Vredet/vajern man vrider om lamellerna i persinnen med har gått av vid infärstningen till den bärandeaxeln, och den låter sig inte bytas med mindra än att man demonterar och bygger om HELA konstruktionen, vilket är inte värt. På nyare persienner kan man lossa vajern från den lilla kopparcylidern I slutet av axeln eftersom denna hålls på plats av en liten skruv men så är det inte på äldre modeller som denna, där cylindern sitter fast på axeln och går inte att rubba. Går vajern av då är det kört! Eller - är det?

Finns det verkligen inget sätt att fästa tillbaka vredets vajer i axeln? Alla förslag - utom “beställ ny persienn” - är välkomna.

• Trasig vajer i persienn, avbruten vid fästet till bärande axel, omöjlig att byta ut utan komplett demontering av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trasig vajer för persiennätning visas med en hand som håller vajern nära en koppling till axeln i persiennens mekanism.
    Skapa konto
  • Kabelanslutningen på en äldre persienn som har gått av vid kopplingen till axeln.
    Skapa konto
AXS
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag, men jag kommer inte åt att såga...

• Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
E EXE skrev:
Bra förslag, men jag kommer inte åt att såga...
Med ett löst bågfilsblad, eventuellt i hållare, eller en Dremel(kopia) med kapskiva borde det gå rätt enkelt.

Typ en sådan hållare, finns överallt.

Hållare med löst bågfilsblad, blå plasthandtag, används för enklare kapning, rekommenderas med kapskiva eller Dremel-kopia.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
C
Är det inte bara att lossa hela axeln?

C cpalm skrev:
Är det inte bara att lossa hela axeln?
Tyvärr inte, allt hänger på den. Vore ett plågsamt jobb att återställa allt!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med ett löst bågfilsblad, eventuellt i hållare, eller en Dremel(kopia) med kapskiva borde det gå rätt enkelt.

Typ en sådan hållare, finns överallt.

[bild]
Ta en titt på bilderna igen - “rätt enkelt” hör i det här fallet till sagorna eftersom man inte kan lyfta ur axeln för att såga utan att hela konstruktionen faller samman. Såga på plats ger ett svängutrymme på 2-3mm per drag - i härdat stål! Får åka och köpa hela släpkärran full med bågfilsblad...

En stor bultsax skulle kanske ha fugerat men man kommer in åt med en sådan heller. Frågade AI, som föreslog att man skulle linda en tunn ståltråd tajt runt bägge, ösa på Epoxylim för metall (“kall svets”), klä in hela skarven med en stump kopparrör och klämma åt för kung och fosterland! Billigt och bra men jag misstänker att det inte skulle hålla länge. Man vrider ju på eländet flera gånger om dan – se hur det gick med stålvajern...

Det måste finnas bättre lösningar!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Även om du inte vill ha det svaret, det enklaste och som garanterat fungerar är att byta hela kassetten.
Vad är orsak till att du säger nej till det?

C
E EXE skrev:
Tyvärr inte, allt hänger på den.
Hur menar du "hänger"? Det är väl bara stegbanden?
Och de har väl tillräckligt slack för att du skall kunna lyfta upp axeln den centimeter som behövs? Bara att "klicka loss" den.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
En stump plastslang av lämplig dimension.
Limma och träd slangen över eller spruta lim i slangen och montera ihop. Frågan är hur länge det håller.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E EXE skrev:
Såga på plats ger ett svängutrymme på 2-3mm per drag - i härdat stål! Får åka och köpa hela släpkärran full med bågfilsblad...
Tvivlar på att det skulle vara så svårt och vad vore problemet med en Dremel då? Eller ett multiverktyg typ Fein med ett blad av denna typ?

Fein multiverktygsblad för trä och spik, designat för lång livslängd med starlock-fäste.

Jag tycker du verkar överdriva svårigheterna med att kapa en bit stålaxel.

• Gilla
masken10 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Även om du inte vill ha det svaret, det enklaste och som garanterat fungerar är att byta hela kassetten.
Vad är orsak till att du säger nej till det?
Det går mot min natur, jag brukar försöka fixa saker innan jag köper nytt. Köper du en ny bil om du får punktering på din gamla...?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Marvil69 och 3 till
  • Laddar…
E EXE skrev:
Det går mot min natur, jag brukar försöka fixa saker innan jag köper nytt. Köper du en ny bil om du får punktering på din gamla...?
Är ju lite skillnad på kostnad😂😂
Och ibland får man vara pragmatisk och välja det enkla😉

Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar på att det skulle vara så svårt och vad vore problemet med en Dremel då? Eller ett multiverktyg typ Fein med ett blad av denna typ?

[bild]

Jag tycker du verkar överdriva svårigheterna med att kapa en bit stålaxel.
Till att börja med - jag har varken Dremel eller någon Fein multiverktyg liggande hemma, och jag tänker inte heller skaffa sådana bara för det här problemet. Jag har redan fått bättre förslag, men tack ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.