Nu när de flesta ljuskällorna är LED, finns det verkligen inte tunnare än 0,75 mm2 lampsladdar? Strömmen är ju så liten.

Är ute efter transparenta tvåledare med hölje att hänga lätta LED-belysningar i fönster. Ska ju vara klassad för 240V men samtidigt kunde vara tunnare så hänger mer rakt.

Alternativt transparent sladd i smidigare plast och att själva ledaren är sådan med flera tunna trådar så ändå hänger rakt. Jag kan ju inte välja typ transparent högtalarsladd då den inte är klassad för 220 V.

Jag har byggt växtbelysning av tunna zinkkrukor. Gjort hål och satt i E14-lamphållare med skärmringar som satte så långt upp som möjligt för att få reflektorn att sprida ljuset mest nedåt. De blev väldigt lätta, sladden hänger liksom inte rakt. Sätter jag tyngder i dem så tror jag de kommer att tippa hit och dit, är ju hembygge och inte säker att fick hålen för lamphållarna 100% i mitten ;)

Hembyggd växtbelysning med zinkkrukor som lampskärmar ovanför krukväxter på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kboortz skrev:
Strömmen är ju så liten.
Strömmen vid vanlig drift ja, men om det blir kortslutning längst ut i sladden så måste det kunna gå tillräckligt mycket ström för att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt.
Vill du ha tunnare sladdar måste man anpassa säkringarna efter det, vilket i praktiken innebär att du måste ta in en elektriker...

Det är nog lämpligare med nå lågvoltsbelysning om man ska hålla på med sånt där. Då blir ju inte komponentval lika kinkigt.

Tack för förklaringen, nu förstår jag varför kablarna behöver vara överdimensionerade för ljuskällans strömkrav!

Klart det retar mig lite att sladdarna inte blir helt raka, men är ändå nöjd, det får duga :)

K kboortz skrev:
...
Klart det retar mig lite att sladdarna inte blir helt raka, men är ändå nöjd, det får duga :)
Pröva att lägga din ”korviga kabel” i kokande vatten ett par minuter och häng sedan upp den med en tyngd att svalna. Det funkar med anna korvig plast.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Pröva att lägga din ”korviga kabel” i kokande vatten ett par minuter och häng sedan upp den med en tyngd att svalna. Det funkar med anna korvig plast.
Ha ha, måste testas vid tillfälle, tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.