W Weimik skrev:
Men, nyfiken fråga, hur mycket panel har du kvar att spika? 5000 spikar bör väl räcka rätt långt även på ett stort hus.

Generellt skulle jag säga att du ska byta hammare, som du är inne på, och sedan variera. Spelar inte så stor roll vilken hammare bara den är annorlunda. Du kanske även kan prova med att byta grepp på något sätt.

Men jag tycker du ska vila handen helt några dagar, ”extrema hugg av smärta” låter inte som något du ska utmana.
Inte mkt kvar nu, men ja det är ett ganska stort hus. Fasaden på största sidan är 6 meter hög och 15 meter lång

Spikade också upp ny panel på hela kåken. Fick tennisarmbåge och extremt ont i handen. Helt klart en överbelastning. Tyvärr fortsatte jag och har fått bestående men i form av sämre styrka i handen mm

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Spikade också upp ny panel på hela kåken. Fick tennisarmbåge och extremt ont i handen. Helt klart en överbelastning. Tyvärr fortsatte jag och har fått bestående men i form av sämre styrka i handen mm
Jäklar vad tråkigt! Men sjysst att du delar med dig

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
F
Om ett av skälen att undvika spikpistol är att den skjuter spiken för djupt går det ju att justera ner slagstyrkan så den lämnar spiken med skallen utanför, sen räcker det ju med något enstaka hammarslag för att få den perfekt inslagen.

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Om ett av skälen att undvika spikpistol är att den skjuter spiken för djupt går det ju att justera ner slagstyrkan så den lämnar spiken med skallen utanför, sen räcker det ju med något enstaka hammarslag för att få den perfekt inslagen.
Finns väl också pistolspik med runt huvud om det är viktigt, men vet inte hur bra de är.

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Hej! Håller på att spika panel på ett stort hus, så det blir mkt spikande. Valde bort spikpistol av flera skäl. Nu har jag av tomkartonger att döma, hamrat i 5000 spik.

Det De senaste gångerna har jag fått extrema hugg av smärta ungefär mitt i handen. Idag var det så illa att jag inte kunde spika.

Nån med mer erfarenhet som känner igen detta och lite tips på hur man ska behandla det?

Mvh
vila ett par dagar funkar för mig.

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.