gång det pyser över nå ost och gegga så skulle jag nog skippa mackorna helt.

R
S Stefan1972 skrev:
Vi har bara en billig enkel grill som vi enbart gör mackor i så vi struntar i att göra rent den helt och hållet. Det värsta skrapar vi bort och det andra får väl sitta tills det förkolnar och ramlar bort det också.
Ska man hålla på och göra den klinisk ren varje gång det pyser över nå ost och gegga så skulle jag nog skippa mackorna helt.
Vilken restaurang jobbar du på?

R RapidSledge skrev:
Vilken restaurang jobbar du på?
ingen, det är bara familjärt......:D

Tack för en massa bra svar! Blir nog klämgrillsvarianten, får ta en turné i helgen och leta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.